اخبارگزارش

بزرگداشت از روز جهانی کارگر در کشور

انیس: سازمان بین‌المللی کارILO) ) به همکاری وزارت کار و امور اجتماعی از روز جهانی کارگر، مصئونیت و صحت کار در حضور مقامات وزارت کار و امور اجتماعی و نمایند‌ه‌گان کارگران و سازمان بین‌المللی کارILO)) برگزار نمود. در این برنامه سخنرانان بر مصئونیت و صحت کارگران تاکید نمودند و افزودند که کارگران چرخش اقتصاد کشور را به گردش در می‌آورند و نیاز است که این قشر فراموش نشوند و به حقوق و مصئونیت کاری شان توجه شود. رامین بهزاد، هماهنگ کننده‌ای سازمان بین‌المللی کار ILO)) در افغانستان ضمن تبریکی‌ روز جهانی کارگر برای کارگران کشور، اشاره نمود که این روز همه ساله در جهان تجلیل می‌شود و برای قدردانی از کارگران و رسیده‌گی به مشکلات این قشرِ مهم جامعه یاد آوری می گردد. آقای بهزاد همچنان اشاره نمود: «همه ساله هزاران کارگر بابت نبود ایمینی فضای کاری‌ شان جان‌ های شانرا از دست می‌دهند که توجه نمودن به فضای ایمینی کارگران می‌تواند از جان باختنِ کارگران جلو‌گیری نماید». محمد زاهد جان آغا، معین  وزارت کار و امور اجتماعی در این نشست خبری نقشِ کارگران را در رُشد اقتصاد کشور مهم می‌داند و حقوق و حفظ مصئونیت کاری در فضای کاری کارگران را نیاز می‌داند. آقای زاهد، اشاره نمود با یاد آوری‌ از روز‌ کارگران، ما تلاش می‌کنیم که برای جوانان کشور زمینه‌ی کار را مساعد بسازیم. معین کارِ، وزارت کار و امور اجتماعی همچنان از سازمان‌ها و نهاد های مسوول در بخش کار تقاضا نمود که در قسمت ایجاد زمینه‌ی کار و حفظ و مصئونیت کارگران کشور تلاش نمایند. محمد اشرف صمدی، یک تن از نماینده های کارگران کشور توجه بر قشر کارگر را نیاز جدی می‌داند و می‌افزاید که کارگران در رُشد اقتصاد کشور نقش مهم و کلیدی دارد بنا نیاز است که به این قشر توجه شود و به سلامت، حقوق و فضای‌ کاری کارگران توجه شود. فریبا نوری، یک تن از کار آفرینان کشور در این نشست خبری بر توجه‌ی کار آفرینان زن از سوی رهبری امارت اسلامی و نهاد‌های خارجی تاکید نمود: «سازمان‌های مسوول و رهبری امارت اسلامی افغانستان باید زنان کار آفرین را حمایت نمایند تا زنان کشور بتوانند نقش شانرا در رُشد اقتصاد کشور ایفا نمایند.»

از سوی‌ هم رهبری نهاد ILO)) از اینکه افغانستان با داشتن بیشترین نیروی نسل جوانِ آماده کار و یک کشور غنی از منابع طبیعی‌است، بناً از رهبری امارت اسلامی افغانستان طی اعلامیه‌ی خواسته‌ شد که یک گفتمان ملی بخاطر ایجاد فرصت‌های کاری ایجاد شود و تمام ادارات امارت اسلامی‌ افغانستان از طریق گفتمان ملی‌ زیر نام «کنفرانس ملی کار» در زمان معین جمع شوند و روی ایجاد فرصت‌ های کاری بحث و تبادل نظر نمایند.

در اعلامیه‌ی این‌ نهاد همچنان آمده‌است که با ایجاد یک راهکار واضح جهت ایجاد فرصت‌های کاری، طبق نیاز بازار کار و رُشد اقتصادی و با اتخاذ اقدامات سریع و موثر در هماهنگی با سازمان‌های ملی و بین‌المللی می‌توانیم که گام‌ های موثر بر بهبود وضعیت کاری قشر کارگر کار نماییم.

این‌ درحالیست که اکثرِ جوانان کشور با وجود اسناد‌های دست داشته‌ی معتبر شان قادر به دریافت کار در کشور نمی‌شوند و دلیل آن وجود بیشتر نسل متخصص و آمده‌ای کار و نبود فرصت‌ های کار در کشور می‌باشد. و نیز در این اواخر از طریق شبکه‌های مجازی شاهد بودیم که تعدادِ از شهروندان افغان در کشورِ ایران در انجام کار جان‌های شانرا از دست داده‌اند.

از سوی‌هم اکثر کار آفرینان باورمند به این هستند که یک دولت نمی‌تواند به تمام جوان‌ها زمینه‌ی کار را مساعدبسازد و نیاز است که جوانان کار‌ آفرین شوند تا فشارِ بی‌ کاری را از شانه‌ی‌های دولت بردارند و با کار آفرینی شان به سایر جوانان زمینه‌ی کار را مساعد نمایند.

ببرک قیومی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *