اجتماعی

بحران آب‌آشامیدنی در‌شهر‌کابل

آب بعد از هوا بعنوان دومین و مهمترین نیاز انسانها است که حیات موجودات و تداوم آن بوجود آب همچنین شده است. امروزه همگان بر نقش آب در شکل گیری جوامع و نقشی که در توسعه ایفا میکند اذعان دارند. رشد روز افزون جمعیت کشور گسترش صنایع، رخدادهای طبیعی نظیر خشکسالی های پی در پی، افزایش تقاضاها و ناهمگونی توزیع مکانی و زمانی این ماده حیاتی همه و همه سبب گردیده تا تأمین آب شد، به یک دغدغه ذهنی در بسیاری از کشورها تبدیل شود. اعمال سیاستها در چگونگی مصرف در کنار مدیریت توزیع حتی در کشورهای پرآب نیز یکی از ابزارهای موثر اقتصادی محسوب میشود.

آب بعد از هوا بعنوان دومین و مهمترین نیاز انسانها است که حیات موجودات و تداوم آن بوجود آب همچنین شده است. امروزه همگان بر نقش آب در شکل گیری جوامع و نقشی که در توسعه ایفا میکند اذعان دارند. رشد روز افزون جمعیت کشور گسترش صنایع، رخدادهای طبیعی نظیر خشکسالی های پی در پی، افزایش تقاضاها و ناهمگونی توزیع مکانی و زمانی این ماده حیاتی همه و همه سبب گردیده تا تأمین آب شد، به یک دغدغه ذهنی در بسیاری از کشورها تبدیل شود. اعمال سیاستها در چگونگی مصرف در کنار مدیریت توزیع حتی در کشورهای پرآب نیز یکی از ابزارهای موثر اقتصادی محسوب میشود. از جمله مواردی که همه ی جوامع به آن نیازمندند بکارگیری روشهای مناسب جهت بهینه سازی مصرف آب است. که بهینه سازی مصرف آب برای کل کشور از نظر هزینه های پرداختی و نیز آلودگی محیط زیست از اهمیت بسیار بالای برخوردار است. هدف از مدیریت مصرف آب پاسخگویی به نیازهای آبی کشور از طریق افزایش بهره وری و کارآوری آب و اعمال انضباط در مصرف صحیح و بهینه آن است.

همانطوریکه میدانیم افغانستان کشوری خشک و کم آب است که با توجه به رشد جمعیت و منابع محدود آب، باید راهکارهای مناسبی برای استفاده بهینه از منابع، اجرا کند. با توجه به اینکه بخش اعظم کشور را مناطق کم آب در برگرفته است و جمعیت قابل توجهی در این مناطق زندگی میکنند، روشهای نوین استفاده صحیح و حتی استفاده مجدد میتواند برای توسعه ی مناطق فوق مفید باشد.

با استفاده از تجربیات دیگر کشورها، از جمله کشورهای خاورمیانه که آنها نیز مانند افغانستان با مشکل کمبود آب مواجه هستند بازیافت و استفاده ی مجدد از پساب بعنوان یکی از راه حلهای مناسب و دارای تجارب موفق در زمینه مدیریت آب شهری در شهرهای مختلف دنیا، برای حل مشکل تأمین آب و دفع فاضلاب شهره میباشد و دارای اثرات اقتصادی و محیط زیستی مناسبی است.

از دیگر منابع آب قابل استفاده و موثر در کاهش مصرف آب تصفیه شده آب باران میباشد. در بسیاری از کشورهای جهان جایی که منابع آب از نظر کیفی به مقدار کافی جهت مصرف ساکنان موجود نباشد، آب باران بعنوان یک منبع جایگزین مورد استفاده قرار می گیرد و با جمع آوری آبهای سطحی شهر میتوان نیازهای آبی ساکنان را تا حدی تأمین کرد.

صرفه جویی، بهره وری و استفاده ی مجدد به دلیل رویارویی زمین با کاهش سطح آبهای زیرزمینی و آبهای سطحی به دلیل تغییر الگوهای آب و هوایی از اهمیت زیادی برخوردار شده است. در نقاط مختلفی از جهان برنامه هایی برای بهبود بهره وری در استفاده از آبهای ساختمانهای مسکونی و تجاری انجام شده است و چه بهتر که اینگونه برنامه ها و مطالعات در باب مساله ی بحرانی آب تعمیم یابد تا همگان بتوانند استفاده‌ی الزم را ببرند.

خشکسالی‌ها، استفاده بی‌رویه از آب و ضعف مدیریتی باعث پایین رفتن سطح آب‌های زیرزمینی در بسیاری شهرها به خصوص کابل شده است.

شهرکابل، پرجمعیت‌ترین شهر افغانستان، بیشترین آسیب را از رهگذر کمبود آب آشامیدنی و زراعتی متحمل شده است.             ادامه دارد

محمدآصف عارفی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *