سخن انیس

سال نو و صفحه‌‌ جدیدی از مطبوعات کشور

افغانستان بعد از کودتای ۷ثور کمونیستی همه چیز خود را از دست داد و به سوی یک انقلاب تباه‌کن و خانمان‌برانداز سوق داده شد.

این انقلاب چندین‌دهه ادامه پیدا کرد و حتی باعث دوبار اشغال افغانستان، توسط قدرت‌های استعماری شد و افغانستان در این انقلاب و تحولات، همه هست‌وبود خود را از دست داد.

در کنارِ از بین رفتن معارف، تحصیلات، جزوتام‌های نظامی و دستگاه دیپلماسی، مطبوعات کشور نیز آسیب دید و به نحوی از انحا برای سانسور و حتی نابودی بخش‌های مهم آن از طرف حکومت‌های وقت، اقداماتی صورت گرفت و مطبوعات در این انقلاب طولانی، نه‌تنها که کمیت خود را از دست داد، بل‌که کیفیتش نیز به حد صفر تقرب کرد و از بین رفت.

اگرچه با آمدن رژیم سیاه جمهوریت و اشغال افغانستان توسط امریکا، ظاهراً مطبوعات رونق یافته بود، اما در حقیقت کیفیتی وجود نداشت و خصوصاً مطبوعات و روزنامه‌های دولتی از محتوای بلند و بهتری برخوردار نبود.

با پیروزی امارت اسلامی افغانستان اگرچه بسیاری از روزنامه‌هایی که به فرمایش خارجی‌ها چاپ و نشر می‌ شد؛ متوقف گرید، اما روزنامه‌های امارتی به سوی رشد و بالندگی شتافت و با گذشت هر روز وضعیت و کیفیت مناسبی را از آنِ خود نمود.

با فرا رسیدن سال ۱۴۰۳ هجری، شمسی، به ابتکار و همت ریاست روزناهای امارتی، تصمیم برآن شد تا روزنامه‌های امارتی که شامل انیس، شریعت، هیواد و کابل تایمز می‌شوند، صفحه‌ی جدیدی را ورق بزنند و همه‌روزه چاپ و به دست نشر سپرده شوند، تا هنوز این روزنامه‌ها، هفته‌ی دوبار به گونه نوبت‌وار چاپ می‌شدند

بنا براین روزنامه‌های امارتی کشور بعد ازاین با تیراژ بلند و کیفیت عالی همه‌روزه چاپ و نشر می‌شوند و کوشش به خرچ داده خواهد شد تا واقعیت‌ها در آن انعکاس یابد و خبرهای سیاسی، اقتصادی و دستاوردهای افغانستان به طور مسلسل و با ساختار، محتوا و ادبیات مناسب، اقبال چاپ یابد و در دسترس علاقمندان گرامی قرار گیرد.

در آخر از مقامات و مسئولین امارت اسلامی افغانستان میخواهیم که در ارتباط مطبوعات کشور توجه بکنند و دیگر از کم‌مهری‌ و کم‌علاقه‌گی در این ارتباط، دوری بجویند و برای رشد مطبوعات کشور گام‌های ارزنده و عملی بردارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *