اجتماعی

شهریان کابل: هر فرد جامعه درقبال حفظ محیط پاک مسئولیت دارد

گفته می شودکه سردی زمستان امسال حداقل در ۱۵ سال گذشته بی سابقه بوده است. در اواخر ماه دلو درکابل برخی ازدرختان برگ سبز و بخش بیشتر درختان مثمر وشگوفه مزین باگل های رنگارنگ می گردید. هوای گرم، پاک وگوارا ازدامان کوه بچه های کابل فضای شهر را عطر آگین می ساخت.

شفيق
گفته می شودکه سردی زمستان امسال حداقل در ۱۵ سال گذشته بی سابقه بوده است. در اواخر ماه دلو درکابل برخی ازدرختان برگ سبز و بخش بیشتر درختان مثمر وشگوفه مزین باگل های رنگارنگ می گردید. هوای گرم، پاک وگوارا ازدامان کوه بچه های کابل فضای شهر را عطر آگین می ساخت. شاخچه بُری؛ تاکهای انگور، سیب وبعضی اشجارمثمر دیگر دهقانان را به امید بَرو بار بیشتر امیدوارساخته، باذوق سرشار مصروف نوازش اشجار وکشت زراعت می ساخت. اما امسال که ازیک طرف مشکلات اقتصادی بیشتر دامنگیر مردم مستمند شهرکابل شده است، سرماه جانکاه هنوزکه هنوزاست گریبان این مردم ناتوان را رهانمی کند. بنابراین به جای عطرگلهای رنگارنگ، اکنون هوای شهرکابل را آلودگی مواد آلاینده به خصوص موادی که برای تسخین خانه ها درمحل مسکونی از آن استفاده می شود، کثیف ساخته که در ساعت های بعد از نماز شام ونزدیک صبح صادق، مجال نفس کشیدن را از انسان می گیرد. دراین مورد دوتن ازهموطنان عزیزما صحبت هایی دارند که فشرده آن خدمت خوانندگان روزنامه تقدیم می گردد:
عبدالظهور شایق یکتن ازشهریان ما درباره ارزش، اهمیت هوای پاک و صیانت ازآن، نظریاتی داردکه باهم میخوانیم:
این را همه می دانیم که هوای پاک وگوارا نیاز حیات ما است و بدون آن، زندگی محال است. اگر هوا زیاد آلوده گردد، مرگ تدریجی در انتظار ما خواهدبود. حفاظت از محیط زیست پاک برای هرشخص حایز اهمیت است. نخست این که هر فرد به عنوان جزئی از جامعه درقبال حفظ محیط پاک مسئولیت هایی داردکه به آن باید بپردازد. تاخود وشهروندانش تندرست، نیرومند و بانشاط باشند، بتوانند بهتر زندگی خویش را ادامه دهند.
دوم این که چون زندگی فرد و جامعه به همدیگر وابسته است و ارتباط تنگاتنگ میان این دو برقرار است، هریک علاوه بر وظیفه ای که در قبال سلامت خود داریم، در برابر سلامت جامعه نیز مسئولیت داریم. به همین دلیل باید در زمینه حفظ محیط زیست پاک، فوق العاده حساس و دقیق عمل کنیم. اینروزها آلودگی هوای شهر کابل به یک چالش بزرگ برای شهروندان، مسئولان بلندپایه، ادارات دولتی و بخش خصوصی تبدیل شده است. شدت آلودگی بهویژه در صبح و شام شهر کابل به اندازهای است که شماری از شهروندان در شبکههای اجتماعی آن را «تنفس مرگبار» نامیدهاند.
کابل به لحاظ تراکم جمعیت و ساختار جغرافیایی ی که دارد، این روزها در صدر شهرهای آلودهقراردارد. گرچه آلودگی هوا در کابل، معضلی است که چهار فصل تمام در جاده های اسفالتنشدهی آن جریان دارد، اما درفصل سرما بیشترو بیشترمی گردد. وسایط فرسوده و استهلاک شده در اکثر بخش های این شهر درگشت وگذار اند. کافی است صبح زود یا پس از شام ساعتی را بیرون از خانه هوای آزاد تنفس کنید، برخورد گلولههای پنهان هوای آلوده را در طرق تنفسی احساس خواهیدکرد. برخی هامی گویندکه آلودگی هوای کابل، هیولای پنهانی است که بیشتر از جنگ ها، از شهریان ما قربانی میگیرد. با آن که ادارات دولتی در تلاش یافتن راه حل به خاطر کاهش آلودگی هوا هستند، اما فقر و سرمای کشندهی زمستان، همزمان دامان بیش از هزاران خانواده را گرفته است که مجبور اند برای گرم شدن خانههای شان از زغال سنگ، تایر کهنه و اجناس پلاستیکی استفاده کنند. با توجه به وضعیت اقتصادی مردم، جلوگیری از مصرف زغال سنگ و دیگر مواد دود زا که باعث افزایش آلودگی و امراض گونه گون میشود، درحال حاضر ممکن به نظر نمیرسد.
حمدالله مرزبان یک تن ازشهریان علت اساسی آلودگی هوا را درشهر ضعف اقتصای مردم عنوان کرده، چنین توضیحاتی ارائه می دارد:
عمدهترین عامل آلودگی هوا استفاده از مواد سوخت دود زا و غیرمعیاری در داشهای خشتپزی، بلندمنزلها، حوضها، حمامها، هوتلها، خانهها و وسایل ترانسپورت کهنه در جادهها است. گرچه صاحبان بلندمنزلها، حوضها، حمامها، هوتلها، خانهها و سایر عاملان عمدهی آلودهکنندهی هوا در اقدام فوری مکلف شدهاند که از دستگاه تصفیهکننده یا فلتر استفاده کنند. ادارات دولتی، شرکتها و نهادهای خصوصی مکلف شدهاند که بهجای زغال سنگ و چوب برای گرمسازی اداراتشان از گاز مایع و برق استفاده کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *