افغانستان

کاهش توانایی منابع داخلی تأمین برق، سبب افزایش پرچاوی در کابل شده است

شماری از کسبه‌کاران و باشندگان خانه‌های رهایشی در شهر کابل، با شکایت از افزایش پرچاوی‌های برق در هفته‌های اخیر، می‌گویند که ناچار اند برای پیش‌برد کارهای روزمره و پخت‌وپز، از ژنراتور و گاز استفاده کنند که هزینه‌ی بیش‌تری را روی دست شان می‌گذارد.

شماری از کسبه‌کاران و باشندگان خانه‌های رهایشی در شهر کابل، با شکایت از افزایش پرچاوی‌های برق در هفته‌های اخیر، می‌گویند که ناچار اند برای پیش‌برد کارهای روزمره و پخت‌وپز، از ژنراتور و گاز استفاده کنند که هزینه‌ی بیش‌تری را روی دست شان می‌گذارد.
احمدشاه، مسئول یک چاپ‌خانه‌ی شخصی در منطقه‌ی «قلعه‌ی فتح‌الله» شهر کابل، می‌گوید که روزانه دو تا چهار ساعت به برق دست‌رسی دارد و این سبب شده است که در انجام کارهایش به مشکل بخورد.
او می‌‌افزاید: «بی‌برقی، یک مشکل بسیار بزرگ به ما شده، ما دکان‌داران که ۲۴ ساعت کار ما به برق است. اگر بخواهیم یک افغانی عاید کنیم، باید برق داشته باشیم؛ برق که نداریم، ژنراتور ما روشن است و این زیان‌های مالی بیش‌تری را به ما وارد می‌کند. مثلاً یکی می‌آید و یک ورق کاپی می‌کند و ما به یکی نمی‌توانیم ژنراتور را روشن کنیم و مشتری را از دست می‌دهیم.»
سمیع‌الله، مسئول یک خیاطی در دشت‌ برچی شهر کابل، نیز می‌گوید که کم‌بود برق در روز، کارش را از رونق انداخته است.
او می‌افزاید: «در طول روز از یک تا دو ساعت بیش‌تر برق نداریم، ما دکان‌داران به خصوص خودم که خیاط هستم، بدون برق کار کرده نمی‌توانیم. حداقل ما باید ۱۲ ساعت برق داشته باشیم و بعضی روزها حتا یک ساعت هم برق نداریم.»
همین گونه، شماری از باشندگان کابل که با ناداری نیز دست‌وگریبان اند، می‌گویند که نبودن برق در صبح‌ها سبب می‌شود که تا چایی برای صبحانه‌ی شان دم نتوانند.
حکم‌الدین خالقی، باشنده‌ی منطقه‌ی «قلعه‌ی زمان‌خان» شهر کابل، به سلام‌وطندار می‌گوید: «ما هنوز چای ننوشیده‌ایم، برق نیست، گاز نیست، انتظار هستیم. ۱۲:۳۰ شب برق می‌آید و ما در تاریکی هستیم. با روشنی موبایل در تاریکی شب نان می‌خوریم. این طور نیست که گَیس روشن کنیم یا مولدی داشته باشیم، هیچ چیزی نداریم.»
با این حال، مسئولان در شرکت برق‌رسانی افغانستان (برشنا)، می‌گویند که افزایش تقاضا برای برق و کاهش توانایی منابع داخلی برای تأمین برق، سبب شده است که زمان پرچاوی‌ها در شهر کابل بیش‌تر شود. حکمت‌الله میوندی، سخن‌گوی برشنا، می‌گوید که این شرکت تلاش دارد به مشکل کم‌بود برق در شهر کابل رسیدگی کند.
او می‌افزاید: «زمستان در حال نزدیکی است و تقاضا از حد زیاد شده است. از سویی هم، خشک‌سالی است و در منابع داخلی تولیدکننده‌ی ما نیز یک اندازه کاهش آمده است. برای این که این مشکل حل و توجه شود، ما دستگاه حرارتی تیل خریدیم و ان‌شاءالله در شرایط سخت ما از این دستگاه استفاده می‌کنیم. در جریان روز، صنعت‌کاران و دوایر دولتی را برق می‌دهیم تا کارها سرعت داده شود.»
کم‌بود برق در افغانستان، سبب شده است که همه‌ساله با سردشدن هوا و افزایش تقاضا برای برق، باشندگان کابل ساعت‌های بیش‌تری از شبانه‌روز را به آن دست‌رسی نداشته باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *