روز عید روز جشن و خوشحالی ملی وهمگانی
محمد نسیم عمری
عید فطر؛ عیدی بینالمللی همچنین از بُعد دیگر، عید فطر روز جشن و خوشحالی ملی و همگانی محسوب میشود و در واقع یک عید بینالمللی است و چون امکان دارد عدهای به خاطر داشتن ثروت و سرمایه و تعدادی دیگر نیز به دلیل فقر و تهی دستی در این روز عظیم خوشحال و یا ناراحت باشند. خداوند متعال زکات فطر را بر همگان واجب ساخت تا در این روز عید همه مسلمانان از جمله مستمندان و نیازمندان نیز شاد و خوشحال باشند، چرا که بخشی از این شادیها شادی مادی است و نمیتوان این مسأله را کتمان و مخفی کرد.
در روز عید قربان بسیار واضحتر رسول الله (ص) میفرمایند ایام تشریق، ایام خوردن و نوشیدن است؛ در واقع خوردن، نوشیدن و پوشیدن جزئی از شادی و خوشحالی انسان است که نمیتوان آن را نادیده گرفت. بر همین اساس اسلام و شرع برای آنکه همه انسانها با هم خوشحال باشند تاکید دارد که در پایان ماه مبارک رمضان مسلمانان مقداری از مال خودشان به عنوان زکات فطر به فقرا و نیازمندان بدهند تا همه در این روز شاد باشند؛ عید فطر نمایش روحیه معنویت، مواسات، همراهی و همدلی است.
و حدیثی از پیامبر ( ص) است : رسول الله «ص» میفرمایند مؤمنان همانند جسم واحد هستند؛ اگر عضوی از بدن بیمار شود دیگر اعضا نیز از آن بیماری رنج میبرند بر این اساس اگر در جامعه فقیری غمگین باشد این غم و اندوه سایرین را نیز ناراحت میکند از این رو مؤمنان در روز عید سعید فطر اقدام به پرداخت زکات میکنند تا همه از جمله فقرا و تهیدستان نیز خوشحال باشند.
عید فطر، عید و شادی همه مسلمانان است، این شادی با عبادت ارتباط مستقیمی دارد و مسلمانان شادی خودشان را در این روز با اقامه نماز ابراز میکنند طوری که همه در این روز خود را به میعادگاه عبادت میرسانند تا در برابر معبود برحق سر تعظیم فرود آورند و در ابتدای امر خدای متعال را شاکر باشند که این خوشحالی را به آنان عنایت فرموده است.
نماز عید فطر مظهری از مظاهر قیامت است،
در این روز همه مؤمنان به سوی میعادگاه حرکت میکنند همانطور که در روز قیامت پس از دمیده شدن بر صور انسانها به سوی جایگاه میروند تا جزا و پاداش اعمالی که در عالم دنیا انجام دادند را دریافت کنند در عید فطر نیز مسلمانان با روئیت هلال ماه شوال و اتمام ماه رمضان در هر نقطه و شهری که هستند به سوی یک مرکز حرکت میکنند تا نتیجه اعمال خود را بگیرند.
بعد از اتمام ماه بندگی انسانها به دو دسته تقسیم میشوند دسته نخست افراد شرمنده ای هستند که در ماه رمضان بندگی خدا را به جای نیاوردند و نتوانستند سربلند و خوشحال از این ماه بیرون بیایند و دسته دیگر کسانی هستند که در این ماه سرسپرده بندگی خدا بودند و بندگی پروردگار را به جای آوردند آنان در این روز شاد هستند و برای شکرانه و دریافت مدال بندگی در پیشگاه حضرت حق حاضر میشوند و در برابرش سر تعظیم فرود میآورند.
عید سعید فطر و همچنین عید قربان بیانگر هویت اسلام و مسلمان است، لازم است رسانهها در انعکاس و شناساندن بزرگی این اعیاد بسیار تلاش کنند تا مبادا این اعیاد در مناطق اسلامی مورد کم توجهی قرار گیرد چرا که اعیاد اسلامی بیانگر هویت مسلمانان است و باید به صورت ویژه به آن توجه و پرداخته شود. بنابراین هر یک از این اعیاد بیانگر شعائر دین الهی بوده و هر کسی در برابر شعائر الهی سر تعظیم فرود آورد بیانگر تقوا بوده و امیدوار هستیم این عید سعید بر همه مسلمانان مبارک باشد.
امت اسلامی باید بیزاری خود از اقدامات صهیونیستی را اعلام کند، فشاری که امروز دولت غاصب صهیونیستی بر مردم مظلوم فلسطین وارد میکند شرایط سخت و دشواری را بر اهل قدس تحمیل کرده است از این رو میطلبد امت اسلامی یک بار دیگر بیزاری خود را نسبت به اقدامات وحشیانه این رژیم منحوس اعلام کرده و در برابر ظلم و ستمی که در سایه سکوت مجامع حقوق بشری و با نظارت سردمداران کفر در سرزمینهای اشغالی در حال رخ دادن است فریاد بر آورند.
امروز به صورت علنی به قبله نخست مسلمانان توهین میشود در حالی که بسیاری در برابر این جسارت و اهانت سکوت پیشه کردند، بر همین اساس از مسلمانان و جوامع اسلامی انتظار میرود به هر صورتی که میتوانند خشم و انزجار خود را نسبت به رفتارهای وحشیانه و ظالمانه رژیم صهیونیستی ابراز کنند.
پیامبر اکرم (ص) درباره عید سعید فطر چه زیبا فرمودند:
عید سعید فطر با اصل قرآن کریم که برنامه اساسی مسلمانان محسوب میشود ارتباط دارد، خداوند (ج) میفرماید: رمضان ماه نزول قرآن کریم است و مسلمانان بعد از اینکه موفق شدند در این ماه بندگی خدا را به جای آورند پایان آن را جشن میگیرند. یکی از مهمترین دلایل جشن عید سعید فطر آغاز نزول قرآن و همچنین فلسفه جشن عید سعید قربان مربوط به پایان نزول قرآن میشود؛ بنابرین ابتدا و انتهای نزول قرآن کریم را مسلمانان جشن میگیرند.
اسلام هرگز دین غم، حزن و اندوه نیست بلکه دین شادی، سرزندگی نشاط و حیات است. آدمی به صورت فطری طالب شادی و نشاط بوده و همواره نیازمند داشتن روحیه شاد و سرزنده است، حال چه خوب که این شادی و نشاط مرتبط با عبادت و دیگر امور عبادی مسلمانان باشد، بنابراین شادی مشروع آن هم در مسیر بندگی پروردگار مطلوب اسلام بوده و اساس عید فطر نیز بر همین مبنا استوار است.
زمانی که پیامبر اکرم (ص) وارد مدینه شدند متوجه روزی شدند که مردم در آن روز جشن میگیرند و فلسفه این جشن را جویا شده و میفرمایند هر قومی عیدی دارد و ما مسلمانان نیز دو عید قربان و فطر را داریم؛ این کلام گوهربار تاکید بر مشروعیت عید سعید فطر و قربان دارد.
معمولاً برای عید سعید فطر روایتی از پیامبر اکرم (ص) نقل میشود که البته سند آن زیاد معتبر نیست اما تاکید دارد انسان در روز عید سعید فطر از خداوند متعال جایزه خود را میگیرد، در واقع انسانی که بندگی خدا را به جای آورده در پایان ماه شاد و خرسند خواهد بود. البته احادیث دیگری نیز وجود دارد برای مثال نقل شده که حضرت محمد «ص» در این روز عظیم الشأن بهترین لباسهای خویش را بر تن میکردند و به دیگران نیز توصیه داشتند بهترین و تمیزترین لباسهایشان را بپوشند و از به جای آوردن صله رحم و دستگیری از نیازمندان غفلت نکنند. زکات فطر یکی از زیباییهای دین اسلام است. تا از یک بعد بخواهیم به فلسفه پرداخت زکات فطر بنگریم این است که شاید روزه انسان روزه دار در ماه مبارک رمضان نقض و ایرادی داشته باشد اما با اتمام ماه مبارک برای اینکه بتواند آن نقایض و کمبودها را رفع کند زکات و فطریه پرداخت میکند.