اجتماعی

نیاز کشور به ایجاد فابریکات نفت و گاز

باگذشت هرروزنیازبشربه نفت وگازبیشترمیشود.کشورهایی که دارای معادن سرشارازنفت وگازهستند ازطریق ساختن نیروگاه های حرارتی که درآن نفت یاگازمصرف میشود،انرژی مورد ضرورت خودراتولید میکنند.

باگذشت هرروزنیازبشربه نفت وگازبیشترمیشود.کشورهایی که دارای معادن سرشارازنفت وگازهستند ازطریق ساختن نیروگاه های حرارتی که درآن نفت یاگازمصرف میشود،انرژی مورد ضرورت خودراتولید میکنند.افغانستان کشوری است که معادن سرشارازنفت وگازدارد؛اماتابه حال به مرحله خودکفایی نرسیده ایم.خوشبختانه مسئولین امارت اسلامی افغانستان ازمدت دوسال به این طرف قراردادهایی را جهت استخراج و به بهره برداری سپردن معادن باکمپنی های خارجی وداخلی عقدکرده است.این کار یک گام مثبت درراستای خودکفایی افغانستان ازنظرموادنفتی وگازشمرده میشود، دراین چندروزاخیر سرپرست وزارت معادن وپترولیم شهاب الدین دلاوردردیدارخود بارِئیس شرکت چینایی ژینگ ژن درمورد معادن کشوروسرمایه گذاری درآن صحبت کرده وخواهان ساختن فابریکات معیاری گردید.همین گونه رئیس شرکت چینی درمورد ظرفیت وکارآیی شرکت خودبه سرپرست وزارت معادن وپترولیم معلومات ارائه کرده است.دلاورازعلاقه مندی شرکت چینی درزمینه سرمایه گذاری درافغانستان استقبال کرد.اززمانی که انسان ها نفت را برای سوزاندن و تولید انرژی به کار گرفتند تا به حال که از گاز و نفت و مشتقاتشان بسیاری از مواد اولیه مورد نیاز صنعت ساخته می شود، راه طولانی را طی کرده ایم. هر روزی که می گذرد ارزش نفت و گاز برای تولید مواد جدید بالاتر می رود، این را میگذاریم در کنار سهم قابل توجهی از کل انرژی مورد نیاز بشر، که با مصرف نفت و گاز به دست می آید. تخمین زده می شود۲۵  درصد انرژی جهان را گاز و ۴۵ درصد را نفت تامین می کند.نزدیک به ۴۵ درصد انرژی جهان هم از طریق یک سری مشتقات نفتی به دست می آید. که یک مثال بسیار مهم آن،پطرول می باشد. امروزه برای نقل وانتقال بحری، جاده ای و هوایی کاملاً به نفت وابسته ایم.گاز هم در کشورهای زیادی وسیله اصلی برای تامین انرژی منازل و صنایع است، از سوزاندن دیزل و گاز طبیعی در نیروگاه ها، برق تولید می شود. این زنجیره ی مفصل از مصرف نفت و گاز و تولید انرژی، تمام زندگی ما را به شکلی جدی وابسته به نفت و گاز کرده است.با گذشت زمان و پیشرفت دانش کیمیا، کاربردهای مختلف دیگری برای مواد سرخ رنگ خفیف و مشتقات نفتی پیدا شد، موادی که شاید زیاد از آن ها نمی دانستیم، به مرور زمان جایگاه خاص خودشان در صنعت را پیدا کردند. تصفیه خانه ها کم کم به پتروکیمیا ها وصل شدند. با استفاده از تکنالوژی جدید، هر ماده سرخ رنگ خفیف که از نفت خام به دست می آید، بعد از چند مرحله، به یک ماده اولیه مهم در صنایع تبدیل می شود.

نفت خام از مواد کیمیایی مختلف شامل گازها، مایعات، جامدات مانند متان و قیر طبیعی تشکیل شده است. زمانیکه به کاربردهای نفت خام فکر میکنیم بیشترذهن مابه سوخت موترها،لاری ها و طیاره ها وبه نفت معطوف میشود، با این حال تعداد زیادی از کاربردهای نفت خام وجود دارند که بر زندگی ما تاثیر میگذارد  و به این معنی است که کاهش وابستگی ما به نفت به اندازه خریدن یک موترپطرولی یا گازی است.شایع ترین استفاده از نفت، ساخت پلاستیک میباشد. پلاستیک در هر چیزی که میتوانید در یک فروشگاه پیدا کنید مورد استفاده قرار میگیرد، پلاستیک هم چنین در کامپیوتر، کفش ،موتر ، اسباب بازی های اطفال و هزاران مورد دیگرمورد استفاده قرار میگیرد. فقط با یک نگاه سریع به هردستگاه الکترونیکی، از قبیل مبایل ، دستگاه کمره وغیره، به دلیل موارد مصرف بسیار گسترده، پلاستیک یکی ازمهمترین کاربردهای نفت خام در صنعت پلاستیک سازی می باشد . در حقیقت ، بسیاری از مواد به دلیل وابستگی شدید خود به پلاستیک ها موجودیت پیدا میکند.تلاشهای پیگیرمسئولین وزارت معادن وپطرولیم درزمینه استخراج وبه بهره برداری سپردن معادن بسیاربا ارزش است، ازاین طریق درآینده ازنظرموادنفتی وگازبه خودکفایی خواهیم رسید.

نوری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *