سخن انیس

از مجبوریت افغان‌های مهاجر نباید استفاده ابزاری صورت گیرد

متأسفانه بیش از چهل سال می‌شود که جنگ، بیچارگی، آوارگی و مهاجرت دامنگیر مردم افغانستان شده است. تهاجمات نظامی بیگانگان در کشور و جنگ‌های خونین تحمیلی، مردم افغانستان را مجبور ساخت که مهاجر و آواره شوند و در دیار غربت با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم کنند.

 

متأسفانه بیش از چهل سال می‌شود که جنگ، بیچارگی، آوارگی و مهاجرت دامنگیر مردم افغانستان شده است.

تهاجمات نظامی بیگانگان در کشور و جنگ‌های خونین تحمیلی، مردم افغانستان را مجبور ساخت که مهاجر و آواره شوند و در دیار غربت با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم کنند.

بیش‌ترین مهاجرین افغان را مهاجرانی تشکیل میدهند که در کشورهای پاکستان و ایران رخت اقامت افکنده اند و در آنجا به کاروبار عادی مشغول اند و زندگی بخورونمیر شان را سپری می‌کنند.

اما باآن‌هم کشورهای نامبرده از مجبوریت این مهاجران، استفاده‌ی ابزاری می‌کنند و در صورت اندک‌ترین بروز مشکلات و خرابی مناسبات میان دو دولت، به آزار و اذیت مهاجرین افغان می‌پردازند و بدون در نظرگرفتن حقوق همسایگی و بشری به لت‌و‌کوب و شکنجه‌ی آنان مبادرت می‌ورزند و آنان را رهسپار زندان‌ها می‌سازند.

در این روزها بعد از یک درگیری مسلحانه در بندر تورخم میان نیروهای سرحدی افغانستان و پاکستان، مهاجرین افغان در پاکستان در وضعیت کاملاً نامناسبی قرار گرفتند و صدها افغان مهاجر و مسافر راهی زندان‌های پاکستان شدند.

متأسفانه، ویدیوهای منتشرشده نشان‌ می‌دهند که مهاجران افغان، با بسیار خشونت و ضرب‌وشتم شدید از طرف نیروهای پاکستانی بازداشت می‌شوند و جوقه جوقه رهسپار زندان‌ها می‌گردند.

در میان بازداشت‌شدگان حتی کسانی هم دیده شده اند که اسناد قانونی در دست دارند،اما باآن‌هم گرفتار می‌شوند و در زندان‌ها مورد شکنجه و عذاب قرار می‌گیرند.

ملت افغانستان از کشورهای همسایه و خصوصاً از کشور پاکستان می‌خواهند که حقوق همجواری و همسایه‌داری را در نظر بگیرد و مهاجرانی که از مجبوریت در آنجا زندگی می‌کنند را از زندان‌ها رها سازند و به تعذیب و شنکنجه‌ی مهاجران افغان نقطه‌ی پایان بگذارد.

همچنان از ملل متحد، نهادها و ساز‌مان‌هایی‌که سنگ دفاع از حقوق بشر را بر سینه می‌زنند، نیز می‌خواهند که از روز و روزگار تلخ مهاجران افغان باخبر شوند، پاکستان و کشورهای همسایه را وادار سازند تا دست ازجفا و ظلم بردارند و حقوق انسانی و همسایگی را جدّاً رعایت نمایند.

در غیر آن، روند همسایگی بیشتر مختل خواهد شد و ملت مجاهد و شهیدپرور افغانستان نیز در قبال این اعمال خشونت‌بار و توهین‌آمیز، بی‌تفاوت نخواهند نشست.

برای کشورهای همسایه هم مناسب این است که از مجبوریت مهاجرین افغان، استفاده‌ی ابزاری نکنند و از بهره‌داری‌های بی‌مورد سیاسی جلوگیری به عمل آورند و روابط دو کشور دوست و دوملت باهم‌برادر را بیشتر مکدر نسازند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن