افغانستان

تلاش‌ها برای ایجاد سردخانه‌ها و کارخانه‌های تولیدی

وزارت زراعت، آبیاری و مالداری در نظر دارد که به هدف نگهداری از محصولات زراعتی، سردخانه‌ها و کارخانه‌های تولیدی معیاری در زون‌های کشور بسازد.

وزارت زراعت، آبیاری و مالداری در نظر دارد که به هدف نگهداری از محصولات زراعتی، سردخانه‌ها و کارخانه‌های تولیدی معیاری در زون‌های کشور بسازد.

صدراعظم عثمانی، معین تخنیکی این وزارت در سفر به ولایت پروان گفته است که وزارت زراعت کارشیوه‌ی برای ایجاد این سردخانه‌ها آماده کرده که با عملی شدن آن چالش‌های کشاورزان برطرف خواهند شد.

آقای عثمانی گفت: «ما به شکل بنیادی در تمامی زون‌ها تلاش داریم. طرح ما آماده شده و نزد امیرالمومنین ارسال شده است. امیدوار استیم که در آینده تصویب شود و بر آن کار کنیم.»

محمد رحیم نعمانی، رئیس زراعت آبیاری ومالداری پروان، گفت: «کمبود سردخانه و مارکیت‌های مجهز است. ما به موسسه‌های

مربوطه و وزارت ما پیشنهاداتی داشته‌ایم. ان‌شاءالله امیدواریم که پیشنهادات ما را قبول کنند.»

در همین‌حال، شماری از زارعان و باغداران می‌گویند که نبود سردخانه‌ها، یکی از چالش‌های جدی آنان به شمار می‌رود.

حمیدالله، زراعت در پروان، گفت: «وقت حاصل رومی ما که می‌شود، ما سردخانه نداریم. ما امروز رومی را سیر ۳۰ افغانی می‌فروشیم اما چارک‌اش را صد افغانی می‌خریم.»

شماری از کارخانه‌داران بخش زراعتی در پروان می‌گویند که فعالیت کارخانه‌های آنان پس از سقوط نظام پیشین متوقف است و برای فعال سازی دوباره این کارخانه‌ها، به پشتیبانی حکومت سرپرست نیاز دارند.

محب الله رحمانی، مسئول یکی از کارخانه‌های تولیدات زراعتی، گفت: «ظرفیت تولید شرکت رُب ما حدوداً در ۲۴ ساعت به ۱۰۰ تُن می‌رسید که فعلاً متوقف است.»

عبدالقهار رباطی، مسئول یکی دیگر از کارخانه‌های تولیدات زراعتی، می‌گوید: «تولید تخم اصلاح شده بذری که پیش دهقان است، ما این را خریداری می‌کردیم. دو مفاد را هم ما و هم دهقان‌ها بدست می‌آوردیم؛ اما متاسفانه وقت سرمایه بند خورد، حالا بسیار مشکل است که امسال تخم بذری را خریداری کنیم.»

این در حالی‌ست که فصل برداشت محصولات زراعتی در کشور فرا رسیده؛ اما نبود سردخانه‌های معیاری به یکی از اساسی‌ترین چالش در برابر زارعان و کارخانه‌داران مبدل شده است که آنان نمی‌توانند فرآورده‌های خود را در زمان مناسب و به بهای مناسب به فروش برسانند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *