غضبشدگان از نظرگاه احادیث نبوی
-9 سوالگر اصرار کننده: کسي که در سوال و گدايي بسيار اصرار بورزد و بار بار درخواست کند. حضرت ابوهريره رضي الله عنه روايت ميكند که پيامبر اکرم صلي الله عليه وآله وسلم فرمودند: خداي متعال گدايگر اصرار کننده را مبغوض ميدارد». (ابوبکر بيهقي، شعب الايمان، ج 8 ص264). سائل ملحف: شخصي که بدون ضرورت به سوال گري و گدايي اصرار ميورزد. در حديث ديگري پيامبر اکرم صلي الله عليه وآله وسلم ميفرمايد: «کسي که استغنا کرد، خداي متعال وي را غني ميگرداند، کسي از گدايي و سوال خود داري کرد، خداي متعال او را پاک نگهميدارد، و کسي قناعت کرد، خداي براي او بسنده ميشود، کسي با داشتن چهل درهم گدايي کرد، در واقع وي الحاف و اصرار نموده است». (احمد نسائي، السنن، ج 5 ص98 ح2595). در حديث ديگري آمده: «کسي که از مال مردم بهخاطر افزايش مال خود طلب و سوال ميکند، در واقع آتش دوزخ را سوال ميکند. اکنو بخواهد که دست بردارد يا بخواهد که افزون طلبي کند». (مسلم نيشاپوري، صحيح مسلم، ج 2 ص 720 ح1041).
قسمت پایانی
صالحی
-9 سوالگر اصرار کننده: کسي که در سوال و گدايي بسيار اصرار بورزد و بار بار درخواست کند. حضرت ابوهريره رضي الله عنه روايت ميكند که پيامبر اکرم صلي الله عليه وآله وسلم فرمودند: خداي متعال گدايگر اصرار کننده را مبغوض ميدارد». (ابوبکر بيهقي، شعب الايمان، ج 8 ص264). سائل ملحف: شخصي که بدون ضرورت به سوال گري و گدايي اصرار ميورزد. در حديث ديگري پيامبر اکرم صلي الله عليه وآله وسلم ميفرمايد: «کسي که استغنا کرد، خداي متعال وي را غني ميگرداند، کسي از گدايي و سوال خود داري کرد، خداي متعال او را پاک نگهميدارد، و کسي قناعت کرد، خداي براي او بسنده ميشود، کسي با داشتن چهل درهم گدايي کرد، در واقع وي الحاف و اصرار نموده است». (احمد نسائي، السنن، ج 5 ص98 ح2595). در حديث ديگري آمده: «کسي که از مال مردم بهخاطر افزايش مال خود طلب و سوال ميکند، در واقع آتش دوزخ را سوال ميکند. اکنو بخواهد که دست بردارد يا بخواهد که افزون طلبي کند». (مسلم نيشاپوري، صحيح مسلم، ج 2 ص 720 ح1041).
10 – بليغ نفوذ کننده با زبان: شخصي خيلي زبان بليغ و فصيح دارد و توسط اين زبان بليغ خود در ميان مردم ميدرآيد و نفوذ ميکند. حضرت عبدالله بن عمرو رضي الله عنه روايت ميکند که پيامبر اکرم صلي الله عليه وآله وسلم فرمودند: خداي متعال مردان بليغ که با زبان شان نفوذ ميکنند مبغوض ميدارد، به مانند گاو که با زبان خود نفوذ ميکند». (ابوداود سيستاني، السنن، ج7 ص353 ح5005). در حديث ديگري پيامبر اکرم صلي الله عليه وآله وسلم ميفرمايد: «مبغوض ترين شما نزد من و دورترين تان از من در روز قيامت کساني هستند که پرسخن هذيان گو، سخن را به درازا کشانندگان، براي فصاحت گوشه دهان را پيچانندگان، هستند». (احمد بن حنبل، المسند، ج29 ص 267 ح 17732).
بليغ کسي که در فصاحت و بلاغت بسيار مبالغه ميکند و زبان را جهت مبالغه کردن دور دندانها ميپيچاند به مانند گاو براي جمع کردن علف، زبان خود را ميپيچاند. البته بلاغت واقعي و بدون مبالغه مبغوض نيست.
11 – تاجر قسم خور: کسي که در خريد و فروش و معاملات داد و ستد خود قسم و سوگند ميخورد، چنين شخص نزد خداي متعال مبغوض است.
12 – بخيل منت گذار: شخصي که به کسي چيزي ميدهد و سپس بر وي با قول يا فعل خود منت ميگذارد.
13 – فقير متکبر: شخصي که نادار و بينوا هست و با اين وجود تکبر ميکند.
اين سه مورد در حديثي بيان شده که آن را حضرت ابوذر غفاري رضي الله عنه روايت ميکند که از پيامبر اکرم صلي الله عليه وآله وسلم شنيدم که فرمود: سه گونه افراد را خداي متعال مبغوض و مورد خشم قرار ميدهد: تاجر قسم خور يا فروشنده قسم خور، بخيل منت گذار و فقير متکبر». (احمد بن حنبل، المسند، ج 35 ص 269، ح 21340)
14 – پيرمرد زناکار: کسي که در حال کهن سالي و سالخوردگي، زنا ميکند.
15 – رهبر و حاکم ستمگر: کسي که بر مردم حاکم و فرمانروا ميشود و بر آنان ظلم و ستم ميکند. حضرت ابوهريره رضي الله عنه روايت ميكند که پيامبر اکرم صلي الله عليه وآله وسلم فرمود: بر چهار گونه مردم خداي متعال خشم ميگيرد: فروشندهاي قسم خور، فقير متکبر، پيرمرد زناکار، رهبر و حاکم ظالم و ستمگر». (ابن حبان بستي، صحيح ابن حبان، ج 12 ص 369 ح 5559).
16 – ثروتمند ظالم: کسي که توانايي مالي و ثروت دارد و بر مردم ظلم ميکند. حضرت ابوذر غفاري رضي الله عنه روايت ميکند که پيامبر اکرم صلي الله عليه وآله وسلم فرمودند: و سه گونه افراد را خداي متعال مبغوض ميدارد: پير مرد زناکار، فقير متکبر، ثروتمند ظالم». (ابن حبان بستي، صحيح ابن حبان، ج 8 ص 137 ح 3349) .
17 – مرد خائن: کسي که به وي اعتماد ميشود و او به مردم خيانت ميکند.
18 – فروختن انسانهاي آزاد: کسي که انسان هاي آزاد را به فروش برساند و پول آن را بخورد.
19 – کسي که مزد مزدور را ندهد: شخصي که از مزدور کار بگيرد و کار خود بر وي انجام دهد و تمام کند، اما مزد مزدور را ندهد.
اين سه گونه افراد مبغوض است. در حديثي به روايت حضرت ابوهريره رضي الله عنه آمده: روايت ميکند که پيامبر اکرم صلي الله عليه وآله وسلم فرمود که خداي متعال ميفرمايد: سه گونه افراد اند که من در روز قيامت، خشم و دشمن آنها هستم. يک، کسي که به نام من پيمان ببندد و سپس آن را نقض و خيانت کند. دوم، کسي که فرد آزاد را بفروشد و پول او را بخورد. سوم، کسي که از فردي کار بگيرد و کارش را تمام کند، اما مزد وي را ندهد». (محمد بخاري، صحيح البخاري، ج 3 ص 82 ح 2227).
20 – مشرک: آدم هاي که به خداوند(ج) شريک قرار دهند و اعمال شرکي را انجام دهند.
21 – قاطع رحم: کسي که پيوند خويشاوندي را رعايت نميکند و با آن رابطه ندارد.
اين دو مورد غضب شدگان را در حديثي چنين ميخوانيم که پيامبر اکرم صلي الله عليه وآله وسلم ميفرمايد: مبغوض ترين اعمال نزد خداي متعال شرک به خداوند(ج) و پس از آن قطع صله رحمي است». (علي متقي هندي، كنز العمال، ج 3 ص 357؛ ابويعلي موصلي، المسند، ج 12 ص 229).
22 – افتخار به مفاخر جاهليت: كسي كه به مفاخر جاهليت افتخاركند نزد خداي متعال مبغوض است. حضرت ابوهريره رضي الله عنه روايت ميکند که پيامبر اکرم صلي الله عليه وآله وسلم فرمودند: مردم حتماً افتخار شان به مفاخر جاهليت را رها کنند و يا اينکه مبغوض ترين چيز نزد خداي متعال خواهند بود حتي مبغوض تر از سوسک سياه بدبوي». (احمد بن حنبل، المسند، ج14 ص 396 ح 8792).
اينها بيست و دو گونه افرادي هستند که در يک بررسي زودگذر از احاديث نبوي، با اعمال نادرست شان مورد غضب و خشم خداي متعال قرار گرفته اند. بديهي است کسي که مورد غضب و خشم خداي متعال قرار گيرد، سرانجام وي هلاکت و نابودي است.