سخن انیس

جهان در پی چیست؟

افغانستان، نسبت به هرزمان دیگری، امروز از آزادی، آرامی سراسری و برازندگی‌هایی برخوردار است.

افغانستان، نسبت به هرزمان دیگری، امروز از آزادی، آرامی سراسری و برازندگی‌هایی برخوردار است.

اما متاسفانه جهان و کشورها به خاطر به رسمیت‌شناسی آن، هنوز تعلل نشان می‌دهند و بهانه می‌جویند.

ما نمی‌دانیم که جهان و کشورها چرا با افغانستان از درب تعامل داخل نمی‌شوند و از دستاوردهای نظام اسلامی اغماز و چشم‌پوشی می‌کنند.

باوجودی‌که امروز افغانستان از استقلال، امنیت سراسری، بازسازی، نابودی حکومت‌های ملوک الطوافی و جزایر قدرت، محو مواد مخدر، امحای هرگونه فساد و دیگر دستاوردها برخوردار است، اما جهان و کشورها هنوز از کنار این کارهای سالم و سازنده به سادگی می‌گذرند و ناعادلانه این امور مهم را پامال می‌نمایند.

نظام اسلامی افغانستان، مصمم است که در امور داخلی هیچ‌مملکتی مداخله نمی‌کند و هیچ‌گونه تهدیدی را متوجه هیچ‌کشوری نمی‌سازد.

وقتی که امارت اسلامی افغانستان با چنین نیت نیک و خوش‌دیانتی با جهان و کشورها برخورد می‌کند، سخت ناعادلانه است که کشورها با افغانستان، خصمانه عمل کنند و از درب تقابل و عناد وارد شوند.

جهان و کشورها باید بدانند که روزی‌رسان همه پروردگار عالمیان است، اما تعامل و روابط حسنه، کاری‌ست نیکو و پسندیده که امور دنیا و روابط بشری، برآن نیازمند است.

اگر جهان در پی تعامل نیک با افغانستان باشد، به نفع همه خواهد بود و از ثمره‌ی شیرین آن جهان و افغانستان خواهند چشید و در غیرآن، قضیه برعکس خواهد بود.

پس بهتر است؛ عملکردهایی که آسیب‌‌میرسانند را شناسایی و از همین حالا قطع شود و برای احیای روابط حسنه و تعامل دیپلوماتیک، وارد مرحله‌ی عمل شویم.

تعاملات، منافع گسترده‌یی را در پی خواهند داشت که تمام جوانب را زیر پوشش قرار داده، فواید فراوانی را احتوا خواهند کرد.

بدین ملحوظ، بهترین راه، راه تعامل و دیپلوماسی است و جهان باید لجبازی‌ها و توطیه‌ها را کنار بگذارد و به حرف یک مشت مغرضینی که تمام هست‌وبود افغانستان را به یغما بردند و بلعیدند، دیگر گوش فرا ندهند و بیایند هماهنگ با قاطبه‌ی ملت بزرگ این سرزمین در کشور، دست‌به‌کار شوند.

تا روشن شود که در این معامله کِی‌ها مغرضانه و خاینان عمل می‌کنند و کرده اند و کِی‌ها صادقانه در خدمت ملک و ملت خویش قرار دارند؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن