جهان

سازمان ملل:  اسرائیل مانع دسترسی به شمال غزه می‌شود

دفتر هماهنگ‌ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در اراضی اشغالی اعلام کرد نیروهای صهیونیستی به طور سیستماتیک از دسترسی این سازمان به شمال غزه جهت رسیدن کمک‌ها جلوگیری می‌کنند؛ اقدامی که عملیات بشردوستانه را به طرز چشمگیری متوقف کرده است.

دفتر هماهنگ‌ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در اراضی اشغالی اعلام کرد نیروهای صهیونیستی به طور سیستماتیک از دسترسی این سازمان به شمال غزه جهت رسیدن کمک‌ها جلوگیری می‌کنند؛ اقدامی که عملیات بشردوستانه را به طرز چشمگیری متوقف کرده است.

به گزارش رسانه ها، «آندریا دی دومنیکو» رئیس دفتر هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در اراضی اشغالی گفت: عملیات در شمال غزه به طور فزاینده‌ای پیچیده‌تر شده است. طرف اسرائیلی به طور سیستماتیک از دسترسی به شمال جلوگیری کرده است.

طبق گزارش خبرگزاری رویترز، مقامات رژیم صهیونیستی، وزارت جنگ این رژیم و دفتر هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل هنوز واکنش فوری به این مسئله نشان نداده‌اند.

رژیم صهیونیستی پیشتر ادعا کرده بود که مانع کمک‌ها به غزه نمی‌شود.

«آندریا دی دومنیکو» بیان کرد که رژیم صهیونیستی نگران تحویل سوخت و سایر منابعی است که می‌توانند به سمت جنبش حماس منتقل شوند و بدین ترتیب از صدور مجوز ارسال کمک به شفاخانه های شمال غزه خودداری کرده است.

او افزود: آنها به طور بسیار سیستماتیک به ما اجازه حمایت از شفاخانه ها را نمی‌دهند؛ اقدامی که غیرانسانی بوده و برای من غیرقابل درک است.

رئیس دفتر هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل (OCHA) تاکید کرد که این دفتر هماهنگ‌کننده مجوز بازگشت به جبالیا را نداشته و فقط اجازه داده شد که مقدار بسیاری معینی از سوخت به بیمارستان الشفا منتقل شود که برای مدت زمان خاصی کافی خواهد بود.

این دفتر سازمان ملل هم‌چنین اعلام کرد در ۱۱ روز نخست از سال ۲۰۲۴، تنها ۵ بسته کمکی بشردوستانه از ۲۴ بسته از پیش برنامه‌ریزی شده وارد شمال غزه شده است.

دفتر سازمان ملل می‌گوید که مقامات صهیونیستی چندین کمک‌های برنامه‌ریزی شده جهت پر کردن ذخایر دارویی در غزه را رد می‌کنند.

طبق گزارش‌ها، کاروان‌هایی که جهت تحویل غذا، آب آشامیدنی و سایر لوازم حیاتی و همچنین داروها در نظر گرفته شده بودند، به شمال غزه نرسیده‌اند. آنها برای مدت طولانی در ایست بازرسی‌های صهیونیستی یا به دلیل عدم استفاده از مسیرهای توافق شده متوقف شده‌اند.

براساس آنچه دفتر سازمان ملل گزارش کرده است، شفاخانه ها در شمال غزه ابزار و لوازم کافی برای مراقبت از افراد مجروح و بیمار را ندارند.

سازمان جهانی صحت  تخمین می‌زند پس از آنکه اکثر جمعیت در پی حملات رژیم اشغالگر از شمال غزه به جنوب این باریکه کوچ اجباری کردند، همچنان حدود ۳۰۰ هزار الی ۴۰۰ هزار نفر در شمال غزه زندگی می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *