سیاسی

همسویی ایران و ترکیه در عراق و سوریه  !

ترکیه کشوری است که نیمی در آسیا  و نیمی در اروپا موقعیت دارد . روی همین واقعیت  تلاش میکند  از وجود آسیایی خود ، منافع  آسیایی خود را به دست آورد و از وجود اروپایی خودش هم منافع اروپایی خود را تامین کند .

هادی روان

ترکیه کشوری است که نیمی در آسیا  و نیمی در اروپا موقعیت دارد . روی همین واقعیت  تلاش میکند  از وجود آسیایی خود ، منافع  آسیایی خود را به دست آورد و از وجود اروپایی خودش هم منافع اروپایی خود را تامین کند . از آن جایی که ترکیه یک کشور اسلامی است ، اروپایی ها در مورد این کشور محتاط میباشند و اکثراً بالای مسایل  اختلاف دارند .

از سوی دیگر بعد از  تجزیه اتحاد شوروی و روی آوری  ناتو به طرف شرق زمین ، امریکا برای تضعیف رقبای منطقوی خود ، از  وجود  جبهه کرد تبارانی  که روابط خوبی با ایران، ترکیه، سوریه و عراق ندارند  و  اغلباً با نیروهای مرزی هر چهار کشور  درگیریهایی میداشته باشند ،با  استفاده از شعار آزادی کردها   آنانرا علیه این کشورها حمایه  میکنند .

طی بیست سال گذشته کشورهای اروپایی و غربی ایجاد کشور جدیدی  به نام کردستان آزاد ( برای تجزیه قسمتهایی از سوریه، عراق، ایران و ترکیه ) در نقشه داشتند و برای این هدف هم امریکایی ها یک رفرندم بزرگی را راه اندازی کرده  و در پایان آن رفرندم اعلام داشتند که وجود کشور مستقل به نام کردستان حق مشروع  کردها است و امریکا از این حق آنها دفاع میکند .

طبیعی است که کشورهای داخل نقشه  در برابر چنین نقشه حساسیت نشان میدهند و امریکا  در داخل سوریه هم از جبهه دموکراتیک آزاد سوریه  در برابر حکومت بشار اسد –  که حمایت ایران را با خود دارد دفاع میکنند .

در صورت ایجاد کردستان، کشورهای  چهار طرف شان با آن  دشمن و درگیر  میشدند و غربیها به بهانه دفاع از استقلال و تمامیت ارضی این کشورچه نو تاسیس از آنها حمایت میکردند و پایگاه نظامی خود  را در آنجا مستقر میکردند  و از آن بر ضد کشورهای مخالف خود استفاده کرده و حضور نظامی خود را برای تهدید روسیه، ایران،  چین، کوریای شمالی و سایر کشورهای مخالف غرب قانونی میساختند  ،

حال ظهور قدرتهای جدید نظامی و اقتصادی در قاره آسیا و جبهه گیری روسیه و ایران در سوریه و جنگ روسیه و  اوکراین و شکست عساکر ناتو از افغانستان و عراق و اخیراً هم جنگ فلسطین ….شرایط را دگرگون ساخته و نقشه های  قبلی  موقتاً برطرف شده اند  و غربیها تمام فشار خود را در جنگ اوکراین و روسیه  و همچنان  ،جنگ فلسطین  وارد میکنند  و این حوادث شرق میانه خیلی از برنامه ها و نقشه ها را تعدیل کرد .

تحولات اخیر که با پادر میانی چین بین  ایران و عربستان رویکار آمدند ،  باب دیگری را در روابط تیره کشورهای شرق میانه باز کردند که کشورهای غربی در متشنج ساختن آن رول داشتند و  چنانکه دیده می‌شود،  اگر  سیر حوادث به همین قسم پیش برود ، شاهد تحولات دیگر خلاف هژمونی غرب در منطقه خواهیم بود  .

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی امریکا با مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق در داووس، سوئیس دیدار نمود. سالیوان حملات موشکی بالستیک ایران در روزهای گذشته به شهر اربیل، پایتخت اقلیم کردستان را محکوم کرد . سالیوان و بارزانی همچنین درمورد اهمیت از سرگیری صادرات نفت و حفظ گردش مالی از سوی دولت عراق به اقلیم کردستان جهت حمایت از ثبات و معیشت این منطقه گفتگو کردند. سالیوان ضمن قدردانی از مشارکت قوی اقلیم کردستان با ایالات متحده، بر حمایت ایالات متحده تاکید ورزید.

بنا بر این واقعیتهایی که برشمردیم  ، یکی از نقشه هایی که ۲۲ سال قبل  در پروگرام بود ، ایجاد کشور جدید در نقشه خاور میانه  بود     طوریکه درین نقشه  تجزیه  نسبی چهار کشور  مذکور در نظر بود و امریکا و کشورهای غربی جهت ایجاد شکاف و اختلاف  و باز کردن جبهه جدید جنگی در خاور میانه تلاش میکردند ‌، که  به نتیجه مطلوب نرسید .

قابل ذکر است که ایران و روسیه در سوریه  مستقیماً با حامیان این نقشه میجنگید و کشور ترکیه هم  طی این مدت زمان ،  گاه گاهی در مناطق مرزی سوریه با آنان درگیریهایی داشت  و تا حال هم ادامه دارد.  حملات اخیر  این دو کشور ( ایران و ترکیه ) بالای مناطقی در عراق و سوریه  بنا بر همین  مشکل مشترک  دو کشور بود  ، اما چون کشور ترکیه  بنا بر  نیمه اروپایی بودن خود در تشکیل ناتو هم  توقعاتی دارد ،  جدا از جمهوری اسلامی و بصورت مستقل  بالای حزب کردها در سوریه  می تازد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *