گزارش

دیدگاه مردم: تا زمانی که استقرار پولی تضمین نشود، نرخ ها تغییر نخواهند کرد

افغانستان کشوریست مصرفی و هیچ‌گاهی توجه قابل ملاحظه برای رشد، ترقی و پیش‌رفت اقتصاد آن در رژیم هایی که گذشت صورت نگرفته است.

حمزه

افغانستان کشوریست مصرفی و هیچ‌گاهی توجه قابل ملاحظه برای رشد، ترقی و پیش‌رفت اقتصاد آن در رژیم هایی که گذشت صورت نگرفته است.

درسه دهه اخیر بکلی تمام شیرازه و زیرساخت‌های کشور را نابود کردند. چون جنگ های خونین صورت گرفت و اشغال گران طی سه دهه که افغانستان را اشغال نموده بودند پا به فرار نهادند. طی سال های متذکره تولیدات خالص نداشتیم، به صورت یک جانبه کشور مصرفی ووارداتی بودیم و تااکنون وابسته‌گی ما به واردات است صادرات اندکی داریم.

به خصوص طی چهل سال گذشته نرخ در بازارهای کشورما تثبیت نبوده وهمیشه ملت افغانستان دچار مشکلات فراوانی بوده است. اکنون به نصرت الهی وطن ما از چنگ اشغال آزاد گردیده است، اما هنوز تعامل سیاسی بین دولت افغانستان و جامعه جهانی برقرار نشده است تمام این برنامه‌ها ضد ملت  افغانستان صورت می گیرد دست های پلیدامریکا ومتحدان آن پشت قضیه می باشد. پول های افغانستان توسط امریکا بلاک شده و مردم با بی کاری و گرسنگی دست و پنجه  نرم می‌کنند. امارت اسلامی افغانستان تمام امکانات دست داشته خویش را به خرج داده تا جامعه بین المللی را قناعت بدهد اگر امارت اسلامی افغانستان در کنار جامعه بین المللی استاده باشد و به رسمیت شناخته شود به یقین که تمام این بیکاری ها و قیمت ها در کشور به زود ترین وقت ممکن پایین خواهد آمد .اما در حال حاضر نرخ مواد سوخت در این زمستان سرد به بلند ترین سطح خود دربازارها رسیده است برای وضاحت بیش تر گزارشگر روزنامه انیس سری زده در بازار خرید و فروش مواد سوخت و گزارشی را تهیه نموده از نرخ و نو ا که جهت آگاهی تقدیم می گردد.

به سر چوک کابل رفتم محلی که مواد سوخت زمستان در آن جا به فروش می رسد.

محمد هاشم باشنده کارته نوبا چند تن دیگر برای خرید زغال بلوط آمده بودند موصوف گفت: یک بوجی چهار سیره زغال بلوط مبلغ 1100 صد افغانی به فروش می رسد دردکان پهلوی آن 12 صد افغانی نرخ است، حیران هستیم که چه رقم پوره کنیم. زمستان خشک اما سرد، معاشم 11 هزار افغانی است هیچ نرخ پایین نمی شود.فروشنده می گوید، هر زمانی که نرخ دالردربازار پایین شود ،خود به خود نرخ ها هم پایین می آید، چون عمده فروشان زغال، نرخ را برابر به نرخ دالر محاسبه می نمایند .

خانمی که اسم اش را نگفت،می گوید:  من معلم متقاعد استم 8 سال شد که از وزارت معارف تقاعد کرده ام و دوسال است که تقاعد را نگرفتم. 5 اولاد دارم حیران به درگاه خداوند نشسته ایم خداوند(ج) بالای ملت ما رحم کند و از این بی چارگی و قیمتی نجات پیدا کنیم . وی می گوید  یک سال شش ماه شد که امارت اسلامی پیروز شده است فضل خداوند(ج) همه جا امن شده است اما هیچ قیمتی پایین نمی شود اگر سازمان ملل و متحدان امریکا ،حکومت ما را به رسمیت بشناسند به خدا قسم بسیار ارزانی می شود. اما این ظالمان خدا ناترس این کاررا نمی کنند و ملت افغانستان به این بیچارگی رسیده است موصوف گفت: زمستان طولانی است یک بوجی زغال به ما کفایت نمی کند  مجبور هستیم تا آخر زمستان. حداقل شش بوجی  زغال برای گرم کردن خانه و اولاد هایم بخریم  اما پولش از کجا شود؟ در اخیر گفت، از دولت خود تقاضا داریم تا یک چاره را برای پایین کردن نرخ ها انجام بدهد .

خانمی دیگری که نامش را نفیسه گفت: نیز برای خرید زغال بلوط در صف منتظر خرید بود از موصوف خواستم تا وضعیت نرخ را به ما تشریح نمایند .

ایشان  گفت : خودم بیکار استم کدام کار رسمی شخصی ندارم و شوهرم در یک حمام کارگر است روز چهار صد افغانی معاش داره، این چهار صد افغانی  را به کجای خانه بر سانیم ،پول خرید دو بوجی زغال را از برادرم قرض گرفتیم و تا این را مصرف نماییم خداوند مهربان است که هوا گرم شود و یا نرخ ها پایین شود وی از شاروالی خواست تا نرخ نامه ها را جدی کنترول نماید چون فروشنده های دیده می شوند که اکثر شان مواد خودرا به نرخ بلند  به مردم به  فروش می ر سانند و از مجبوریت مردم سوء استفاده می نمایند .

به هیمن ترتیب گزاشگر انیس به چوب فروشی سری زد تا بداند نرخ چوب چه گونه است عوض علی چوب فروش  گفت که یک خروار چوب بلوط میده شد ه 8500 افغانی به فروش می رسد. از ایشان پرسیدم که چرا این قدر قیمت است ؟گفت سن من چیزی کم 70  سال است در این همین مدت تا که یادم است نرخ همیشه بلند رفته اما پایین نشده است. از همین خاطر امروز مردم  سروصدا های شان بلند شده چون زمستان خشک و سرد می باشد ومردم هم بی چاره و اکثریت مردم بیکار می باشند .کار در کشور ما نیست دولت هم جدید است توان مالی ندارد تا به مردم کمک نمایند .نرخ دالر در سطح منطقه بلند است افغانستان کشور مصرفی است  اکثریت مواد ما از خارج می یاید خداوند مهربان است که امارت اسلامی بتواند زمینه کار را به مردم فراهم نماید اما به شرطی که جهان با امارت اسلامی افغانستان کنار بیاید .اگر این کار شود ان شاءلله که وطن ما آرام می شود چون از یک سال به این طرف الحمد الله که آرامی است تمام کشور امن شده دزدی و راه گیری دزدان از بین رفته است  .

حاجی محمد آصف که دو خروار چوب خرید ه بود از ایشان پرسیدم که نرخ چگونه است ؟ موصوف گفت:هر سال نرخ بالا می رود سال گذشته نرخ ها اندکی کم بود اما امسال نرخ ها بالا رفته است، چون شرایط در کشور همین طور آمده است .دالر بالا و پایین می آید نرخ ثابت وجود ندارد.

همیشه نرخ درحال تغییر است . موصوف می گوید تا زمانی که ثبات پولی تضمین نشود، نرخ به همین حالت قرار دارد،وی گفت تنها مسلهً چوب در میان نیست،نرخ گازهم بالا است یک کیلوگاز 70 افغانی است وآن  هم چندان تصفیه نیست گر چه نرخ گاز پایین آمده اما گاز تا چند ماه قبل دو برابر نرخ چوب بود .وی گفت ما از سازمان ملل متحد و سایر کشور ها تقاضاً دارم تا امارت اسلامی افغانستان را که به خون هزاران شهید و مجاهد  پیروز شده آن را در کنار خود داشته وموضوع به رسمیت شناختن آن  رامطرح نمایند و ملت افغانستان را از این بدبختی نجات بدهند، فضل خداوند است که فضا امن شده ومردم به راحتی می توانند به هر ولایتی که خواسته باشند ،سفر نمایند .همین که موضوع به رسمیت شناختن صورت گیرد ،تمام وضعیت مردم  خوب می شود ودر قدم اول کار پیدا می شود زمانی که کار برای یک فرد مهیا شد، دیگرهیچ مشکلاتی وجود نخواهد داشت .چون پروژه های عمرانی آغاز می شود .به شرطی آن که پول های بلاک شده ملت افغانستان توسط امریکاآزاد شود . ما به فردای وطن خویش باورمند استیم واز دولت خود حمایت می کنیم. شکران خداوند را می نماییم که کشور ما از چنگ اشغالگران آزاد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *