گزارش

مرغوب ترین زعفران جهان به عنوان طلای سرخ در افغانستان تولید می شود

وزارت زراعت، آبیاری و مالداری میگوید که امسال میزان حاصلات زعفران افغانستان به بیست و یک تُن میرسد که نود درصد آن از ولایت هرات بدست آمده است.

لیلما نوری
وزارت زراعت، آبیاری و مالداری میگوید که امسال میزان حاصلات زعفران افغانستان به بیست و یک تُن میرسد که نود درصد آن از ولایت هرات بدست آمده است.
مصباح الدین مستعین، سخنگوی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، گفت: «وزارت زراعت برای رشد این محصول در سال آینده، در ۱۵ ولایت، ۲۰۰ قطعه نمایشی، ۲۰۰ برنامه آموزشی و ۲۰۰ تن در آن در بخش کشت، حاصلبرداری و جلوگیری از امراض و آفات، آن آموزش خواهند دید.»
در همین حال، آخندزاده عبدالسلام جواد، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت، گفت: زعفران افغانستان به ارزش بیست و چهار میلیون دالر به بیرون از کشور صادر شده است.
زعفران افغانستان که در جهان بهعنوان بهترین و باکیفیتترین زعفران شناخته میشود، پس از یک دوره رکود، دوباره افزایش قیمت داشته است. این افزایش قیمت با فصل برداشت زعفران در افغانستان آغاز شده است. فروشندگان زعفران در افغانستان میگویند ،در حال حاضر، هر کیلو زعفران با قیمت بیشتر از 1200 دالر آمریکا یی به فروش میرسد.
زعفران در افغانستان معمولاً به عنوان «طلای سرخ» افغانستان نیز شناخته میشود. زعفران یکی از گرانترین ادویههای جهان است، میتواند باعث موفقیت اقتصادی و اجتماعی در کشور شود.
ارزش اقتصادی زعفران به مراتب بلندترازکاشت دیگرگیا هان ویک کشت حلال است . افغانستان از این ظرفیت برخوردار است که با کسب میلیونها دالرازطریق صادرات زعفران، میلیونها افغان را از چنگ فقر بیرون بکشد و به شکوفایی اقتصادی برسد.
به گفته کارشناسان اقتصادی کیفیت خوب زعفران افغانستان جایگاه این محصول را در بازارهای خارجی تثبیت کرده است اگر پروسس وبسته بندی زعفران مطابق استاندارد وخوب باشد، به همان پیمانه علاقمندی به زعفران کشور بیشتر می شود.
در حال حاضر مشکلاتی در بخش پروسس و بسته بندی وجود دارد با توجه ودرنظرداشت نیاز بازارهای منطقه و جهان باید در قسمت پروسس و بستهبندی زعفران اقدام شود تا زمینه فروش بهتر و بیشترزعفران افغانستان در بازارهای خارجی فراهم شود.و همزمان روی کیفیت، بسته بندی و پروسس محصولات زراعتی نیز سرمایه گذاری صورت گیرد.
عمدهترین بازار خرید قانونی زعفران افغانستان،هندوستان ،امارات متحده عربی ،عربستان سعودی، چین و تعدادی از کشورهای اروپایی است.کشت آن بیشتردر ولایتهای هرات، بلخ، فاریاب، کندهار، سرپل، دایکندی و ارزگان بوده است.
از سوی دیگربا توجه به افزایش تقاضای بازارهای جهانی، بالا بودن قیمت زعفران نسبت به دیگر تولیدات زراعتی، قرار داشتن افغانستان در منطقه خشک جغرافیایی که مناسب کشت گیاه زعفران است، وجود نیروی کار فراوان و ارزان ،باتوجه به اینکه ۹۰ درصد کار تولید و فرآوری زعفران توسط دست انجام میشود، پیش بینی میشود که کشت و تجارت زعفران در کشور سرعت روز افزون یافته و در آینده نزدیک، زعفران افغانی در بازارهای جهانی افغانستان یکی از فراهم کنندگان اصلی زعفران باشد.
روند رشد کشت زعفران و روند رو به رشد دهاقینی که به کشت زعفران در ولایات مختلف افغانستان روی آورده، نیز نشان میدهد که استقبال فراوانی از این محصول در داخل وجود دارد. درآمد سرشار ناشی از تجارت زعفران علاقمندان روز افزونی به کشت و تجارت این محصول ایجاد کرده است.
بربنیاد آمارهای وزارت زراعت و آبیاری هماکنون هشت هزار هکتار زمین در ۳۴ ولایت زیر کشت زعفران قرار دارد که در میان ولایت هرات در تولید زعفران مقام نخست را دارد و زعفران تولید شده در این ولایت به علت کیفیت خوب در بازارهای بینالمللی مشتریان زیاد دارد.
این در حالیست که زعفران افغانستان در سالهای اخیر شهرت جهانی پیدا کرده و تصویر خوبی از این کشور به جهان داده است و تلاشهایی در جریان است تا کشت آن افزایشیابد. میلیونها زارع در کشور به کشت آن دسترسی داشته باشند و سکتور زراعت افغانستان به خوبی از مزایای بالقوه ترویج زعفران مفاد خواهد برد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *