اخبارافغانستان

آگاهان اقتصادی: ایجاد خانه‌ی مشترکِ تجاری باعث افزایش تجارت میان کشورها می‌شود

انیس: وزارت صنعت و تجارت افغانستان از ایجاد خانه‌ی مشترک تجاری میان افغانستان_قزاقستان خبر داده‌است. عبدالسلام جواد سخن‌گوی وزارت صنعت و تجارت گفته است که این خانه به منظور رُشد روابط تجاری میان افغانستان و کشورِ قزاقستان ایجاد شده‌است.

اما ایجاد خانه‌ی مشترک تجاری میان افغانستان و کشور قزاقستان چه کمکی برای افغانستان می‌کند؟

عبدالنصیر رشتیا کارشناس مسایل اقتصادی، در باره ایجاد خانه‌ی مشترک تجاری و نفع آن به افغانستان به روزنامه‌ی انیس گفت: «هرقدر که که روابط سیاسی و اقتصادی بیشتر شود به همان پیمانه میزان روابط اقتصادی کشور با کشور‌های دیگر بهتر می‌شود. بناً ایجاد خانه‌ی مشترک با کشور قزاقستان می‌تواند در قسمت صادرات و واردات سهولت‌های تجاری به میان بیاورد.»

وی‌ همچنان اشاره نمود که خانه‌ی مشترک قزاقستان و افغانستان می‌تواند منحیث پُل ارتباطی میان این دو کشور نقش داشته باشد و در قسمت مشکلات تاجران که همانا مشکلات ویزه، ترانزیت و سایر مشکلات تجاری می‌باشد نقش مثبت ایفا نماید.

آقای رشتیا، همچنان اشاره نمود که امارت اسلامی مسوولیت دارد که سکتور خصوصی کشور را‌ حمایت نماید و آزادی بیشتر برای سکتور خصوصی بدهد چون به باور آقای رشتیا سکتور خصوصی منحیث شریک اقتصادی حکومت نقش خود را در اقتصاد کشور ایفا می نماید.

وی می‌گوید:« امارت اسلامی با حمایت همه جانبه‌ی سکتور خصوصی می‌تواند فشار اقتصادی را از خود بکاهد و انرژی خود را در تامین امنیت و سایر بخش مصرف نماید.»

این درحالیست که نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت در افتتاح خانه‌ی مشترک تجاری میان افغانستان و قزاقستان در ولایت هرات از افزایش صادرات میان این دو کشور  خبرداده‌ است.

آقای عزیزی گفته ‌است که اشتراک سفر هئیت سکتور خصوصی درنمایشگاه محصولات تولیدی و کنفرانس‌تواصل در شهر آستانه‌ی کشور قزاقستان در سال ۱۴۰۲ باعث شده که ۲۲۰ درصد صادرات میان این دو کشور افزایش یابد.

ببرک قیومی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *