سخن انیس

مداخله در امور کشور مستقل  تيغ تقابل را تيزتر مي‌سازد

با گذشت هر روز حق‌به‌جانب‌بودن افغانستان ثابت می‌شود و جهان می‌خواهد با افغانستان مراودات، تعاملات و روابط دیپلوماتیک بهتری داشته باشد.

 

با گذشت هر روز حق‌به‌جانب‌بودن افغانستان ثابت می‌شود و جهان می‌خواهد با افغانستان مراودات، تعاملات و روابط دیپلوماتیک بهتری داشته باشد.

قرار اظهارات شکیب احمدخان کاردار سفارت افغانستان در پاکستان، ۲۷ کشور با این شعبه‌ی دیپلوماتیک تماس برقرار کرده و در باره موضوعات مختلف گفتگو کرده اند.

چندروز قبل مارکس پوتزل، معاون یوناما نیز در گفتگویی که با یک رسانه جرمنی داشت، خواهان بازگشایی سفارت‌های کشورهای غربی در افغانستان شد.

متقابلاً این اظهارات پوتزل، مورد ستایش سخنگوی امارت اسلامی و تایید اکثر کارشناسان مسایل سیاسی افغانستان و جهان قرار گرفت.

تحلیل‌گران واقعی، همه به این نظراند که تعامل و روابط حسنه به سود همه جوانب خواهد بود و این روش، فاصله‌ها را از میان بر میدارد و فضای بهتری را به وجود می‌آورد.

تعامل به نفع همه کشورها خواهد بود و هر کشوری می‌تواند ازاین طریق، منافع خود را به دست بیاورد و دروازه‌های ضرر و زیان را ببندد.

این روابط مثبت و دیپلوماتیک، به نفع افغانستان بیشتر تمام خواهد شد و از این طریق افغانستان فقیر به کمک‌های بیشتر بشردوستانه‌، دست خواهد یافت.

و همچنان جهان هم جز تعامل مثبت و برخورد مسالمت‌آمیز با افغانستان، راه و چاره‌یی ندارند و در تقابل با افغانستان، آسیب‌ و زیان‌هایی را خصوصاً در میدان سیاست، متقبل خواهند شد.

جهان باید، قوانین، اصول، رسوم و عنعنات کشورها را احترام کنند و بگذارند که نظام‌ها طبق قوانین خود و خواست‌های ملت خویش، امور کشور شان را به پیش ببرند.

مداخلات در امور داخلی کشورهای مستقل، طبعاً مشکلاتی را به بار می‌‌آورد و تیغ تقابل را تیزتر می‌سازد.

بناءً جهان باید از انتقادهای بی‌جا و خواست‌های بی‌مورد، دست‌بردار شوند و بگذارند که نظام اسلامی ما مطابق قوانین، اصول و پالیسی‌هایش، امور کشور را به پیش ببرد.

جهان باید بداند که ملت افغانستان احکام الهی، شریعت ناب محمدی و فرهنگ اصیل خود را فدای هیچ‌گونه «معامله» نمی‌کنند و سال‌ها جهاد و جانبازی این ملت، نشان داده است که در راه دفاع ازاین ارزش‌ها، از هیچ‌گونه تهدیدی نمی‌هراسند و به هیچ‌نوع ذلت و خواری هم، تن در‌ نمی‌دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *