سیاسی

در گفته‌های عاصم منیر، آینده نگری وجود ندارد

لوی درستیز پاکستان با گفته های غیرمسوولانه خود نشان داد که متوجه عاقبت آن نیست، لازمی است که در برابر این گفته با دقت و تعامل برخورد شود.

لوی درستیز پاکستان با گفته های غیرمسوولانه خود نشان داد که متوجه عاقبت آن نیست، لازمی است که در برابر این گفته با دقت و تعامل برخورد شود.

مبصر آژانس باختر می‌نگارد؛ عاصم منیر، رییس ستاد ارتش پاکستان روز چهارشنبه هفته گذشته در یک گردهمایی گفت «زندگی یک پاکستانی، از کل افغانستان مهم‌تر است… وقتی صحبت از امنیت و امنیت تک تک پاکستانی‌ها می‌شود، کل افغانستان را می‌توان ویران کرد.» این گفته آنهم از زبان کسی که قوی‌ترین منصب اجراایی کشورش را عهده دار است، نمی‌تواند تصادفی و آنی باشد، بدون شک در عقب آن، ماجرا و برنامه وجود دارد.

عاصم منیر با این گفته‌های خود، نه تنها که با احساسات مردم افغانستان بازی کرده است، در عین حال به مردم پاکستان که علایق خوبی با افغانان دارند توهین کرده و بسا از ارزش‌ها را در کشور خود زیر پا کرده است. مردم افغانستان با آن‌که این گفته‌ها را از آدرس مردم پاکستان بررسی نمی‌کنند، درعین حال نمی‌توانند اظهارات غیرمسئولانه عاصم منیر را که از حیثیت حقوقی، بلندترین مقام نظامی پاکستان دارا است و آینده نگری در آن وجود ندارد، ناشنیده بگیرند.

واکنش مقام‌های افغان به گفته‌های پر از عاقبت این جنرال پاکستانی دقیق و صریح است، از دید این مقام‌ها گفته‌های این جنرال ناشی از درماندگی او است.

عاصم که نتوانسته برای مردم کشورش صلح و ثبات را تامین کند، اکنون حاشیه روی می‌کند و می‌خواهد مشکلات را که خود در حل آن در مانده است به دامان دیگران بیندازد و ژست یک فرد ملی را گیرد، به گذشته پناه می‌برد و ادعا می‌کند که افغانان هیچ‌گاهی دوست پاکستان نبوده اند و این کشور یگانه کشوری بود که به عضویت پاکستان در سازمان ملل در اواخر دهه ۴۰ میلادی رای منفی داد.

مگر او نمی‌داند که این افغانان بودند که از زمان ایجاد پاکستان در هفتاد و چند سال گذشته تا امروز با وجود مشکلات با پاکستان، در بسیاری حالات به گونه‌یی مستقیم و یا هم غیر مستقیم در عقب پاکستان ایستاده شدند و فداکاری کردند، ورنه جغرافیای منطقه به شکل کنونی نمی‌بود.

عاصم باید بداند که افغانان در برابر قدرت‌ها ایستاده شدند و پوز مالیدند و در برابر بزرگترین متجاوزین اصلاً تاخیر نمی‌کنند و از او می‌خواهند که منعبد در گفتار خود در برابر افغان محتاط باشد، پیش از آن‌که بگوید باید بیاندیشد، بهتراست به جای حرف‌های احساساتی، وظایف اش را دریابد، مردم پاکستان از او می‌خواهند که برای اعاده ثبات در کشورش کار کند و نباید درماندگی خود را با الفاظ بیهوده توجیه کند و اگر احساس می‌کند بی استعداد است، جامعه پاکستان را به تباهی نکشاند و از صحنه دور شود تا فرد معقولی در ریاست ستاد ارتش پاکستان که مسند پر قدرت در پاکستان است راه پیدا کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *