گزارش

برگزار سیمینار تربینی و اصلاحی برای مبلغین شهر کابل

رهبری وزارت معارف امارت اسلامی سیمینار اصلاحی و تربیتی را برای مبلغین شهر کابل در حضور مقامات امارت اسلامی و مبلغین شهر کابل در تالار معارف شهر کابل، برای یک روز برگزار نمود.

رهبری وزارت معارف امارت اسلامی سیمینار اصلاحی و تربیتی را برای مبلغین شهر کابل در حضور مقامات امارت اسلامی و مبلغین شهر کابل در تالار معارف شهر کابل، برای یک روز برگزار نمود.

در این سیمنار تربیتی که مقامات امارت اسلامی و مبلغین شهر کابل حضور داشتند، مقامات امارت اسلامی حضورِ مبلغین را در جامعه اسلامی بخاطر اصلاح جامعه و افراد آن نیاز جدی دانسته و کشانیدن مردم جامعه را به سوی سعادت، کار مبلغین و عالمان دین می‌ دانند.

حبیب الله آغا سرپرست وزارت معارف در این نشست اشاره نمود:« دعوت در اسلام جایگاه ویژه دارد و کار دعوت مسوولیت همه پیروان اسلام است که همه مسلمانان باید به آن توجه نمایند».

وی می‌گوید برای ایجاد تغییرات مثبت در جامعه باید در بخش دعوت کار شود و همه افراد  جامعه مسوول اند که به آن توجه نمایند.

ندا محمد ندیم سرپرست وزارت تحصیلات عالی امارت اسلامی، ضمن ابراز خُرسندی از برگزاری چنین برنامه‌ها برای مبلغین شهر کابل می‌گوید: «امر به معروف و نهی عن‌المنکر یکی از کار‌های اساسی پیامبران اسلام  برای‌ هدایت مردم و رهنمایی آنها بوده بناً کار دعوت در جامعه اسلامی نیاز و ضروی است».

وی می‌گوید که وظایف پیامبران اسلامی در طول تاریخ دعوت مردم برای یکتا پرستی و اصلاح جامعه بود که اکنون این وظیفه برای عالمان و هر مسلمان با درک گذاشته شده که باید همیشه امر به معروف و نهی عن‌المنکر در جامعه نمایند:

«برای هر مسلمان از نگاه آیات قرآن‌کریم لازم است که در جامعه خود امر به معروف و نهی عن‌المنکر نمایند.»

وی نیز اشاره نمود که مبلغین باید نخست خودشانرا‌ بفهمانند تا بتوانند که افراد جامعه را به راهِ درست دعوت نمایند و نیز صحبت‌های شان به افراد جامعه تاثیر گذار واقع شود.

محمد هاشم، رییس دعوت و ارشاد، در این سیمینار تربیتی و اصلاحی اشاره نمود که مبلغین باید خود شانرا به بهترین شکل آراسته نمایند و به دعوت شان در جامعه ادامه دهند.

عزیز رحمن منصور، معین وزارت حج و اوقاف در سمینار تربیی و اصلاحی گفت:  «درافغانستان نظام های زیاد روی کار آمد و دنیا هم آنها را به رسمیت شناخت ولی در کشور ترقی و امنیت وجود نداشت، اکنون امارت‌اسلامی حاکم است ولی رسمیت ندارد اما امنیت و پیشرفت وجود دارد و جهان به حکومت ما به حیرت آمده‌است».

این مقام وزارت ارشاد حج و اوقاف، با اشاره به نظام های گذشته می گوید که  حکومت‌های گذشته توسط سایر کشور‌ها روی کار آمده بودند:«اکنون در افغانستان نظام اسلامی حاکم است و در رائس این نظام عالمان دین قرار دارند».

وی نیز اشاره نمود که کشور‌های که داد از عدم حقوق بشر در افغانستان می‌زنند اما خودشان حقوق بشر را پای مال می نمایند: «بیشتر از ۴ ماه می شود که در فلسطین زنان و کودکان به گونه‌ی فجیع شهید می‌شوند جهان صدای شانرا نمی‌کشند و اما در افغانستان که حقوق تامین است داد از عدم حقوق زنان در کشور می‌زنند».

این درحالیست که با روی کار آمدن نظام امارت اسلامی در افغانستان، وزارت امر به معروف و نهی عن‌المنکر بخاطر اصلاح جامعه ایجاد گردید و مبلغین این وزارت عملاً در  ولایات و مرکز فعالیت می نمایند.

ببرک قیومی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *