سیاسی

متن سخنرانی مولوی امیر خان متقی وزیر امور خارجۀ کشور در نشست ابتکار همکاری منطقوی افغانستان

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و الصلاه و السلام علی خیر خلقه محمد وعلی آله وأصحابه أجمعین.

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و الصلاه و السلام علی خیر خلقه محمد وعلی آله وأصحابه أجمعین.

امابعد:

در نخست، تشریف‌آوری همه نمایندگان ویژه و سفیران و نمایندگان کشورهای منطقه را به نشست ابتکار همکاری منطقوی افغانستان خیر مقدم عرض می‌دارم. امیدوارم با استفاده از این فرصت بحث‌های سازنده‌ای داشته باشیم تا راه را برای بهبود و توسعۀ هرچه بیشتر روابط میان افغانستان و کشورهای منطقه هموار سازد. حاضرین گرامی، هدف اساسی برگزاری نشست امروزی در شهر زیبای کابل، بحث و گفتگو پیرامون شکل‌گیری روایت منطقه‌محور به هدف توسعۀ همکاری‌های منطقوی برای تعامل مثبت و سازنده میان افغانستان و کشورهای منطقه است. همچنان، امیدوارم با استفاده از این موقع، ما و شما جمعاً روی استفاده از فرصت‌های به وجود آمده در افغانستان پسااشغال و جنگ، گفتگو نماییم. همکاری‌های منطقه‌ای می‌تواند متمرکز بر موارد عمده ذیل باشد:

– بررسی راه‌های تعامل و همکاری منطقه‌محور بر اساس منافع مشترک منطقه‌ای؛

– ایجاد روایت منطقه‌محور برای تعامل مثبت و سازنده با حکومت افغانستان جهت مبارزه با تهدیدهای بالفعل و بالقوه در منطقه؛

– تلاش برای اتصال نرم و اتصال سخت که منجر به توسعۀ اقتصادی‌ منطقه‌ای به نفع تمامی مردمان منطقۀ مان خواهد شد؛

– همصدایی در برچیدن تحریم‌های یک‌جانبه علیه منطقه و بخصوص افغانستان؛

– احترام گذاشتن به انتخاب‌های مدل توسعۀ بومی و سنتی و شیوه‌های حکومتداری همدیگر. حاضرین محترم، در مدت زمان کمتر از دو سال و نیم که امارت اسلامی افغانستان زمام امور را به دست گرفته است، تعاملات خوبی در عرصه‌های توسعه تجارت و ترانزیت منطقوی با کشورهای منطقه و همسایه داشته ایم.

چیزی‌که به دلیل جنگ‌های تحمیلی و ناامنی در افغانستان برای دهه‌ها یک رویا بود.

از یک سو با پایان اشغال بیست سالۀ و در مجموع جنگ چهل پنج ساله افغانستان و ختم جنگ و خون‌ریزی و شکل‌گیری یک حکومت مستقل مرکزی و از سوی دیگر نوع نگاه منطقه‌محور امارت اسلامی افغانستان با درنظرداشت اصلِ اقتصادمحوری در سیاست خارجی حکومت افغانستان که متکی به اتصال منطقوی می‌باشد؛

زمینۀ خوبی فراهم گردیده است تا در همکاری با کشورهای منطقه با ایجاد یک روایت منطقه‌محور روی منافع مشترک کار نماییم و همچنان با تهدیدهای بالقوه مبارزه نماییم. افغانستان به عنوان کشوری‌که نزدیک به نیم قرن ناامنی و بی‌ثباتی را تجربه نموده است، به هیچ صورت نمی‌خواهد تا کشوری در منطقه دچار ناامنی و بی‌ثباتی گردد. برای امارت اسلامی افغانستان امنیت منطقه از اهمیت بسزایی برخوردار می‌باشد. امارت اسلامی افغانستان حاضر است با کار مشترک بر مبنای منافع مشترک و احترام متقابل با کشورهای منطقه تعامل و همکاری داشته باشد. سیاست حکومت افغانستان در جریان کم‌تر از دو نیم سال گذشته نشان داده است که افغانستانِ نوین منافع خویش را با منطقه در یک ساز و کار بُرد-بُرد تعریف می‌نماید و پیشنهاد می‌نماید تا همۀ بازی‌گران با نفی نوع نگاه‌ «حاصل جمع صفر»، روی قاعده «بازی بُرد-بُرد» و همکاری مشترک سرمایه‌گذاری نماییم. مطمئناً در مدت زمانِ حاکمیت امارت اسلامی افغانستان ثابت گردیده است که نگاهِ منطقه‌ای بر اساس اتصال اقتصادی در محوریت منطقه، یکی از پایه‌های اساسی سیاست خارجی امارت اسلامی افغانستان را تشکیل می‌دهد.

این تنها شعار نیست، بلکه باور داریم که پیشرفت و توسعه اقتصادی افغانستان و منطقه با همدیگر رابطۀ قوام‌گونه دارد. این وابستگی اقتصادی ایجاب می‌نماید کار مشترک در منطقه را هر چه بیشتر گسترش دهیم.

ایجاب می‌نماید که کشورهای منطقه در هماهنگی و همکاری مثبت و سازنده با امارت اسلامی افغانستان از یک سو جلوی احتمال بروز وضع نامطلوب در منطقه را بگیرد و از جانب دیگر در مرحلۀ پساجنگ از فرصت‌های اتصال منطقه‌ای و افزایش تعاملات منطقه‌محور به حیث هدف اساسی استفاده نمایند. امارت اسلامی افغانستان و منطقه می‌توانند از طریق ایجاد روایت تعامل‌محور و سازنده در همه عرصه‌ها، برخلاف روایت تعامل‌گُریز و ناسازگار، جهات تهدیدهای احتمالی را کاهش داده و از فرصت‌های نوین استفاده بهینه نمایند.

حاضرین محترم، می‌خواهم با استفاده از این فرصت پیام واضح و روشنی خدمت شما عزیزان داشته باشم: امارت اسلامی افغانستان به منافع، انتخاب‌ها، ساختارهای حکومتی و مُدل‌های توسعۀ دیگران احترام دارد و در مقابل از دیگران نیز توقع دارد که منافع، انتخاب‌ها و مُدل حکومت‌داری و توسعۀ افغانستان را احترام بگذارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *