اجتماعی

اهمیت و ضرورت کمپیوتر در عصر امروزی

مقدمه: از اینکه عصر امروزی را عصر کمپیوتر نامیده اند، گمان نمیرود از کسانی که جزء نسل جدید جامعه به حساب می ‌آیند، کسی باشد که با نقش کمپیوتر در زندگی امروزی آشنایی نداشته باشد. اما با تاسف که خیلی ‌ها از نسل ‌های قبلی از این امرمهم آگاه نیستند و گاهی هم دیگران را برای این موضوع نکوهش میکنند.    دنیایی که پیش رو داریم، دنیای معلومات است، یعنی در این دنیا کسی بُرد کرده است که معلومات بیشتر داشته باشد، نه اینکه دارای زور و بازوهای بیشتر باشد. خیلی ‌ها هنوز این موضوع را درک نکرده اند و همین عامل داشتن مشکلات عمده ی آنها است.

پوهیالی څارمن ننگیالی «اکبری»

مقدمه:

از اینکه عصر امروزی را عصر کمپیوتر نامیده اند، گمان نمیرود از کسانی که جزء نسل جدید جامعه به حساب می ‌آیند، کسی باشد که با نقش کمپیوتر در زندگی امروزی آشنایی نداشته باشد. اما با تاسف که خیلی ‌ها از نسل ‌های قبلی از این امرمهم آگاه نیستند و گاهی هم دیگران را برای این موضوع نکوهش میکنند.    دنیایی که پیش رو داریم، دنیای معلومات است، یعنی در این دنیا کسی بُرد کرده است که معلومات بیشتر داشته باشد، نه اینکه دارای زور و بازوهای بیشتر باشد. خیلی ‌ها هنوز این موضوع را درک نکرده اند و همین عامل داشتن مشکلات عمده ی آنها است.

در این نوشتار قصد دارم به زبان ساده نقش کمپیوتر در زندگی را بیان کنم.

نقش کمپیوتر در زندگی انسان ها:

کمپیوتر یک وسیله مناسب و کار آمد بوده که نفسش با نفس قرن بیست و یکم گره خورده و در حال حاضر نه تنها برای سرگرمی بلکه جهت پیشبرد و سرعت بخشیدن در همه  امورات کاری از آن استفاده موثر میشود. بسیاری از کارهای روزمره ما مانند فعالیت در عرصه های آموزشی، صنعتی، هنری، طب، تجارت، ارتباطات و حتی در زمینه علوم و فنون نظامی از طریق این وسیله انجام میشود و حذف آن از زندگی امروزه غیر ممکن است و نقش آن در عصر کنونی که به عصر کمپیوتر مسمی شده، فراتر از یک رسانه و یک وسیله برای زندگی مدرن گردیده است.

نقش کمپیوتر در دنیایی که میگوئیم در حال تبدیل شدن به دنیای معلوماتی است، بسیار حائز اهمیت است. کمپیوتر‌ها امکان برقراری ارتباط بین انسان ‌ها و جوامع را بسیار ساده تر کردند، از طرف دیگر محاسباتی که میتوانند این دستگاه ‌ها برای پیشبرد اهداف بشری انجام دهند، آنها را به وسیله ‌ای بسیار سودمند تبدیل کرده است. به جرأت میتوان گفت تمامی صنایعی که مردم در حال نان خوردن از آنها هستند، با کمک کمپیوتر و نرم افزارهای کمپیوتر‌ی رشد کرده اند و همچنان در حال رشد کردن هستند. هر نوع تولیدی که شما در اطراف خود مشاهده میکنید، غیر ممکن است که کمپیوتر در آن نقشی نداشته باشد، در حقیقت دیگر زمان انجام کارها به صورت دستی تمام شده است چون سرعت و کیفیت انجام کار به ما اجازۀ این را نمیدهد که از دستگاه‌ هایی مثل کمپیوتر استفاده نکنیم، پس باید آنها را بیاموزیم و بتوانیم با آنها کار کنیم و حتی آنها را توسعه دهیم یعنی نقشی هر چند کوچک در این مسیر رو به رشد داشته باشیم.

از زمانی که حساب و کتاب ‌های انسان ها سنگین شد، دیگر ذهن انسان از توان این همه محاسبات بر نمی ‌آمد تا اینکه اولین کمپیوتر و محاسبه‌ گر اختراع شد، در اینجا بود که کمی از بار فکری انسان کاسته و به قدرت این محاسبه گر‌ها روز به روز افزوده شد تا کمپیوتر‌های امروزی به وجود آمدند، حالا این کمپیوتر‌ها میلیاردها تجزیه و تحلیل را در کمترین زمان ممکن انجام میدهند تا در نتیجه یک کار بزرگی را برای ما انجام دهند مثلاً یک تصویر را به نمایش بگذارند.

اگر بخواهید دقیق ‌تر به نقش کمپیوتر در زندگی امروزی نگاه کنید، بهتر است که یک نگاهی به اطراف خود بیاندازید، میبینید که تیلفون همراه به یک وسیلۀ ضروری برای هر شخص تبدیل شده است، داشتن یک موبایل برای همه لازم است. خوب، این مبایل به نوعی یک کمپیوتر به حساب می ‌آید. البته بسته به نوع آن کمپیوتر‌ی به مراتب کوچک‌ تر و با قدرت پایین‌ تر، حالا اگر به اهمیت آن با توجه به اندازۀ آن نگاه کنید، در خواهید یافت که کمپیوتر چقدر میتواند اهمیت داشته باشد. کمپیوتر آمدند تا کارهای نشدنی را برای ما شدنی کنند، دستگاه‌ ها و تولیدات پیشرفته ‌ای که در جهان پدیدار میشوند همگی بی ‌ارتباط با انواع و اقسام کمپیوتر‌ها نیستند. کمپیوتر‌هایی که تجزیه ‌های مختلفی را در کوتاه ‌ترین زمان انجام داده و نتیجه را به ما بر میگردانند. حالا این کمپیوتر‌ها در حال تبدیل شدن به یک عضو از اعضای خانوادۀ ما هستند.

حالا تکنالوژی های نوین در حال کار روی هوش مصنوعی هستند که شاید بتوان از آن به طور کامل به جای هوش انسان استفاده کرد و ذهن انسان روی موارد دیگر تمرکز کند. با در نظر گرفتن همین نظریه که قرار است بیشترین کارهای ذهنی انسان را کمپیوتر‌ها انجام دهند، در حال حاضر اکثر کارهای ما نرم افزاری شده است، به این معنی که نسبت به گذشته، زمان زیادی را پشت کمپیوتر می ‌نشینیم تا کارهای روزمرۀ خود را انجام دهیم، بر همین اساس اصلاً مشغله هایی به وجود آمده‌اند که کارمندان فقط باید با کمپیوتر و نرم افزارهای مختلف آن کار کنند. در هر زمینه و شغلی که شما در نظر بگیرید، نرم افزارهای کمپیوتری کارها را ساده تر از قبل انجام میدهند، مثلاً در بحث طراحی و دیزاین، به نظر شما چقدر از هزینه‌ ها صرفه جویی میشود، اگر اول طرح مورد نظر در درون کمپیوتر و صفحه نمایش انجام شود، سپس به مرحلۀ اجرا وارد گردد، یقیناً در هزینه ‌ها بسیار صرفه جویی خواهد شد.

بسیاری از کارهایی که در گذشته نمیتوانست انجام بگیرد، در حال حاضر به وسیله کمپیوتر‌های شخصی امکان‌ پذیر شده است، نمونه مثال مجازی سازی‌ های عظیم دنیای واقعی در دنیای کمپیوتر‌ها و نرم افزارها برای پی بردن به برخی از حقایق از جملۀ این کارهای نشدنی در گذشته است که امروز برای مطالعات بیشتر با ابر کمپیوتر‌ها این کارها را انجام ‌میدهند و محاسبات بسیار سنگینی را شامل می ‌شود که شاید اگر تمام انسان ‌های روی کرۀ خاکی جمع شوند تا چنین محاسباتی را به صورت دستی انجام دهند، سال ‌ها طول خواهد کشید. حالا تا حدی میتوان به قدرت کمپیوتر‌ها این ساختۀ دست بشر پی برد.

تعداد کثیری از انسان ‌ها اصلاً کمپیوتر را به عنوان یک وسیلۀ ارتباطی میشناسند، ارسال مکاتب یا ایمیل، چت و گفتگو با دوستان و آشنایان، برقراری ارتباط برای خرید و یا فرمایش محصول از جملۀ این ارتباطات است. اگر شما هم جزء افراد تکنالوژی باشید، شاید دیگر نتوانید تیلفون همراه هوشمند خود و یا لب تاپ‌ تان را از خودتان دور سازید و معنای ایجاد ارتباطات قوی با کمپیوتر را با چشم درک میکنید.

همانطور که در کارهای تجاری و صنعتی از کمپیوتر‌ها برای انجام بهتر و سریعتر کارها استفاده میشود، در زندگی روزمره و عادی هم از کمپیوتر‌ها برای انجام کارهای تکراری به کرات استفاده میگردد. تایپ کردن و ساخت یک سند که قرار است آن را چاپ کنید تا برای یک سازمان ارسال کنید، نوشتن مونوگراف یا تحقیق، ویرایش یک تصویر خانوادگی برای ساخت یک آلبوم عکس، ایجاد ارتباط با اعضاء خانواده و دیگر موارد همان کارهای عادی است که هر روز با آن دست به گریبان هستیم تا روز را شب کنیم و شاید دیگر کنار گذاشتن آن، به سبب عقب ماندن در کار و زندگی روزانه، غیر ممکن باشد.امروزه تکنالوژی معلوماتی به مدد فناوری ارتباطات فراگیرشده و جهان را دگرگون ساخته است گسترش ارتباطات و تكنالوژی کمپیوتری با همگرایی و وحدت این دو فرایند پرتكاپو، شتابی مضاعف یافته و جامعه اطلاعاتی حاصل این همراهی است. مهمترین تغییراتی كه این فناوری در جهان بوجود آورده، بوسیله «مارشال مك لوهان» در یك عبارت خلاصه شده است و آن «تبدیل جهان به یك دهكده جهانی» است. به این معنا كه مردم نقاط مختلف در كشورهای سراسر كره زمین به مثابه ساكنان یك دهكده امكان برقراری ارتباط با یكدیگر و اطلاع از اخبار و رویدادهای جهانی را دارند.

نتیجه گیری:

تجربه نشان میدهد که رابطه میان تکنالوژی اطلاعات و کیفیت زندگی رابطه ای خطی است یعنی همیشه آنها همسو و هم جهت حرکت میکنند پس میتوان انتظار داشت که تامین فناوری به کیفیت زندگی کمک میکند.

انسان موجودی است چند وجهی و استفاده از تکنالوژی های جدید نمیتواند بسیاری از رفتارهای اورا تبین کند. تمام فناوری های مدرن با همه خوبی هایی که دارند علیرغم تسهیل، بسیاری از فعالیت های انسانی ممکن است بر روابط افراد با یکدیگر تاثیر منفی هم بگذارند که البته نباید تمام تقصیرات را به گردن تکنالوژی انداخت، تغیر فرهنگ و ریخته شدن قبح، استفاده نادرست از تکنالوژی از دیگر عوامل این مسئله است، آنچه مسلم است دولت ها باید پاسخگوی نیازهای توسعه ی مردم باشند و تنگناها و موانع موجود را برطرف کنند و ظرفیت های لازم را پدید آورند، با ورود به عصر دیجیتل و دیجیتلی کردن خدمات و فرایندها مجبور خواهند شد تا بحث کیفیت زندگی را بطور جدی و در بهترین وضعیت به عنوان راهنمای این حرکت توسعه ای دنبال کنند و تامین دسترسی آسان و ارزان برای دستآورد های تکنالوژی و فراهم آوردن امکانات لازم برای یادگیری مستمر دانش و مهارت های مورد نیاز برای استفاده درست از آن را جهت افزایش کیفیت زندگی خانواده ها مهیا کنند.

منابع و ماخذ:

1-اسکندری عبدالمجید، تکنولوژی و ارزشهای انسانی، کیهان فرهنگی، شماره 162

2-      همایون مصباح، سیدحسین،اثرگذاری تکنولوژی بر کارها و ارزش ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *