اجتماعی

با استفاده از تولیدات داخلی، کشور را ازبحران اقتصادی نجات دهیم!

متأسفانه تا هنوز مردم ما چندان علاقه و میلی به استفاده از تولیدات داخلی و یا وطنی ندارند و جایی که مال‌های خارجی را پیدا نمایند، به تولیدات خود ما اصلاً توجه‌ خویش را مبذول نمی‌دارند.

معاذ

متأسفانه تا هنوز مردم ما چندان علاقه و میلی به استفاده از تولیدات داخلی و یا وطنی ندارند و جایی که مال‌های خارجی را پیدا نمایند، به تولیدات خود ما اصلاً توجه‌ خویش را مبذول نمی‌دارند.

سالیان سال است که اموال وارداتی کشورهای بیگانه و فرهنگ استفاده از آن، دربازارهای کشور ما خیلی پر زرق و برق است و علاقمندی مردم ما برای استفاده از اموال وارداتی بیش از حد بوده است.

در بازارهای کشور وقتی مال ناچیز خارجی با بهای بلند فروخته می‌شود، مردم ما با دل و جان مشتاق خریدار آن است و حتماً با بهای بلند آن شی را خریداری می‌کنند، اما اگر یک تولید داخلی که خیلی با ارزش و دارای کیفیت عالی هم بوده باشد، اگر با بهای اندک و ناچیز به‌فروش گذاشته می‌شود، مردم هیچ اعتنای به‌آن نمی‌کنند و به‌سادگی از مقابل آن عبور می‌کنند و اصلاً به‌فکر خریداری آن نمی‌باشند.

این فرهنگ غلط و نا پسند، از دیر وقتی است که در کشور ما ترویج پیدا کرده است و مردم ما به آن عادت کرده اند.

بسیاری از تجاران و کسبه‌کاران که بخاطر تولیدات وطنی و داخلی کار می‌کنند، از ترویج چنین فرهنگ بیگانه سخت شکایت می‌کنند و می‌گویند، ما ناگزیر می‌شویم برای فروش تولیدات وطنی، با شرکت‌های خارجی قرارداد ببندیم و بخاطر رونق بازار خود، از مارک شرکت‌های بیرونی استفاده کنیم.

تجاران می‌گویند، ما شب و روز تلاش می‌کنیم تا برای ترقی و تعالی کشور عزیزمان تولیدات داشته باشیم و کشور را در بخش‌های مختلف، خودکفا بسازیم، اما زمانی‌که در بازارها با کم‌توجه‌ی مردم خود روبه رو می‌شویم، از کارخود دل‌سرد شده و ناچار می‌شویم که دیگر از تولیدات وطنی دست بکشیم.

متأسفانه در این روزها بازار اموال وارداتی کشورهای مثل چین، ترکیه، ایران، پاکستان، هند و غیره آن‌قدر گرم است که مردم به کیفیت و ارزش آن هیچ فکر نمی‌کنند، فقط نام آن کشور برای شان کافی است، اگر نسبت به مال وطنی چند برابر قیمت هم باشند، حاضر اند آن را خریداری کنند اما از تولیدات خود استفاده نمی‌کنند.

این فرهنگ ناپسند خیلی بر تولیدات داخلی ضربه وارد کرده است و تجاران را مجبور کرده است که یا از تولید دست بکشند و یا مال خود را با نام و مارک بیگانگان به‌فروش برسانند.

بیایید برای پیش‌رفت کشور و برای ارزش قایل شدن به‌کسانی‌که دست به‌تولیدات می‌زنند، از تولیدات شان استفاده کنیم و با استفاده از تولیدات داخلی، آن‌ها را تشویق و ترغیب نماییم تا بیش‌تر تولید کنند و بیش‌تر دست به ابتکارات و اختراعات بزنند.

تا زمانی‌که خود ما تولید نداشته باشیم و از خود اختراع و ابتکار نداشته باشیم، استفاده از اموال وارداتی، ضربه‌ی بزرگ بر اقتصاد کشور ما خواهند زد.

الحمدلله دیده می‌شود روزبه‌روز تولیدات ما بیش‌تر می‌شود و این تولیدات خیلی با ارزش و با کیفیت می‌باشد.

اگر ما بجای استفاده از اموال وارداتی، بیش‌تر بر استفاده از اموال و تولیدات وطنی و داخلی خویش کوشا باشیم، می‌توانیم که در آینده نزدیک، تولیدات خود را در دیگر کشورها نیز صادر کنیم و ازآن طریق، به یک کشوری صادرکننده مبدل شویم.

با اظهار تأسف که برای فعلاً کشورما کاملاً یک کشور مصرفی است و نزدیک به ۹۰ درصد مایجتاج آن از کشورهای بیگانه وارد می‌شود که این خود بر پیکر اقتصاد کشور ضربه وارد می‌کند.

برای هر فرد افغان لازم و حتمی است که برای نجات از بحران اقتصادی کشور، از تولیدات و داشته ‌های وطنی خویش استفاده کنند و فرهنگ بیگانه پرستی را فراموش کنند.

اگر ما دست به‌دست هم دهیم و فرهنگ استفاده از تولیدات وطنی را ترویج ببخشیم، ازیک‌طرف می‌توانیم در آینده کشور را به یک کشوری کاملاً صادر کننده تبدیل کنیم و ازیک‌طرف دیگر می‌توانیم کشور خود را، خودکفا بسازیم که دست ما بسوی بیگانگان دراز نباشد.

به امید روزیکه با استفاده از تولیدات وطن، مسئولیت ملی و میهنی خویش را ادا بسازیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *