سیاسی

بقایای بمب‌های خوشه‌‌ای امریکا تهدید جدی دربرابر مردم ما است

در حالی که  مهمات  و مواد منفلق ناشده در افغانستان هر روز از مردم اینکشور قربانی میگیرد یک سایت خبری پولند، امریکا را متهم کرده است  که هنگام حضور نظامی  درافغانستان صدها بمب خوشه ای را  استفاده کرده و از این کشور عقب نشینی کرده است.

در حالی که  مهمات  و مواد منفلق ناشده در افغانستان هر روز از مردم اینکشور قربانی میگیرد یک سایت خبری پولند، امریکا را متهم کرده است  که هنگام حضور نظامی  درافغانستان صدها بمب خوشه ای را  استفاده کرده و از این کشور عقب نشینی کرده است.

سایت خبری  تی وی پی ورلد پولند که در میان رسانه های  کشور های اروپایی اعتبار زیاد دارد گفته است، تخمین  زده می شود طی ۳ سال نخست جنگ ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان، این کشور بیش از یکهزار و ۵۰۰ بمب خوشه ای در خاک افغانستان کار گرفته است.

این سایت خبری در ادامه گفته است، با تداوم حضور امریکا در افغانستان، شمار استفاده از این بمب ها که استفاده از آن ممنوع است ازدیاد یافت، معلوم نیست که  امریکا در جریان بیست سال جنگ در اینکشور چه تعداد از این بمب  ها را در افغانستان کار گرفته است، در حالی که هزاران ماین کوچک که از بطن این بمب ها خارج میشود در افغانستان باقی مانده است

تی وی پی ورلد همچنان گفته است که مهمات منفجر نشده از بمب های خوشه ای هنوز منجر به جراحت و صدمه به انسان ها آنهم  سال ها پس از ارسال این تجهیزات به افغانستان می شوند.

این سایت، امریکا را متهم کرده است که در جریان ۲۰ سال حضور غیر قانونی در افغانستان، انواع اسلحه و بمب ها را  به هدف کارایی آزمایش کرده است و آن را انکشاف داده است، استفاده از مادر بمب ها را برای اولین بار در ولایت ننگرهار در شرق  افغانستان تجربه کرد که میتواند در کنار تخریب، زلزله مصنوعی ایجاد کند و  در شعاع چند کیلو متر باعت تخریب اماکن و صدمه زدن به انواع زنده جان ها شود.

یکصد وبیست کشور جهان تفاهمنامه عدم استفاده از بمب های خوشه ای را امضا کرده اند، امریکا در کنار انگلیس و شماری معدود از کشور های دیگر از امضای این تفاهمنامه سر باز زده اند.

این سایت خبری  همچنان گفته است براساس داده های وزارت امور شهدا و معلولین افغانستان درحال حاضر نام ۱۹۵ هزار شهروند معلول در این کشور ثبت شده که اکثریت آنها قربانیان حملات پهپادی و حوادث ناشی از انفجار بمب های خوشه ای هستند.با توجه به خطر این تسلیحات جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا چندی پیش مجوز ارسال بمب های خوشه ای به اوکراین را برای استفاده در جنگ علیه روسیه صادر کرد نشان  میدهد که  امریکا همچنان به قرار داد های بین المللی و عواقب کار گیری از بمب های خوشه ای بی اعتنا است .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *