سخن انیس

برخورد نیک، عمر حکومت‌ها را طولانی می‌سازد

برخورد نیک و رویه‌ی پسندیده با مردم، بدون شک در طولانی شدن عمر حکومت‌ها نقش دارد و پایه‌های بقا و دوام نظام‌ها را استحکام می‌بخشد.

برخورد نیک و رویه‌ی پسندیده با مردم، بدون شک در طولانی شدن عمر حکومت‌ها نقش دارد و پایه‌های بقا و دوام نظام‌ها را استحکام می‌بخشد.

در حکومت‌های گذشته اخلاق نیک و برخورد خوب با مردم اصلاً  وجود نداشت و مردم از رفتار نامناسب آنان به تنگ آمده بودند.

در دوره‌ی سیاه جمهوریت، اخلاق کاملاً ناپدید شده بود و همه چیز به مادیات و قدرت بستگی داشت.

در آن دوره‌، ملک الطوایفی و جزایر قدرت بیداد می‌نمود و هرکس با استفاده از میل سلاح خود، حکومت می‌راند و اخلاق حکومت‌داری سالم و تعامل با ملت اصلاً وجود نداشت.

هر قوماندان و جنگ‌سالار چندتا حاضرباش و بادیگارد داشت و بااستفاده از آنان از مردم باج می‌گرفتند و هرکس، اهداف شخصی خود را تحت نام جمهوریت در افغانستان پیاده می‌کردند.

این بی‌نظمی و نبود اخلاق، میان حکومت‌ها و ملت فاصله ایجاد کرد و رژیم‌های گذشته محبوبیت و جایگاه خود را از دست دادند و بالآخره به شکست مفتضحانه و سرنگونی ابدی مواجه شدند.

مردم ازناهنجاری ها بیداد می کردند و از بداخلاقی در سراسر کشور به ستوه آمده بودند و افراد مسلح غیر مسئول در هرکجای کشور در حق ملت، بی‌باکانه ظلم و تجاوز می‌کردند و شب و روز به آزار و اذیت مردم بیچاره می‌پرداختند.

یکی از عوامل عمده‌ی کوتاهی عمر حکومت‌های گذشته و خصوصاً دوره جمهوریت همین‌ بود که گفته شد.

امروز که امارت اسلامی و نظام مشروع و متشرع جاگزین جمهوریت امریکایی شده است، بر مسئولین و افراد این نظام لازم است که با تمام معنی باید مسلح با سلاح اخلاق شوند و در قلوب ملت رنجدیده‌ جابگیرند و کاملاً مطابق احکام الهی و شریعت ناب محمدی ❪ص❫ با مردم بر خورد نمایند و حکومت برانند.

مردم افغانستان در سخت‌ترین شرایط، با مجاهدین همکاری کردند و در راه پیروزی جهاد و مبارزه، و شکست ابرقدرت‌ جهانی با مجاهدین قهرمان، همگام و هماهنگ بودند.

امروز جا دارد که با این ملت مجاهد و قهرمان رویه‌ی نیک صورت گیرد و در هر کجایی کشور و قلمرو امارت اسلامی باید با پیشانی باز از آنان استقبال شود.

چون، آنان در تلخ‌ترین شرایط در کنار جهادگران ایستاد شدند و برای احیای نظام اسلامی، اعلای کلمت‌الله و برافراشتن پرچم عزت و آزادی، زحمات زیادی را متقبل گردیدند و نصرت الهی و کمک آنان بود که بالآخره کاروان جهاد به پیروزی رسید و دشمنان اسلام و افغانستان نیست و نابود شدند.

همچنان سفارش عالیقدر امیرالمومنین حفظه الله این است که با مردم روش و رویه‌ی نیک صورت گیرد و همکاری‌ها و کمک‌های دوران جهاد ملت باید به باد فراموشی سپرده نشوند.

تا باشد ملت بیشتر از پیش با نظام اسلامی خود، همکار شوند و توطیه‌ها و دسیسه‌هایی که دشمنان به راه می‌اندازند؛ نقش برآب گردند و پایه‌های بقا و دوام نظام اسلامی و شریعت‌مدار ما بیشتر و بهتر استحکام پیدا کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *