اجتماعی

سیاست گذاری های معقول پولی، به پول افغانی ارزش و هویت بخشیده است

نرخ اسعار خارجی در برابر افغانی در روز های اخیر کاهش بی سابقه داشته است که می تواند تاثیر جدی برحل مشکلات اقتصادی در کشور داشته باشد.

 

نرخ اسعار خارجی در برابر افغانی در روز های اخیر کاهش بی سابقه داشته است که می تواند تاثیر جدی برحل مشکلات اقتصادی در کشور داشته باشد.

مبصر آژانس باختر مینگارد؛ در دو سال گذشته یعنی بعد از پیروزی دو باره امارت اسلامی در افغانستان برداشت های متفاوت از آینده اقتصادی در این کشور وجود داشت، به خصوص این که دیگر افغانستان در صحنه اقتصادی حمایت گری ندارد و نهاد های جهانی هم دیگر با افغانستان کمک نخواهند کرد و این باعث سقوط اقتصاد افغانستان که بیست سال تمام در حمایت مالی دیگران قرار داشت، خواهد شد.

مگر تمامی فریضه ها باطل بود، برخلاف امارت اسلامی نه تنها که ثبات پولی را در کشور حفظ کرد بل آن را در مسیر مثبت و متنوع تر قرار داد.

در روز ها و ماه های نخست پیروزی دو باره امارت اسلامی، یک دالر امریکایی بالاتر از صد افغانی تبادله شد مگر امروز یک دالر ۶۹ افغانی و نود پول معامله شد که سیر نزولی نرخ دالر در برابر افغانی و ارزش یابی افغانی در برابر اسعار خارجی را نشان می دهد.

این نمایانگر آن است که امارت اسلامی در افغانستان قوی ترین عملکرد را در زمینه ثبات ارزی داشته است و به آن نگرانی‌ها و خیال بافی ها خط کشید که در مورد فروپاشی کامل اقتصادی و مالی، در افغانستان آنهم در سایه حاکمیت امارت اسلامی وجود داشت.

سیاست گذاری های معقول پولی و برنامه ریزی های دیگر که شامل جلوگیری از قاچاق اسعار و منع کردن هر نوع معامله غیر قانونی میشود باعث شد که امارت اسلامی در قسمت حفظ ثبات پولی به الگوی نه تنها در میان کشور های همسایه و منطقه بل در سطح جهان مبدل شود.

امروز بانک جهانی خود متعرف است که ارزش پول افغانی از اول سال ۲۰۲۳ میلادی تا حالا در برابر دالر و یورو حدود ۲۰ درصد افزایش داشته است، افزایش وارزش آن در برابر پول های رایج کشور های همسایه در سطح بالاتر از این است.

با آنکه منفی بافی های زیادی در خصوص راهکار موجود پولی در افغانستان وجود دارد مگر واقعیت این است که امارت اسلامی با دنبال کردن روش های متعدد توانسته است که در قسمت ثبات افغانی خوب و موثر عمل کند.

در گام نخست چشمه عایداتی در تصرف نظام است، نظام پولی کشور یک دست و واحد است، از قاچاق اسعار به بیرون از کشور به گونه جدی جلوگیری شده است، چون مانند گذشته دیگر کسی نمی تواند با اسعار خارجی معامله کند و داد و ستد با واحد پولی کشور های همجوار در ولایت های سرحدی ممنوع است، استفاده مناسب از منابع معدنی و شفافیت در قرار داد و استخراج دلیل دیگر برای ثبات پولی افغانستان است.

در کنار این همه برای حفظ ثبات و توازن در داد و ستد، بانک مرکزی مداخلات موجه منجمله فروش اسعار را دارد، پول فزیکی ‹ افغانی› هم به گونه که تقاضای بازار است در دسترس قرار دارد.

در کل سیاست منسجم و پولی امارت اسلامی توانسته است به پول افغانی ارزش دهد.

مگر با وجود این همه تحولات مثبت نرخ مواد اولیه و مواد سوختی تغییر چندانی نداشته است و این نشان میدهد که دستان مرموزی برای منفعت مشتی از افراد فعال اند و اگر تحولات در صحنه مالی، باعث تحول در زندگی روز مره مردم نشود، این کاهش ها و نزول ها مورد دلچسپی مردم نخواهد بود مگر آن که تحولات اخیر، باعث تحولات مثبت در زندگی مردم نشود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *