سیاسی

شعله‌های آتش روزافزون در غزه

در هشتاد و چهارمین روز تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه، حملات این رژیم به شدیدترین حالت ممکن ادامه دارد و در نتیجه آن ده‌ها فلسطینی شهید و زخمی شدند.

در هشتاد و چهارمین روز تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه، حملات این رژیم به شدیدترین حالت ممکن ادامه دارد و در نتیجه آن ده‌ها فلسطینی شهید و زخمی شدند. به گزارش رسانه‌ها و به نقل از شبکه خبری المیادین، در هشتاد و چهارمین روز تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه، جنگنده‌های این رژیم و توپخانه و قایق‌های جنگی آن تعدادی از منازل شهروندان فلسطینی و مساجد را در مرکز و جنوب نوار غزه هدف قرار دادند. به گفته منابع، تعداد شهدای خانواده العموری در منطقه الفخاری در شرق خان یونس در حملات جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به ۱۱ شهید و ده‌ها زخمی رسید.

جنگنده‌ها و توپخانه رژیم صهیونیستی مناطق گسترده‌ای از خان یونس را نیز هدف قرار دادند. در شهر رفح در جنوب نوار غزه نیز ده‌ها شهروند به دنبال حمله رژیم صهیونیستی به منزل خانواده دیاب در کمپ الشابوره به شهادت رسیدند. در این حمله همچنین ده‌ها نفر زخمی شدند. پیش از آن نیز رژیم صهیونیستی یکی از منازل شهروندان در این شهر را هدف قرار داده بود که به شهادت ۲۰ فلسطینی منجر شد. در مرکز نوار غزه نیز جنگنده‌های رژیم صهیونیستی حملاتی را به کمپ المغازی انجام دادند. در حمله به دو منزل در این کمپ و بمباران مسجد الزعفران ۱۴ نفر شهید شدند.

طیاره های رژیم صهیونیستی همچنین مناطق مرکزی غزه را هدف قرار دادند. به گفته منابع صحی به دنبال حمله رژیم صهیونیستی به کمپ البریج در مرکز نوار غزه یک نفر شهید و چند نفر زخمی شدند. یک پهپاد نیز منزلی را در اطراف مسجد الشهدا در کمپ  النصیرات هدف قرار داد. قایق‌های جنگی رژیم صهیونیستی نیز ساحل این کمپ در مرکز نوار غزه را هدف قرار دادند. از آغاز تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه در هفتم اکتبر تاکنون بیش از ۲۱ هزار نفر شهید و بیش از ۵۵ هزار نفر زخمی شده‌اند که بیشتر آنها زنان و کودکان هستند. وزارت صحت غزه نسبت به تکرار سناریوی شفاخانه الشفا در جنوب نوار غزه هشدار داد، چرا که رژیم صهیونیستی حملات گسترده‌ای را به شفاخانه‌ها، کادر صحی و آوارگان در جنوب غزه انجام داده است.

جایزه وحشی‌گری قرن برای اسرائیل

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور فلسطین تأکید کرد، کاری که رژیم صهیونیستی با فلسطینی‌ها بویژه مردم غزه می‌کند، وحشی‌گری قرن حاضر است. به گزارش شبکه‌های خبری، فرانچسکا آلبانیز، گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل در امور فلسطین گفت: «اسرائیل به بهانه از بین بردن حماس بیش از ۲۰ هزار فلسطینی در غزه را کشته است. آیا زندگی فلسطینی‌ها اهمیتی ندارد؟» وی تأکید کرد: «سکوت غرب در قبال جنایت‌هایی که فلسطینی‌ها در معرض آن قرار می‌گیرند، به معنای همدستی است. هزار کودک بدون بیهوشی تحت عمل قطع عضو قرار گرفتند. اسرائیل اجازه ورود مواد و تجهیزات طبی و دیگر کمک‌ها به غزه را نمی‌دهد.»

همزمان با این اظهارنظر مقام سازمان ملل، آژانس امدادرسانی و کاریابی آوارگان فلسطینی وابسته به سازمان ملل (آنروا) نیز اعلام کرد، در حال حاضر ۱.۷ میلیون نفر در پناهگاه‌های جنوب نوار غزه ساکن شدند، اما صدها هزار نفر از آنها به دلیل تراکم بالای جمعیت، در سرک‌ها می‌خوابند. با افزایش تراکم جمعیت در کمپ های آوارگان و شرایط معیشتی سخت در آنها، صدور دستور تخلیه مناطق نوار غزه از سوی ارتش رژیم صهیونیستی باعث کاهش مناطقی شده که فلسطینی‌ها در جست‌و‌جوی مکانی امن می‌توانند به آنجا پناهنده شوند. به گزارش الحره، بیشتر ساکنان نوار غزه از نبود امکانات صحی، غذا و آب پاکیزه رنج می‌برند و حدود 2 میلیون فلسطینی به دلیل عملیات‌های زمینی ارتش رژیم صهیونیستی آواره شدند.

مذاکرات فلسطینی‌ها برای تشکیل دولت وحدت ملی

دبیر ارتباطات جنبش جهاد اسلامی فلسطین از مذاکراتی درباره تشکیل دولت وحدت ملی در نوار غزه بعد از پایان جنگ خبر داد. به گزارش رسانه‌ها، هیثم ابو الغزلان، دبیر روابط جنبش جهاد اسلامی فلسطین در گفت‌و‌گو با خبرگزاری جهان عرب خبر داد: «با تشکیل دولت وحدت ملی موافقت شده است که یک دولت انتقالی و تکنوکرات خواهد بود که مسئولیت بازسازی غزه در مرحله مابعد جنگ را بر عهده خواهد داشت.» پیش از این جنبش حماس اعلام کرده بود که با گروه‌های فلسطینی دیگر برای یک راهکار ملی و تشکیل دولت وحدت ملی به توافق رسیده است. این جنبش بر لزوم توقف جنگ غزه قبل از تبادل اسرا با رژیم صهیونیستی تأکید کرد. جنبش حماس اعلام کرد، گروه‌های فلسطینی که شامل جنبش جهاد اسلامی و جبهه مردمی آزادی فلسطین و جبهه دموکراتیک است، مخالفت خود را با سناریوهای رژیم صهیونیستی و غرب برای مرحله مابعد جنگ اعلام کردند. رژیم صهیونیستی از آغاز جنگ کنونی تأکید دارد که جنبش حماس نباید در مرحله مابعد جنگ غزه نقشی داشته باشد.

ابو الغزلان درباره مذاکره با تشکیلات خودگردان فلسطین در خصوص تشکیل دولت وحدت ملی در غزه گفت: «تاکنون مذاکراتی با تشکیلات خودگردان فلسطین برگزار نشده است چرا که این تشکیلات به مسئولیت خود عمل نکرده است. با این حال تلاش‌هایی برای مذاکره با جنبش فتح درباره رویکرد جدید وجود دارد. ما امیدواریم که فتح بخشی از این مرحله جدید باشد.» وی تأکید کرد: «مذاکرات با جنبش فتح درباره دولت پیشنهادی شروع نشده است. این موضوع همچنان در دست بررسی است اما با تشکیلات خودگردان فلسطین مذاکره خواهد شد. در طول ۲۴ ساعت نشست‌هایی برای تشکیل این دولت و دادن یک پاسخ متحد به مصری‌ها درباره پیشنهادشان برای آتش بس برگزار می‌شود.»

پیشنهاد مصر برای آتش بس در غزه شامل یک طرح سه مرحله‌ای است. مرحله اول آن آتش بس انسانی به مدت ۱۰ روز است که طی آن حماس تمام اسرای غیرنظامی صهیونیست را در ازای آزادی تعدادی از اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی آزاد خواهد کرد. مرحله دوم شامل آزادی تمام سربازان زن اسیر در غزه در ازای آزادی تعدادی از اسرای فلسطینی است. مرحله سوم شامل مذاکره به مدت یک ماه درباره آزادی تمام سربازان صهیونیست در غزه در ازای آزادی تعدادی از اسرای فلسطینی است. مصطفی بکری، عضو پارلمان مصر در مصاحبه با خبرگزاری جهان عرب گفت: «پیشنهاد مصر درباره پایان جنگ غزه اصلاح شده است و بند تشکیل دولت تکنوکرات در غزه بعد از جنگ بنا به تمایل تشکیلات خودگردان فلسطین از آن حذف شده است. این پیشنهاد شامل تشکیل دولت تکنوکرات فلسطین بود که اداره امور در غزه را بعد از جنگ بر عهده داشت اما تشکیلات خودگردان فلسطین به این پیشنهاد اعتراض کرد. زیرا تأکید دارد که رهبری فلسطین مسئول تعیین دولت است.» ابو الغزلان درباره موضع جنبش جهاد نسبت به پیشنهاد مصر گفت: «ما از هرگونه تلاشی برای توقف جنگ علیه ملت‌مان استقبال می‌کنیم اما نمی‌خواهیم به صورت یکجانبه به پیشنهاد مصر پاسخ بدهیم. ما خواهان یک پاسخ فلسطینی یا دست کم پاسخی از بیشتر گروه‌های فلسطینی در یک سند مشترک نسبت به پیشنهاد مصر هستیم.»

ادعای نتانیاهو درباره مذاکره برای آزادی اسرا

بنیامین نتانیاهو با تأکید بر اینکه رژیم صهیونیستی برای بازگرداندن همه اسیران تلاش می‌کند، افزود که قطر و مصر دو پیشنهاد جداگانه برای پیشبرد این موضوع ارائه کرده‌اند. به گزارش رسانه‌های عبری زبان، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جریان دیدار با خانواده اسیران در تل‌آویو این ادعا را مطرح کرد.

این نشست که با حضور سرتیپ گال هیرش، هماهنگ کننده امور گروگان‌ها و مفقودین و تزاخی هانگبی، مدیر شورای امنیت داخلی برگزار شد، قبل از جلسه کابینه جنگ اسرائیل بود که به بحث درباره پیشنهاد جدید قطر اختصاص داشت. به گزارش کانال ۱۲ اسرائیل، پیشنهاد جدید قطر که بر توافقی جزئی تمرکز دارد شامل آزادی ۴۰ گروگان در ازای «آزادی سخاوتمندانه» اسرای فلسطینی از سوی اسرائیل و آتش‌بس دوهفته‌ای است. مصر روز پنجشنبه اعلام کرد که یک پیشنهاد برای پایان دادن به جنگ ارائه کرده است که شامل سه مرحله است که با آتش‌بس پایان می‌یابد. قاهره افزود که منتظر پاسخ طرف‌های مربوطه است.

همزمان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جلسه روز پنجشنبه کابینه جنگ از بحث درباره روز بعد از جنگ غزه خودداری کرد. بنیامین نتانیاهو در آخرین لحظه تصمیم گرفت در نشست پنجشنبه شب کابینه جنگ، موضوع روز بعد از جنگ غزه (تصمیم‌گیری درباره نحوه اداره غزه) را مطرح نکند. سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد، لغو بحث پسا جنگ در کابینه جنگ توسط نتانیاهو و به دلیل فشار شرکای ائتلافی او صورت گرفت. رسانه‌های صهیونیستی روز پنجشنبه خبر دادند، نتانیاهو در جلسه کابینه جنگ از بحث و گفت‌‎وگو در مورد مرحله بعدی جنگ خودداری کرده و آن را به تاریخی نامعلوم موکول کرده است.

در همین رابطه، شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی از اختلافات گسترده بین اعضای کابینه جنگ رژیم صهیونیستی به خاطر جنگ در غزه و اعتراض برخی اعضا به عدم کسب هیچ‌گونه دستاوردی در این جنگ پرده برداشت.

سفر هیأت حماس به مصر

هیأتی از حماس برای بررسی پیشنهاد مصر جهت آتش‌بس در غزه به قاهره می‌رود. به گزارش خبرگزاری فرانسه، منابع نزدیک به حماس می‌گویند طرح سه مرحله‌ای مصر شامل آتش‌بس تجدیدپذیر، تبادل مرحله به مرحله اسرا و در نهایت یک آتش‌بس برای پایان دادن به حملات کور رژیم صهیونیستی علیه غزه است.

این طرح همچنین شامل تشکیل یک «دولت تکنوکرات» پس از گفت‌وگوها میان «تمام گروه‌های فلسطینی» است که مسئولیت آن، حکومت و بازسازی غزه پس از جنگ خواهد بود. خبرگزاری رویترز پیشتر گزارش داده بود که جنبش حماس و جهاد اسلامی فلسطین پیشنهاد مصر را رد کرده‌اند. یک مقام حماس روز پنجشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت: «فردا یک هیأت بلندپایه از دفتر سیاسی حماس به قاهره سفر می‌کند تا با مقام‌های مصری دیدار و پاسخ گروه‌های فلسطینی از جمله ملاحظات درباره این طرح را ارائه کند». این مقام حماس می‌گوید این ملاحظات درباره «چگونگی تبادل اسرا، شمار اسرای فلسطینی که باید آزاد شوند و همچنین تضمین‌هایی برای عقب‌نشینی کامل اسرائیل از غزه است.» در توافق پیشین میان مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی که با میانجیگری قطر و مصر حاصل شد، علاوه بر آتش‌بس هفت روزه، ۲۴۰ اسیر فلسطینی در ازای ۸۰ اسیر اسرائیلی آزاد شدند.

از سوی دیگر شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه جزئیات پیشنهاد آتش‌بس جدید در نوار غزه را فاش و اشاره کرد که این پیشنهاد از سوی تل‌آویو و واشنگتن ارائه شده است. این شبکه عبری‌زبان در این باره گزارش داد: بر اساس پیشنهاد اسرائیلی-امریکایی، اسرائیل در مرحله اول از مناطق پرجمعیت عقب‌نشینی می‌کند و هم‌زمان تجهیزات طبی بیشتری وارد نوار غزه می‌شود. این شبکه همچنین اعلام کرد: در مرحله دوم، حماس زنان اسیر و اجساد سربازان اسرائیل را تحویل می‌دهد و پس از آن ارتش اسرائیل برای گام‌های جدید در نوار غزه آماده می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *