گزارش

مدیریت آب برزراعت کشور موثراست

به نظر می رسد اوضاع افغانستان از نظر داشتن منابع آبی در مقایسه با بسیاری از کشورها خوب است.

 

به نظر می رسد اوضاع افغانستان از نظر داشتن منابع آبی در مقایسه با بسیاری از کشورها خوب است.

اما مشکل عمده در این زمینه مدیریت منابع آب و بهره برداری از این منابع است، چون سالانه ۷۵ میلیارد متر مکعب آب از منابع رو زمینی و زیر زمینی در افغانستان تولید می شود اما متاسفانه تنها ۳۰ درصد منابع آبی کشور مورد استفاده قرار می گیرد.

سالیان طولانی است که افغانستان با کشورهای همسایه در مورد آب مشکل دارد.  اگر مقامات به شکل درست آب‌های کشور را مدیریت کنند، سرمایه افغانستان را حفظ کرده اند. به علت تنش‌های سیاسی و مشکلات دیگر داخلی در افغانستان، آب‌های کشور به شکل درست مدیریت نشده است و سود آن را کشورهای همسایه بردند. رشد و توسعۀ اقتصادی و زراعتی در کشور بستگی به مدیریت درست منابع آبی دارد اما متاسفانه  سال‌های طولانی است که حکومت های افغانستان در قسمت مدیریت آب موفق نبوده اند و نتوانسته اند ازین سرمایه بزرگ استفاده لازم نمایند.

هم چنان با فروش آب به کشورهای همسایه، افغانستان می‌تواند هم از صدور رایگان آب به کشورهای همسایه جلوگیری نموده و درامد هنگفتی ازین بابت بدست آورد و هم می تواند  فرصت‌های زیاد شغلی و تجارتی ایجاد نماید.

زمین‌های قابل زرع در افغانستان به هشت میلیون هکتار می ‌رسد که فقط از نصف کمتر آن  مورد استفاده قرار می‌گیرد و عامل اصلی آن کمبود آب است در حالیکه صدها هزار جریب زمین از آب دریای هیرمند در ایران و صدها هزار جریب زمین دیگر از آب دریاهای کابل، پنجشیر، علینگار و علی شنگ در پاکستان سیر آب می شود در حالی‌که هزاران جریب زمین در کنار این دریاها در داخل کشور به کمبود آب مواجه است و بدون کشت باقی مانده است.

مدیریت درست آب در کشور نقش مستقیم در توسعه زراعت خواهد داشت و افغانستان را در بخش تولید گندم، برنج، سبزیجات و سایر مواد زراعتی خود کفا خواهد ساخت و حتی این کشور را به یکی از صادر کنندگان مواد زراعتی در منطقه تبدیل خواهد کرد.

افغانستان سالانه به ارزش میلیون‌ها دالر از کشورهای همسایه انرژی برق وارد می‌کند. این در حالی است که به لحاظ طبیعی، دریاهای افغانستان بهترین زمینه برای ایجاد بند و تولید انرژی برق را دارا می‌باشد. بر اساس یک احصاییۀ وزارت انرژی و آب، بندهای آبی افغانستان توانایی تولید ۳۲ میلیون کیلووات برق در ساعت را دارا می‌باشند که ارزش برق تولید شده از این بندها به بیست‌ودو میلیارد دالر خواهد رسید که می‌توان برق را به کشورهای همسایه و منطقه  صادر کرد و افغانستان را به یکی از صادر کنندگان برق در منطقه تبدیل نمود.همچنان بر اساس گزارش ها، ۶۰ درصد نفوس کشور از آب آشامیدنی سالم محروم استند در حالیکه افغانستان بزرگترین منابع آب شیرین را در منطقه در اختیار دارد. جهت حل مشکلات آب با کشورهای همسایه و ایجاد همگرائی منطقه ای، تولید انرژی برق و رشد و توسعه اقتصادی و زراعتی کشور، اگر مسئولین مربوط و مقامات امارت اسلامی میکانیزم های لازم را برای مدیریت درست و ایجاد بندهای آب‌، ساخت دستگاه های تولید برق آبی، سیر آب ساختن زمین های زراعتی و دشت های خشک کشور ایجاد نمایند بدون شک اختلافات بر سر آب با کشورهای همسایه حل خواهد شد، کمبود آب آشامیدنی حل خواهد شد، ظرفیت تولید انرژی برق و مواد زراعتی در کشور افزایش خواهد یافت و افغانستان را از یک کشور مصرفی به یک کشور تولید و صادره کننده برق و مواد زراعتی در منطقه تبدیل خواهد نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *