اسلامی

فضيلت روزه

روزه وسیله‌ی سعادت، فرخندگی و خوشحالی دنیا و آخرت انسان روزه‌دار است، چه فرخندگی و خجسته‌بختی‌ای بالاتر از این است که آدمی هم سعادت، خوشی و خوشبختی دنیا را به دست آورد و هم سعادت، فرخندگی و خوشحالی سرای آخرت را!

حبیبی صالحی
قسمت بیست و دوم
فضیلت بیست و چهارم:
روزه وسیله‌ی فرحت و خوشی دنیا و آخرت است
روزه وسیله‌ی سعادت، فرخندگی و خوشحالی دنیا و آخرت انسان روزه‌دار است، چه فرخندگی و خجسته‌بختی‌ای بالاتر از این است که آدمی هم سعادت، خوشی و خوشبختی دنیا را به دست آورد و هم سعادت، فرخندگی و خوشحالی سرای آخرت را!
اعمال بسیاری است که عذاب جان آدمی می‌گردد و در زندگی انسان، شقاوت آفرین است. اعمال بسیار دیگری شقاوت آفرین و سعادت آفرینی آن اصلاً روشن تثبیت‌شده نیست، اعمال بسیار دیگری قابل‌قبول و پذیرش در بارگاه خدای متعال نیست، اما روزه یگانه عبادتی است که قبولیت آن پذیرفته‌شده و سعادت‌بخشی و نیک‌بختی آن‌ در دنیا و آخرت تأکید شده است. پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم در مورد این فرخنده‌زایی و مسرت‌بخشی روزه چنین ارشاد می‌کند:
لِلصَّائِمِ فَرْحَتَانِ يَفْرَحُهُمَا: إِذَا أَفْطَرَ فَرِحَ، وَإِذَا لَقِيَ رَبَّهُ فَرِحَ بِصَوْمِهِ؛ روزه‌دار دو مسرت و خوشحالی دارد که با آن شاد و خرسند می‌گردد: یکی هنگامی‌که افطار کند خرسند و شاد می‌شود و دیگر هنگامی‌که به حضور پروردگار مشرف شود و از بابت عمل روزه‌اش خوشحال و شادمان می‌گردد. (محمد بخاری، صحيح البخاري، ج 3 ص 26)
هنگام افطار با زوال و از بین رفتن گرسنگی و تشنگی و اینکه خوردن برایش پس از ممانعت مجاز شده است، خوشحال و شادمان می‌گردد و این خوشحالی برای آدمی طبیعی است، حک خوشحالی‌های طبیعی در شرع مبین مباح است، این هم ممکن است که روزه‌دار هنگام افطار از جهت تمام شدن روزه و پایان یافتن عبادت تمام‌روز، تخفیف و توفیق روزه گرفتن از جانب خدا و کمک یافتن بر روزه آینده‌اش، خوشحال و شادمان شود.
خوشحالی آخرت روزه‌دار به هنگام حضور و شرفیابی او در بارگاه خدا در روز رستاخیز است، روزه دار در آن هنگام از یک‌سو از جهت قبولی عمل و به دست آمدن اجر و ثواب از ناحیه عمل روزه خوشحال می‌گردد؛ زیرا قبولی عبادت یک مسئله مهمی برای بندگان است، چون بسا اعمالی است که بنده آن را انجام می‌دهد ولی در بارگاه خدای متعال پذیرفته نمی‌شود. از سوی دیگر چون روزه‌دار به‌سوی خدا شتافته و به دیدار اوتعالی دست‌یافته است، مسرور و شادمان است؛ زیرا دیدار خدای متعال در روز قیامت نعمت بزرگی است که برای انسان‌های سعادتمند و خوش‌‌بخت دست می‌دهد.
از این چه سعادت و مسرت بالاتری است که از ناحیه روزه برای انسان روزه‌دار میسر می‌گردد!
روزه‌دار چه انسان سعادتمندی است که هم به سعادت دنیا نایل می‌شود و هم به فرخندگی و خوشحالی سرای آخرت!
خدایا! ما را از غم و اندوه و از شقاوت و بدبختی دنیا و آخرت نجات‌بخش!
بارالها! خوشی‌های بیشتر از ناحیه روزه و دیگر عبادات ما را در دنیا و آخرت نصیب گردان!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن