اسلامی

دین مبین اسلام جایگاه و مقام زن را بلند دانسته است

زن موجودیست که به عنوان مادر، خواهر، دختر و همسر، عالی ترین و برترین حقوق را در اسلام دارد. در روزگار و محیطی که دختران را زنده بگور می کردند با طلوع افق تابناک دین مقدس اسلام به امر الله متعال و دستور پیامبر بزرگوار اسلام«ص» جایگاه و مقام زن مکرم دانسته شده و مسلمانان در قبال زنان با روش نیک و پسندیده امر گردیده اند. 

احمد خالد

زن موجودیست که به عنوان مادر، خواهر، دختر و همسر، عالی ترین و برترین حقوق را در اسلام دارد. در روزگار و محیطی که دختران را زنده بگور می کردند با طلوع افق تابناک دین مقدس اسلام به امر الله متعال و دستور پیامبر بزرگوار اسلام«ص» جایگاه و مقام زن مکرم دانسته شده و مسلمانان در قبال زنان با روش نیک و پسندیده امر گردیده اند.  دین مبین اسلام حتا کامل بودن ایمان مردان را وابسته به رفتار نیکو و اخلاق بهتر با همسران شان بیان می دارد و رستگاری دارین را در رضامندی زن که مادر است گذاشته و رسیدن به بهشت را زیرقدوم های مادر نشان می‌دهد.

دین ما نمی پسندد که حتا در برابرش کلمه«اف» گفته شود خداوند متعال پیوند نسبی میان زن و مرد را با لفظ «ناس» که از یک پدر و مادر خلق و ملاک برتری شان را فقط تقوا و پرهیزگاری دانسته که باید مطیع احکام و اوامر الهی بوده در انجام اعمال صالحه و خیر پیش قدم باشند. کرامت، شرافت، عمل نیک فقط و فقط معیار تقوا و ترس از ذات ذوالجلال باشد و بس.

بناءً دین مقدس اسلام برای رهایی و اعاده حیثیت زنان حمایت بنیادی و اساسی خویش را 1400 سال قبل از امروز در دوران جاهلیت تأمین نموده نقش مرد و زن را مکمل یکدیگر قرار داده و در رسیدن به تفوق و رفعت مرد و زن دارای طبیعت معنوی یکسان می باشند. حضرت باری تعالی با دادن شرف و بزرگی به فرزندان آدم«ع» ایشان را ویژگی ها و برتری های خاص نیز بخشیده که شامل زن و مرد می‌شود که همانا برتری و تقوا است نه جنس، رنگ، قبیله و ثروت. اوتعالی وعده سپرده که ضایع نمی سازد عمل هیچ عمل کننده را از «مرد و زن، در این میان پیامبر بزرگوار اسلام «ص» برای همه، مردم الگوی برتری رهنمایی در خانه خود و رفتار با اهل خویش بود.

روزی که خورشید اسلامی در افق بشریت سرزد زن همان موقعیت اجتماعی را داشت که اجمالاً گفته شد. یعنی جهان در روزگار جاهلیت درخصوص زن جز افکار خرافی نادرست ورفتار ظالمانه چیزی دیگر نداشت حتا خود زنان برای این قشر مرتبه و حقی قایل نبودند و او را موجودی ضعیف که برای خدمتگزاری انسان شریف «مرد» آفریده شده بود می دانستند حالانکه اسلام با این افکار مخالفت کرده برای زنان حقوقی را بیان و مقرر فرمود.

در بحث استقلال فکری از حقوقی برخور دار می باشد در زندگی خود هرگونه تصمیمی بگیرد و در حدود شرعی به میل و انتخاب خود شوهر کنند و هر شغل مشروعی را که بخواهد انتخاب کند.

اسلام عزیز این حق را به زن داده که می تواند مالک شود و ثروت خویش را خود بدون سرپرستی و دخالت مرد اداره نماید و از مال و حقوق فردی و اجتماعی خویش دفاع کند.

الله متعال در سوره نحل آیه 98 در مورد می‌فرماید ترجمه: «هر زن و مرد با ایمان که عمل نیکویی انجام دهد زندگی پاکیزه و مزدکار های نیکوی شان را به بهترین وجه می دهیم.»

و در آیه 195 سوره آل عمران می فرماید: «عمل نیک هیچ مرد و زن بدون پاداش نمی ماند.»

بناءً یگانه دینی که به زن حقوق لازم و اساسی را قایل است دین مقدس اسلام می باشد. اسلام به زنان حقوق سیاسی، اجتماعی و اقتصادی خاص اعطا نموده و زن را در سایه خویش صاحب تصرف دانسته است. به همین ترتیب مصارف زندگی آنها قبل از ازدواج بالای پدر، برادر و بعد از ازدواج بالای شوهر گردانیده شده است.

اسلام به شوهر امر نموده که همرای خانمش سلوک بهتر نماید به همین ترتیب غرض ازدیاد محبت بین زن و شوهر فرموده: سور البقره «آیت 987 یعنی زن لباس مرد و مرد لباس زن می باشد.

به همین ترتیب رسول اکرم«ص» در پاسخ به این سوال که مستحق صحبت نیک و خدمت کردن ما که خواهد بود پیغمبر«ص» سه مرتبه جواب دادند که مادر شما و مرتبه چهارم که عین سوال را تکرار نمود جواب دادند پدر تان، حدیث مسلم شریف است که می گوید: رسول الله«ص» فرمودند هرکسی که دو دختر را الی سن بلوغ تربیت و سرپرستی نمود. در روز قیامت خودم با آن شخص به این ترتیب می آیم (که هر دو انگشتان دست خود را جوره نمود».

بهترین شما کسی است که همراه زنان از خیر و نیکی کار بگیرد.

همینگونه حضرت بهترین عالم سرور کاینات بانگرانی از نقض حقوق زنان بعد از رحلت شان با تأکید و خطاب در خطبه حجت الوداع سفارش به برخورد نیک با زنان کرده فرمودند. «ای مردم در باره زنان از الله بترسید زیرا شما ایشان را به عنوان امانت الهی در اختیار دارید و به نام الله دامن ایشان را برخویشتن حلال کرده اید من درمیان شما دوچیزی را گذاشته ام که اگر به آن دو چنگ بزنید گمراه نخواهید شد و آن قرآن کریم  و سنت است.»

بناءً با پیروی از دساتیر والای قرآنی و احادیث گهر بار حضرت فخر موجودات محمد«ص» باید در برخورد و تأمین حقوق زنان بامیانه روی و نیکویی عمل کرده حقوق و کرامت انسانی شان را احترام و حرمت گذاشته   تا در پیشگاه حضرت باری تعالی محکوم نگردیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن