ورزش

اهمیت و مزایای رشته ورزشی بسکتبال

ورزش بسکتبال ورزشی تیمی است که در آن دو تیم پنج نفره در یک جمنازیوم ورزشی به شکل مستطیل به طول 28 متر و عرض 15 متر بازی می کنند. هدف نهایی، پرتاب توپ به درون سبدهایی به قطر 46 سانتیمتر و به ارتفاع 3,045 متر است که در دو سمت زمین قرار دارند.

ورزش بسکتبال ورزشی تیمی است که در آن دو تیم پنج نفره در یک جمنازیوم ورزشی به شکل مستطیل به طول 28 متر و عرض 15 متر بازی می کنند. هدف نهایی، پرتاب توپ به درون سبدهایی به قطر 46 سانتیمتر و به ارتفاع 3,045 متر است که در دو سمت زمین قرار دارند.

تاریخچه پیدایش ورزش بسکتبال در افغانستان

زادگاه بازی بسکتبال آمریکاست. این بازی در آغاز خزان سال 1891 میلادی به وسیله فردی به اسم داکتر جیمز نای اسمیت پایه ریزی و ابداع شد. ولی از قرن ها پیش در بین ساکنان نقاط گوناگون قاره آمریکا، به خصوص آمریکای مرکزی و جنوبی انواعی از بازی ها و مسابقه شایع بوده که کم و بیش به بسکتبال شباهت داشته است.

بسکتبال درکشور عزیزما افغانستان به گمان اغلب در سال های 1317 هجری شمسی مطابق است با 1938 در بالاحصار کابل توسط یک ترینر خارجی بنام شاه جی ازکشور هندوستان در بین نیروهای قوای مسلح رایج گردید اما بصورت اساسی گسترش پیدا نکرد صرف به مثابه یک کامپلکس عسکری بین افراد قوای مسلح آنوقت کار می شد . اما به گونه دقیق این ورزش بصورت یک بازی توسط یک نفر معلم آمریکایی بنام «فلوگر»در سال 1324 هجری شمسی در لیسه حبیبیه و عایشه درانی در بین معارف آنوقت گسترش داده شد، دربین سال 1324 بصورت خوب در کابل شروع به فعالیت کرد و در سال 1336 هجری شمسی مطابق 1957 میلادی برای اولین بار یک تیم منتخب تشکیل گردید و بعداً در سال 1353 ه ش غرض انجام یک سلسله مسابقات دوستانه عازم شهر تاشکند ازبیکستان گردید.

فدراسیون ملی بسکتبال افغانستان برای اولین بار در سال 1360 ه ش عضویت فدراسیون بین المللی (FIBA) فیبا « را کسب نمود.

اولین رئیس فدراسیون بسکتبال افغانستان سلطان عزیز در سال 1360 بصورت رسمی در چارچوب کمیته ملی المپیک افغانستان آن وقت تعین گردید.

فدراسیون ملی بسکتبال کشور پس از فروپاشی جنگ های داخلی مجدداً عضویت کانفدراسیون آسیایی و جهانی را تحت ریاست انجنیر نظیراحمدشاه وردگ بدست آورد.

تیم ملی بسکتبال برای اولین بار در سال 2010 اولین مدال طلا بازی های اجتماعی را در تاریخ ورزش کشور بنام خود ثبت کرد و همچنین اولین مدال طلای بازی های سه نفره آسیا را نیز در سال 2012 نیز کسب نمود و در سطح کشور های منتطقه به دست آورد های بیشماری دست پیدا کرده بود.

اهمیت و مزایای رشته ورزشی بسکتبال در کشور و جهان

بسکتبال یکی از محبوب ترین و پر بیننده ترین ورزش های جهان است. بسکتبال ورزشی گروهی بوده که شامل دو تیم متشکل از پنج بازیکن حاضر در زمین است. هدف هر کدام ازآن ها پرتاب توپ به داخل سبدی به ارتفاع 3,048 متر و کسب امتیاز است. ورزش بسکتبال همانند تمام ورزش های دیگر از قوانین خاصی پیروی می کند که بازیکنان موظف هستند طبق آن به بازی بپردازند و کسب امتیاز کنند. این ورزش هم در جمنازیوم و هم در فضای باز انجام می شود.

اندازه زمین بازی، ارتفاع سبد، اندازه توپ بسکتبال و مدت زمانی که بازی انجام می شود، می تواند بر اساس سن، اندازه و سطح مهارت بازیکنان متفاوت باشد.

بسکتبال ورزش بسیار سریعی است

که شامل تکنیک های مختلفی از جمله پرتاب توپ، دریبل، پاس دادن، ریباند، دفاع و… می شود.

در دهه اخیر بسکتبال نیز همانند بعضی رشته های ورزشی دیگر شاخصه های جدید را طرح وحتی شامل بازی های المپیکی نیز گردیده است از جمله می توان بسکتبال سه نفر داخل و بیرون جمنازیوم و بسکتبال خیابانی را نام گرفت.

در افغانستان هم بسکتبال جایگاه خوبی را در میان نوجوانان ، جوانان و کهن سالان داشته و این رشته ورزشی از جمله اولین ورزش هاییست که توانسته اولین مدال طلای زون جنوب آسیا و اولین مدال آسیایی را بنام خود در تاریخ ورزش کشور ثبت کند.

این رشته محبوب و پرطرف که عضو خانواده المپیک جهانی می باشد در افغانستان نیز علاقمندان زیادی را در ولایات هرات ، فراه ، نیمروز ، هلمند ، قندهار ، غور ، غزنی ، ننگرهار ، خوست ، پکتیا ، بامیان ، بلخ و کابل داشته و همه ساله مسابقات جالب و دیدنی در سطح مرکز و ولایات برگزار می گردد.

ارسالی: عبدالله ارغندیوال

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *