سیاسی

لوله‌ی تانک‌های اسرائیل به سمت شفاخانه‌های غزه

صهیونیست‌ها به بهانه وجود تونل‌های حماس در زیر شفاخانه‌ها، به طور ویژه هدف قرار دادن اماکن درمانی را در دستور کار ارتکاب به جنایات خود قرار داده‌اند. در شرایطی که اشغالگران به اقداماتی از جمله هشدار مستقیم برای تخلیه و محاصره شفاخانه‌ها با تانک روی آورده‌اند، دیده‌بان حقوق بشر تأکید دارد که هیچ‌گونه شواهدی در تأیید ادعای تل‌آویو وجود ندارد.

محمد آصف عارفی

صهیونیست‌ها به بهانه وجود تونل‌های حماس در زیر شفاخانه‌ها، به طور ویژه هدف قرار دادن اماکن درمانی را در دستور کار ارتکاب به جنایات خود قرار داده‌اند. در شرایطی که اشغالگران به اقداماتی از جمله هشدار مستقیم برای تخلیه و محاصره شفاخانه‌ها با تانک روی آورده‌اند، دیده‌بان حقوق بشر تأکید دارد که هیچ‌گونه شواهدی در تأیید ادعای تل‌آویو وجود ندارد.

وزارت صحت فلسطین روز جمعه از حمله همزمان رژیم صهیونیستی به چند شفاخانه در نوار غزه خبر داد. به گفته مقامات این باریکه، شفاخانه کودکان «رنتیسی» وشفاخانه اندونزی در این منطقه پنج‌شنبه شب هدف حمله قرار گرفتند. مدیر مجتمع داکتران  الشفا در غزه به الجزیره گفت: «بیش از شش نفر در بمباران مجتمع الشفا شهید شدند و اشغالگران تمام شفاخانه‌ها را بمباران می‌کنند. این در حالی است که همه خواستار حفاظت از شفاخانه ها هستند و اشغالگران به هیچ درخواستی اهمیت نمی‌دهند.» همچنین، بامداد جمعه زایشگاه مجتمع پزشکی الشفا با گلوله‌های توپخانه هدف قرار گرفت که به شهادت یک فلسطینی و زخمی شدن یک کودک منتهی شد. خبرنگاران در غزه ضمن تأیید حمله اشغالگران به مجتمع پزشکی الشفا گفتند که صهیونیست‌ها یک آپارتمان در نزدیکی این مرکز درمانی را هم هدف قرار دادند. خبرنگار بی‌بی‌سی در غزه روز جمعه اعلام کرد که تانک‌های اسرائیلی تنها چند متر با بیمارستان فاصله دارند و این محل که در قلب شهر غزه است، از همه طرف در محاصره نیرو‌های نظامی اسرائیل درآمده است. سخنگوی وزارت صحت غزه نیز تأیید کرد که تانک‌های اشغالگران به شفاخانه‌های الرنتیسی و النصر و العیون در شمال غزه رسیدند و محل را از تمامی جهات محاصره کرده‌اند. ارتش رژیم اشغالگر هم مدعی شد که محاصره شفاخانه شفا تکمیل شده و تبادل آتش در حومه شفاخانه بین آن‌ها و حماس در جریان است. شاهدان عینی به بی‌بی‌سی گفتند که نیرو‌های اسرائیلی در برابرشفاخانه کودکان در غزه، با بلندگو‌های دستی به کسانی که بیمار یا پرسنل بیمارستان نیستند دستور داده‌اند هرچه سریع‌تر آنجا را ترک کنند. تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد که نیرو‌های صهیونیستی، بیماران و کادر پزشکی را در حالی که به درخواست ارتش اسرائیل قصد تخلیه شفاخانه کودکان النصر غزه را دارند، هدف قرار می‌دهند.

مخزن آب به جای تونل

ارتش رژیم صهیونیستی برای توجیه حمله به شفاخانه‌های غزه با انتشار فیلمی از یک گودال در کنار شفاخانه مدعی شده که ورودی تونل حماس را کشف کرده است. این در حالی است که یک تیم تحقیقاتی این ادعا را بررسی کرده و مشخص شده که صهیونیست‌ها مخزن آب شفاخانه را ورودی تونل حماس جا زده‌اند. صهیونیست‌ها چندی پیش و پس از اینکه شب هنگام، شفاخانه المعمدانی را هدف قرار دادند و به دنبال خشم جهانیان از به خاک و خون کشیده شدن غیرنظامیان و ناکام ماندن تلاش‌های آن‌ها در فرافکنی این جنایت و تعمیم دادن آن به حماس، سناریوی دیگری را در پیش گرفتند و آن، طرح ادعای وجود تونل‌هایی زیر شفاخانه ها  بود که حماس با استفاده از آن‌ها حملاتی را علیه صهیونیست‌ها صورت می‌دهد. حماس بلافاصله پس از طرح این ادعا آن را رد کرد و از جامعه جهانی خواست کمیته‌ای حقیقت‌یاب را برای راستی‌آزمایی چنین اتهامی تشکیل دهد. دیده‌بان حقوق بشر روزجمعه به صراحت بهانه‌تراشی تل‌آویو برای جنایت علیه غیرنظامیان را رد و تأکید کرد: «چیزی برای تأیید ادعای ارتش اسرائیل مبنی بر قرار گرفتن مقر رهبری حماس در زیر شفاخانه الشفا نیافتیم. همچنین اسرائیل هیچ مدرکی مبنی بر اینکه آمبولانسی که اخیراً هدف قرار داد، در حال حمل و نقل مبارزان فلسطینی بوده، ارائه نکرد.» دیده‌بان حقوق بشر افزود: «همه طرف‌های درگیری موظفند برای محافظت از غیرنظامیان همیشه اقدامات احتیاطی را انجام دهند. رهبران جهان باید از اسرائیل بخواهند که از غیرنظامیان محافظت کند و حملات غیرقانونی انجام ندهد.» محمد اسمیری، خبرنگار فلسطینی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «مضحک است که بعد از اولین حمله صهیونیست‌ها به شفاخانه که به کشته شدن صد‌ها نفر منجر شد رسانه‌ها درحال تحلیل و بررسی بودند که حمله کار چه کسی بوده، اما حالا که [اسرائیلی‌ها]مقابل چشم جهانیان، مستقیماً پناهجویان را در داخل شفاخانه‌ها هدف قرار می‌دهند، انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است!»

سازمان ملل اعلام کرد که تعداد کارکنانش که در غزه کشته شده‌اند از مرز یکصد نفر فراتر رفته است. این بیشترین تلفات سازمان در یک درگیری نظامی محسوب می‌شود. کسانی که از کارکنان سازمان ملل در غزه کشته شده‌اند، عموماٌ معلم، داکتر، پرستار و کارمندان اداری بودند که برای آژانس امدادرسانی به آوارگان فلسطینی (آنروا) کار می‌کردند. برخی از این کارکنان به همراه اعضای خانواده‌شان کشته شده‌اند. برخی دیگر نیز از شهروندان فلسطینی بودند که خانواده‌شان همین حالا در غزه با خطر مرگ روبه‌رو هستند. سازمان ملل اعلام کرد که در عزای کارمندانش در روز دوشنبه یک مراسم یادبود برگزار می‌کند و پرچم سازمان ملل به حالت نیمه افراشته درخواهد آمد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *