گزارش

گزارش شهری مردم از امارت اسلامی خواهان آغاز کارعملی پروژه «کاسا یک هزار» می باشند

پروژه کاسا یک هزار یکی از پروژه بزرگ اقتصادی برای افغانستان ، پاکستان، قرغزستان و تاجیکستان به شمار می رود که انتقال لین برق این کشورها را ازطریق خاک افغانستان به پاکستان منتقل می سازد ، کار های اولیه این پروژه تکمیل گردیده بود که با پیروزی امارت اسلامی افغانستان آغاز کارعملی این پروژه تا اکنون به تعویق افتاده است، رسانه های پاکستان گزارش کرده اند که تا دو سال دیگر کار آغاز کاسا یک هزار امکان عملی آن وجود ندارد چون بانک جهانی وتوسعوی امریکا تمویل کننده این پروژه بود که فعلاًدر این موردچیزیگفته نشده است دولت افغانستان نیز آمادگی خویش را بخاطر آغازکارعملی این پروژه ابزار نموده است، د این رابطه. عبدالطیف نظری معیین وزارت اقتصاد

شبیر احمد
پروژه کاسا یک هزار یکی از پروژه بزرگ اقتصادی برای افغانستان ، پاکستان، قرغزستان و تاجیکستان به شمار می رود که انتقال لین برق این کشورها را ازطریق خاک افغانستان به پاکستان منتقل می سازد ، کار های اولیه این پروژه تکمیل گردیده بود که با پیروزی امارت اسلامی افغانستان آغاز کارعملی این پروژه تا اکنون به تعویق افتاده است، رسانه های پاکستان گزارش کرده اند که تا دو سال دیگر کار آغاز کاسا یک هزار امکان عملی آن وجود ندارد چون بانک جهانی وتوسعوی امریکا تمویل کننده این پروژه بود که فعلاًدر این موردچیزیگفته نشده است دولت افغانستان نیز آمادگی خویش را بخاطر آغازکارعملی این پروژه ابزار نموده است، د این رابطه. عبدالطیف نظری معیین وزارت اقتصاد
گفت امارت اسلامی برای آغاز عملی کار این پروژه آمادگی های لازم را دارد ،و هیچ گونه چالش فرارراه این پروژه نیست اما در این رابط کمک بانک جهانی می تواند در آغاز و رونق این پروژه مهم باشد . برای وضاحت بیشتر در این مورد گزارشگر روزنامه ملی گزارشی را تهیه نموده که خدمت خوانندگان گرامی تقدیم میگردد.
محمد آصف ننگ یکتن از کارشناسان در این رابطه اشاره کرده گفت: پنج نهاد بین المللی این پروژه را باید تمویل می کرد بانک جهانی ، بانک انکشاف اورپایی ، بانک امریکا ، انگلیس و بانک اسلامی در تمویل این پروژه موظف بودند که بودجه آن یک اعشاریه دو میلیارد دالر مصارف این پروژه می باشد، این پروژه برق قرغزستان و تاجیکستان را به طول 1250 کیلومتراز طریق خاک افغانستان به پاکستان انتقال میدهد. پاکستان هزار میگاوات برق و افغانستان سه صد میگاوات برق از این پروژه بدست خواهند آورد .
امان غالب رئیس پیشین ریاست برشنا دررابطه به موضوع گفت :
برعلاوه اینکه افغانستان از این پروژه صاحب سه صد میگاوات برق میشود سالانه در حدود 45 الی 50 میلیون دالراز بابت حق الزحمه خواهند گرفت و همچنان از مناطقی که لین برق از آن ساحات می گذرد سالانه تا سه میلیون دالر از طرف خریداران و فروشندگان برق تادیه می شود .
در همین حال سیرقریشی آگاه مسایل اقتصادی گفت :
این پروژه خرید برق را برای کشور ما باهزینه کمتر فراهم خواهد کرد و از سوی به افغانستان کمک می کند تا توسعه تجارتی و ترانزیتی را با کشور های منطقه گسترش دهد . در هیمن حال رئیس پروژه کاسا یک هزار در تاجیکستان به رسانه هاگفته است ،کار عملی این پروژه در قرغزستان ، تاجیکستان و پاکستان جریان دارد اما در افغانستان متوقف شده است .
محمد ضمیر سابق استاد یکی از مکاتب شهر کابل گفت : طی بیست سال تجاوز و اشغال افغانستان توسط امریکا و هم پیمانانش در این کشور هیچ نوع پروژه بنیادی را برای پیشرفت و ترقی افغانستان انجام نداده بل افغانستان و ملت را در تار خام بسته نموده اند که یکی از این عملکرد غیر انسانی آن انتقال و خرید برق از کشور های آسیای میانه از جمله تا جیکستان وا وزبیکستان است ما شاهد حال استیم هر زمانی که اوزبیکستان نخواهد که ملت افغانستان برق داشته باشد آن راقطع نموده و مردم شهرکابل رابا ده ولایت دیگرکاملاً در تاریکی قرار داده خواهند شد چون زمستان که در ماه آخرش قرار داریم دیدیم که دولت اوزبیکستان چقدر جفا به حق ملت ماکرد برق ها را قطع نموده بود هیچ نوع حس بشر دوستی و انسانیت وجود نداشت بی حد به مشکلات گرفتار شده بودیم این یک نمونه مثل بود که خدمت ملت عزیز مان عر ض کردم مانند این ده ها پروژه مهم اقتصادی دیگر همین طور وابسته به کشور های همسایه و در اختیار شان است همین که کوچکترین نزاکت بین دو دولت بروزنماید عاجل. این برق وارداتی قطع خواهند شد در حالیکه ما با همسایه های اطراف خویش دین ، فرهنگ و همچنان زبان مشترک داریم این همه روابط بر یک نزاکت بسیار کوچک باعث می شود که مردم ماسال ها رنج آن راتحمل نمایند .
موصوف گفت : توقع ما از امارت اسلامی افغانستان این است چون ملت از این نظام با سروجان حمایت می نماید جهت خدمت رسانی به کشور و ملت سهم فعال را طی یک سال نیم انجام داده است دیگر به قدرت های اشغال گر اجازه ندهند تا سر نوشت و حیات سیاسی و اقتصادی ما را در دست دیگران واگزارکندهر آن چه در توان خو در قمست راه اندازی پروژه های بزرگ اقتصادی دارد بکار گیرد و دیگر ملت مظلوم ما را از این دربه دری نجات بدهند .
وی افزود : همان طوری که معین وزارت اقتصاد کشور از آمادگی کامل برای احیا و آغاز به کار عملی پروژه توسط امارت اسلامی افغانستان به جهان و ملت اطمینان داد کار پروژه بزرگ اقتصادی کاسا یک هزار نیز در داخل افغانستان آغاز شود ، و از آغاز به کار این پروژه در داخل افغانستان ملت و دولت ما باید استقبال گرم شود .
استاد اسلم که 45 سال به حیث استاد بخش فزیک در خدمت اولاد وطن قرار داشت در رابطه به آغاز کار عملی پروژه کاسا یک هزار گفت: آغاز عملی کار پروژه کاسا یک هزار دارای چهار بعداقتصادی برای ملت افغانستان می باشد ، اول – تعدادی از جوانان صاحب کار دوامدار می شود . سه صد میگاوات برق نصیب مردم افغانستان می شود ودیگراینکه سالانه در حدود 45الی 50میلیون دالر حق ترانزیت از انتقال آن گرفته می شود وهمچنان سالانه تا سه صد میلیون دالر دیگر نیز به جانب دولت افغانستان از خرید و فروش برق نیز به خزانه دولت واریز می شود .
وی گفت : همین که کار عملی این پروژه در خاک افغانستان آغاز شود و برق به پاکستان انتقال نماید و طبق پروتوکول سه صد میگاوات برق که برای افغانستان داده می شود این برق به محلاتی تمدید می شود که در طول تاریخ از نور برق بر خوردار نبوده است و از سوی هم پول ترانزیت آن نیز در آبادی دیگر پروژه های ملی به مصرف خواهد رسید . از این رو از آغاز کار عملی پروژه انتقال برق به پاکستان از طریق خاک افغانستان استقبال نموده و آن را به فال نیک برای سایر برنامه های تجارتی برای پیشرفت و ترقی افغانستان میدانیم .
محمد زبیر دکاندارمندوی کابل گفت : کار های عمرانی که ضامن ترقی و پیشترفت در کشور ما است راه انداز ی استخراج معادن ، ساخت بند های برق و بند های آب گردان و ساخت جاده های ترانزیتی می باشد که از طریق آن تجارت از افغانستان را به سایر کشور های محاط به خشکه را احتوا می کند .ازامارت اسلامی افغانستان می خواهیم که در گام نخست پروژه های نا تکمیل شده را دو باره فعال نماید ، کشت و زراعت باید در افغانستان به صورت جدی بالایش کا ر صورت گیرد، چون همین اکنون زمینه مساعد است، امنیت تامین می باشد ،امارت اسلامی افغانستان باید از طریق وزارت زراعت در ولایات هایی که حاصل خیز بوده زمینه کشت و زراعت را مساعد نمایدچون در ولایات شمالی به قدر غنی آب موجود می باشد و بند های آب گردان برای آبیاری زراعت را اعمار نماید و اگر دولت در این برنامه موفق شود در ظرف 5 سال افغانستان از نگاه کشت و زراعت خودکفا خواهد شد ، همین که ما بتوانیم در خرید گندم خود کفا شویم می توانیم که در تمام عرصه ها طی چند سال محدود خودکفا شویم ؛ اگر دولت ازنگاه خرید آرد و گندم خود کفا شود به یقین که در تمام عرصه ها کشور ترقی خواهد کرد .
انجنیرطارق باشنده ولایت ننگرهار می گوید : خوشبختانه بعد از چهل سال تمام الحمد لله که یک نظام قانونی و شرعی پیروز گردید ه که ملت افغانستان می تواند در پرتو و سایه این نظام به رشد و ترقی برسد اما حوصله مندی در این زمینه می طلبد چون از یک طرف پول های افغانستان بسیار ظالمانه از سوی دولت امریکا مسدودشده و از سوی هم دولت امکانات این همه خرابی های چهل سال را ندارد که تمام این خرابی های جنگ را دو باره باز سازی نماید از این خاطر باید در قسمت اعمار مجدد کشور حوصله داشته باشیم و از سوی هم یک همکار خوب و صادق با دولت خود باشیم ، گر چه ما شاهد استیم که طی یک سال و نیم امارت اسلامی افغانستان با دستان خالی بیشتر کار های نو سازی را آغاز کرده است در شهر کابل جاده سازی و اعمار جاده ها آغاز شده است نمونه این باز سازی را می توان در چهاراهی های شهر کابل مشاهده کرد . دولت زیاد تلاش دارد تا کمک های بین المللی را جلب نماید و از سوی هم برای خود کفایی کشور در همه عرصه ها کار جریان دارد ، کار در بخش معادن و انجام قرار داد های بزرگ معادن با کشور های خارجی نیز صورت گرفته است . دولت زیاد تلاش دارد تا پروژه کاسا یک هزار را از امکانات دست داشته امارت کار عملی آن را آغاز نماید در این رابطه معیین وزارت اقتصاد نیز وعده آغاز به کار عملی پروژه کاسا یک هزار به جانب کشورتطبیق گردد. امید واریم تا هر چه زود کار عملی پروژه کاسا یک هزار در داخل افغانستان آغاز شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *