اسلامی

چگونه از ماه رمضان استقبال کنیم

مسلمانان صدر اسلام از صحابه کرام و تابعین «علیهم السلام »به ماه مبارک رمضان اهتمام ویژه ای داشته با دعا‌های خود از خداوند «ج» می‌خواستند که آن ها را تا ماه رمضان زنده نگه دارد تا این که بتوانند این ماه پرفیض را روزه بگیرند و با قدوم رمضان  المبارک خوشحال می‌شدند، روزهای آن را روزه و شب هایش را با نماز شب و تلاوت قرآن کریم  زنده نگه می‌داشتند، در این ماه با انجام انواع طاعات، نفس خودرا تزکیه و پاک می نمودند. همچنین خودرا برای جهاد با دشمنان آماده می‌کردند. چنانکه ذکر کردیم بزرگ ترین غزوه و جنگ یعنی جنگ بدر در ماه مبارک رمضان اتفاق افتاد، فتح مکه نیزدراین ماه بود.

شبیراحمد

تلخیص حسین تاجی گله داری

مسلمانان صدر اسلام از صحابه کرام و تابعین «علیهم السلام »به ماه مبارک رمضان اهتمام ویژه ای داشته با دعا‌های خود از خداوند «ج» می‌خواستند که آن ها را تا ماه رمضان زنده نگه دارد تا این که بتوانند این ماه پرفیض را روزه بگیرند و با قدوم رمضان  المبارک خوشحال می‌شدند، روزهای آن را روزه و شب هایش را با نماز شب و تلاوت قرآن کریم  زنده نگه می‌داشتند، در این ماه با انجام انواع طاعات، نفس خودرا تزکیه و پاک می نمودند. همچنین خودرا برای جهاد با دشمنان آماده می‌کردند. چنانکه ذکر کردیم بزرگ ترین غزوه و جنگ یعنی جنگ بدر در ماه مبارک رمضان اتفاق افتاد، فتح مکه نیزدراین ماه بود.آن ها می‌دانستند که ماه مبارک رمضان ماه کسالت، تنبلی و خواب نیست،چنانکه برخی چنین گمان می کنند،بلکه بایدگفت ماه رمضان ماه عبادت جهادوعمل است، پس باید این ماه پربرکت را گرامی بداریم و این فرصت را غنیمت بشماریم و ایام آن را با انواع عبادات وطاعات از ذکر و تلاوت سپری کنیم.

– قبل از هر چیزباید به سوی خداوند «ج» برگردیم و خالصانه از تمام گناهان توبه کنیم، باخدای خویش عهد ببندیم که به سوی گناهان باز نخواهیم گشت،بنده مخلص و فرمانبری گردیم، در این ماه کوشا باشیم که به واجبات،مستحبات عمل کنیم و از محرمات و مکروهات اجتناب ورزیم.

– بایدتمام اعضای بدن ما در این ماه روزه باشد، طوری که زبان از غیبت، سخن چینی،کلام زشت و حرام،چشم از نگاه به نامحرم، وگوش ازشنیدن سخنان حرام امثال غیبت، آواز، موسیقی ودست و پا از انجام دادن اعمال ناپسند، مصون و روزه دار در این اموراهتمام داشته باشد.

-روزه و نمازهای تراویح ماه مبارک رمضان باید از روی اخلاص، ایمان، امید اجرو پاداش از خداوند «ج» باشد.

چنانچه پیامبر«ص »فرموده است : «کسی که برا ساس ایمان به خداوند«ج» امید اجر از وی روزه بگیرد گناهان گذشته اش بخشیده می شود» و فرموده: «کسی که براساس ایمان و اخلاص و طلب اجراز خداوند«ج»

در ماه رمضان به نماز و شب زنده داری رجوع کند، گناهان گذشته اش بخشیده می‌شود».

– برداران مسلمان بایدتوجه داشته باشند که شایسته است تا درنمازهای تراویح با جماعت شرکت کنند و همرای امام نماز بخوانند، تا این که امام از نماز منصرف و فارغ شود ، تا باشد که اجرو پاداش قیام شب را به دست آورند. رسول الله « ص» می‌فرماید :« کسی که همراه امام به نماز ایستاد، تااین که امام از نماز فارغ گردد، برایش قیام شب نوشته می‌شود».

– در ماه مبارک رمضان شب قدر را فراموش نکنیم، آن شب مبارکی که از هزارماه یعنی اگر این هزارماه را محاسبه کنیم  83 سال و چهارماه می‌شود که عبادت در این شب بسیارشایسته افضل و بهتر است، این شب مبارک در ده روز اخیر رمضان است، که با زنده داری این ده شب اخیر، با ذکر، دعا، استغفار و تلاوت قرآن کریم بتوانیم فضیلت شب قدر را در یابیم.

– ازاعتکاف نشستن در ماه مبارک رمضان در ده روز آخرآن مستفید شویم تا اجرو پاداش زیادی نصیب مان شود .

– ماه رمضان ماه احسان و نیکوکاری است، ماهی است که باید به فکر دیگران بود. پس با انفاق و بخشش و با صدقه دادن به مستمندان  به یاد آن ها باشیم.

– ماه رمضان ماه نزول قرآن است، پس اوقات خود را با تلاوت  قرآن کریم سپری کنیم و دراین  ماه با کلام الهی انس بگیریم، در آیاتش تدبر و تفکر بکنیم و بدانیم که قرآن کریم در روز قیامت برای انسان شفاعت می‌کند.

–  عزیزان؛ عمرانسان کوتاه و محدود است پس این ایام فرخنده و گرامی را با لهو و لعب و سرگرمی های بیهوده تلف نکنیم و بدانیم که روز قیامت از اوقات پرسیده می‌شویم، چه خوب است که اوقات ما پرازاجرو پاداش به درگاه رب الغرت باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن