اجتماعی

2023 و بحران اخراج سیل‌آسای مهاجران از پاکستان و ایران

بازگشت اجباری صد‌ها هزار مهاجر افغان از پاکستان، در ماه‌های اخیر سال 2023 میلای افغانستان را با بحران بشری شدید مواجه ساخته و این روند همچنان ادامه دارد.

بازگشت اجباری صد‌ها هزار مهاجر افغان از پاکستان، در ماه‌های اخیر سال 2023 میلای افغانستان را با بحران بشری شدید مواجه ساخته و این روند همچنان ادامه دارد. اخراج سیل آسای مهاجران از پاکستان و ایران، در فصل زمستان، زندگی را برای آنان دشوار ساخته و آنان از عدم دسترسی به امکانات زندگی و سرپناه شکایت دارند. با این حال، مسئولان از تلاش‌ها برای کمک‌رسانی و رسیدگی به  وضعیت این مهاجرین خبر می‌دهند و می‌گویند که بزودی به وضعیت آنان رسیدگی خواهد شد.

سال 2023 در حالی به پایان می رسد که افغانستان با بحران اخراج سیل‌آسای مهاجران از پاکستان و  ایران مواجه شده است و براساس گفته‌های عبدالسلام حنفی، معاون اداری ریاست‌الوزراء، حدود ۸۰۰ هزار افغان از دو کشور همسایه به گونۀ اجباری اخراج شده‌اند.

با وجود خواست امارت اسلامی، سازمان‌های بین‌المللی و شماری از کشورها از پاکستان برای توقف روند اخراج مهاجرین، این روند کماکان ادامه دارد و مهاجران بازگشته به وطن از عدم دسترسی به امکانات زندگی و سرپناه شکایت دارند. آنان خواهان توجه به وضعیت شان از سوی مسئولان اند.

گلالی، یکی از مهاجران می‌گوید که زندگی در کمپ بدون امکانات رفاهی و صحی بسیار دشوار است و کام وی و دیگر مهاجران را تلخ ساخته‌است. “در وضعیت بسیار بدی قرار داریم. غذای کافی وجود ندارد. اگر صبح غذا داشته باشیم، ظهر نداریم؛ اگر ظهر غذا باشد، شب گرسنه می‌‎خوابیم. زمستان هم است و با مشکلات زیادی مواجه استیم.”  در همین حال بسمینه، یکی  دیگر از این مهاجران می‌گوید:”کمک‌ها به درستی توزیع نمی‌شود. مواد غذایی به وقت آن نمی‌رسد و با مشکلات زیادی روبه‌رو استیم. از حکومت می خواهیم که به وضعیت ما به شکل درست رسیدگی کند.”

با این حال ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی با تایید برخی مشکلات می‌گوید که به وضعیت مهاجران در کمپ‌ها رسیدگی صورت گرفته و آنان تلاش دارند سهولت‌های بیشتری برای مهاجران فراهم شود.

“در کمپ‌هایی که به شکل موقتی نزدیک سرحدات ایجاد شده، کمیته‌ها موظف به ارائه خدمات اند و مهاجرین نیز مشکل ندارند، اما در جا‌های دیگری که مهاجران مسکن‌گزین شده‌اند، ممکن مشکلاتی وجود داشته باشد. ما وضعیت را بررسی کرده و به و مشکلات را مرفوع خواهیم کرد.”

این در حالی‌است که بر اساس گزارش‌های اداره بین المللی مهاجرت،  در سال 2023، چهار صد و  83 هزار مهاجر از پاکستان و به تعد اد 60 هزار و 380 نفر از ایران به شکل اجباری به کشور بر گشته‌اند که اکثر آنان در بیکاری و فقر به سر می‌برند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن