افغانستانگزارش

افزایش حضور خبرنگاران زن در یک سال پسین در رسانه‌ها

انیس: کمیته‌ی مصئونیت خبرنگاران، طی نشست خبری از روز جهانی آزادی مطبوعات، در حضورِ مقامات امارت اسلامی و خبرنگاران یاد آوری نمود. دراین نشست خبری که مقامات امارت اسلامی و خبرنگاران کشور حضور داشتند؛ برای‌ بر طرف نمودن چالش‌های فرا راهِ رسانه‌ها و خبرنگاران کشور تاکید نمودند.

عبدالقدیم ویار، سرپرست کمیته‌ی مصئونیت خبرنگاران در این‌برنامه اشاره‌نمود که بعداز تحولات ما کادر‌های رسانه‌یی خود را از دست دادیم؛ نیاز است که در این باره یک بحث شود و راه‌های حل برای پُر  نمودن کادرهای از دست رفته‌ی خود را جستجو نماییم.

سرپرست کمیته‌ی مصئونیت خبرنگاران همچنان اشاره نمود که  ما همچنان به عدم دسترسی به‌ اطلاعات قرار داریم: «خبرنگاران در مرکز به اطلاعات دسترسی دارند و اما در ولایات به اطلاعات دقیق دسترسی ندارند و اگر اطلاعات از ولایات به رسانه‌ها شریک می‌شود به دور از حقیقت می‌ باشد.»

آقای ویار، همچنان به حضور بیشتر خبرنگاران زن در جامعه رسانه‌ای  تاکید نمود: «خبرنگاران زن، باید بدون محددیت‌ها و چالش‌ها به اطلاع رسانی شان بپردازند که خوشبختانه حضور خبرنگاران زن  نظر به آمار کمیته‌ی مصئونیت خبرنگاران ۱۷ درصد افزایش یافته است.»

عبدالمتین قانع، سخنگوی وزارت داخله در این نشست بر فعالیت رسانه‌ها در چارچوب فرهنگ و ارزش‌های اسلامی تاکید نمود. وی می‌گوید که افغانستان کشور اسلامی است بنا ءً نیاز است که رسانه‌ها در چارچوب ارزش‌های اسلامی  و منافع ملی در کشور به فعالیت‌های شان بپردازند.

آقای قانع، سخن‌گوی وزارت داخله با اشاره به بیست سالِ حکومت گذشته افزود که رسانه‌ها با شعارِ آزادی بیان مشکلات خود را در آن زمان داشت که هیچ کسی از آن چشم پوشی کرده نمی‌تواند.

وی با قبول چالش‌ها و مشکلات در رسانه‌ها اما تاکید نمود که میان رسانه‌ها و دولت یک هماهنگی قوی در مرکز وجود دارد و رسانه‌ها می‌توانند که به اطلاعات دقیق دسترسی پیدا نمایند.

سخنگوی وزارت داخله همچنان تاکید بر دسترسی اطلاعات برای خبرنگارن نمود:« مامصمم هستیم که اطلاعات را به خبرنگاران شریک بسازیم، چون آگاهی از آنچه که در کشور می‌گذرد حق ملت است که باید از طریق رسانه‌ها آگاهی دریافت نمایند.»

عبدالمتین قانع، همچنان بر جایگاهِ و ارزش رسانه‌ها در کشور و جهان اشاره نمود، وی می‌گوید: «این‌رسانه‌ها بود که جنایت بشری اسرائیل و حامیان آنرا بر مردم جهان آشکاز نمود. بنا ءً اگر رسانه‌ها نمی‌بود از آنچه که‌ جنایت علیه بشریت در غزه وجود دارد مردم جهان‌ آگاهی کسب نمی‌کردند و مردم در بی‌خبری به سر می‌ بُردند.»

ذبیح‌الله سادات رییس تلویزیون طلوع نیوز، با ابراز قدردانی از رهبری وزارت داخله اشاره نمود که رسانه‌ها می‌ توانند نقش بزرگی را در یک کشور ایفا نمایند:«رسانه‌های کشور باید در قسمت پیشرفت کشور و به رسمیت شناختنِ امارت اسلامی تلاش نمایند.»

آقای سادات، اما وضعیت اقتصادی رسانه‌ها و خبرنگاران کشور را تاسف بار دانسته می‌گوید که دولت باید در قسمت وضعیت اقتصادی رسانه‌ها و خبرنگاران تلاش نماید. وی همچنان دسترسی به اطلاعات را قناعت بخش نمی‌داند و تاکید بر دسترسی بیشتر به اطلاعات نمود.

از سوی دیگر حفیظ‌الله بارکزی، عضوی کمیسیون تخطی رسانه‌ها از ایجاد طرح بخاطر بهتر شدن وضعیت اقتصادی خبرنگاران خبر داد که به گفته‌ی آقای بارکزی یونما نیز تعهد بر این طرح و بهتر شدن وضعیت اقتصادی رسانه‌ها کرده‌ است.

آقای بارکزی، بدون یاد آوری از دو رسانه‌ی تصویری که در این اواخر از سوی حکومت بسته شد اشاره نمود که این دو رسانه بار بار تخطی می‌کردند که چندین بار برای شان توصیه شده بود اما تکرار تخطی‌ای شان باعث شد که درب این دو رسانه بسته شود.

اما این عضوی کمیسیون تخطی رسانه‌ها اشاره نمود که این دو رسانه(نور، بریا) قرار است بعداز بررسی تخطی آنان دوباره به زودترین فرصت به فعالیت آغاز نمایند. وی همچنان اشاره نمود که رسانه‌ها و خبرنگاران باید اصول خبرنگاری و ارزش‌های ملی را مد نظر بگیرند تا با برخورد قانونی دولت روبه‌رو نشوند.

قابل یادآوریست که از روز جهانی مطبوعات همه ساله در کشور یاد آوری می‌شود و ژورنالستان و نهاد‌های حامی رسانه‌ها با استفاده از این روز مشکلات و پیشرفت‌های رسانه و خبرنگاران را در میان می‌گذارند و در صدد راه‌های حل برای چالش‌های رسانه‌ها می‌باشند.

ببرک قیومی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *