اجتماعی

تلاش جهان برای انعقاد معاهده جلوگیری از آلودگی پلاستیکی

کشورهای جهان بر سر معاهده جهانی جلوگیری از آلودگی پلاستیکی و تولید محدود آن قرار است به زودی مذاکره کنند.

 

کشورهای جهان بر سر معاهده جهانی جلوگیری از آلودگی پلاستیکی و تولید محدود آن قرار است به زودی مذاکره کنند.

کشورهای جهان قرار است هفته آینده در مورد ایجاد نخستین معاهده برای جلوگیری از آلودگی پلاستیکی و محدود کردن تولیدات پلاستیکی مذاکره کنند. روز یک‌شنبه، ۲۱ عقرب گروهی متشکل از ۲۰ دانشمند بین‌المللی نامه‌ای سرگشاده به مذاکره‌کنندگان ارسال کردند و از آن‌ها خواستند که سلامت بشر و محیط زیست را در محور مذاکرات قرار دهند و به دنبال معاهده‌ای باشند که حجم تولید پلاستیک‌ها را کاهش می‌دهد و آزمایش مناسب همه مواد کیمیایی موجود در پلاستیک را الزامی می‌کند.

این در حالی است که سالانه حدود ۴۰۰ میلیون تن زباله پلاستیکی تولید می‌شود که کمتر از ۱۰ درصد آن بازیافت می‌شود.

طبق برنامه محیط‌ زیست سازمان ملل متحد حدود ۹۸ درصد از پلاستیک‌های یکبار مصرف از سوخت فسیلی به دست می‌آید.

اتحادیه اروپا و ده‌ها کشور از جمله جاپان، کانادا و کنیا خواستار یک معاهده قوی با «مقررات الزام‌آور» برای کاهش یا حذف تولیدات پلاستیک‌های مشکل‌آفرین و دارای مواد سمی شده‌اند.

این موضع مورد مخالفت صنعت پلاستیک و صادرکنندگان نفت و پتروشیمی  مانند عربستان سعودی است که خواهان ادامه استفاده از پلاستیک اند.

آن‌ها استدلال می‌کنند که این معاهده باید بر بازیافت و استفاده مجدد از پلاستیک تمرکز کند. عربستان سعودی می‌گوید که علت اصلی آلودگی پلاستیک «مدیریت ناکارآمد زباله‌ها» است.

عربستان همچنین روز شنبه ائتلافی را با کشورهایی از جمله روسیه، ایران، کوبا، چین و بحرین در حمایت از استفاده مسئولانه از پلاستیک راه‌اندازی کرد.

بیورن بیلر؛ هماهنگ‌کننده بین‌المللی شبکه بین‌المللی حذف آلاینده‌ها گفت که تولیدکنندگان و صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی از یک معاهده قوی منع یا کاهش استفاده از پلاستیک استقبال نمی‌کنند؛ چون می‌تواند فروش سوخت‌های فسیلی را محدود کند.

بیلر همچنین گفته که عربستان سعودی و سایر تولیدکنندگان سوخت‌های فسیلی می خواهند که «کشورها را به طور جداگانه مسئول پاکسازی، بهداشت و هزینه‌های زیست‌محیطی پلاستیک‌ها و مواد کیمیایی کنند. در همین‌ حال، مسئولیت را از شانه‌های صنایع سوخت‌های فسیلی و پلاستیکی برمی‌دارد.»

سخنگوی شورای بین‌المللی انجمن‌های مواد کیمیایی می‌گوید که این معاهده باید شامل اقداماتی باشد که بر پایان دادن به آلودگی پلاستیکی متمرکز شود نه تولید پلاستیک.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *