سخن انیس

اقدامات تازه و امید مردم

مردم افغانستان سالیان سال از جنگ، تباهی و بدبختی رنج برده اند و پیوسته بحران‌های عظیمی را سپری و روز و روزگار تلخی را تجربه کرده اند.

این ملت، به فضل خدای مهربان و زحمات و تلاش امارت اسلامی، تقریباً سه سال می‌شود که به نعمت امنیت و آرامش دست یافته اند و در جاده‌ی سبز آزادی و استقلال راه رفته اند. برعلاوه‌ی آن، از نعمت ارزشمند آبادی نیز مستفید می‌شوند و با گذشت هر روز درخت آبادی و شکوفایی در سرزمین شان غرس می‌شود و امیدوارند که در آینده در سایه‌ی آن قرار گرفته از میوه‌های حلاوت‌بخش آن کام و دهان خود را شیرین بسازند. اقدامات تازه امارت اسلامی افغانستان در عرصه‌ی ساخت‌وساز و اقتصاد و تجارت، امید را در دل‌های مردم زنده کرده است و مردم با گذشت هر روز امید شان بیشتر می‌شود و به آینده‌ی وطن دلبستگی پیدا می‌کنند. شروع کار بخش دوم سرک کوتل خیرخانه، آغاز کار باقیمانده‌ی پاشدان هرات، آغاز اسفالت شاهراه هرات ـ غور و در آینده نزدیک آغاز کار در سالنگ‌ها و شاهراه کابل ـ قندهار ـ هرات، و ده ها پروژه‌ی دیگری که در سراسر افغانستان آغاز می‌شوند، همه می‌رسانند که افغانستان گام‌هایی به سوی روشنی می‌گذارد و از خود صاحبانی پیدا کرده که آباد و شکوفایش می‌سازند.

از همین‌رو امیدواری مردم بیشتر گردیده است و امسال مردم در کنار زراعت بیشتر، به ساخت‌وساز نیز روی آورده اند و هرکس می‌خواهد که خشتی را بر خشتی و سنگی را بر سنگی بگذارد و گوشه‌هایی از زندگی خود را آباد کنند.

چون وقتی که چراغ امید در دل‌ها روشن شود، مردم بیشتر به رشته‌ی آبادی چنگ میزنند و می‌کوشند که زندگی بهتر، خانه‌ی آبادتر و روزگار مناسب‌تری داشته باشند.

چون خداوند حکیم نیز کره‌ی خاکی را در تسخیر انسان‌ها قرار داده و فرزندان آدم مکلف استند تا برای آبادانی آن تلاش ورزند و خصوصاً مسلمانان مسئولیت دارند تا جهان و زمین خدا را آباد و به کام خویش بچرخانند.

علامه اقبال فیلسوف شرق این مفهوم را در قالب شعر چه زیبا بیان کرده است:

مسلمانی که داند رمز دین را

نساید پیش غیرالله جبین را

اگر دنیا به کام او نگردد

بچرخاند به کام خود زمین را

حالا ما افغان‌های مسلمان نیز وظیفه داریم تا این سرزمین را آباد و بخشی از زمین خدا را به وجه احس بسازیم و مدیریت کنیم و علما و مجاهدین بیشتر باید چرخ مدریت آن را در اختیار داشته باشند و برای تنظیم، آبادی، تطبیق احکام الهی و تنفیذ شریعت ناب محمدی، تدابیری ارزنده و موثرتری را روی دست داشته باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *