گزارش

داکترعبدالباری عمرجزئیات سفرخود را به هالند با رسانه‌ها شریک ساخت

ببرک قیومی داکتر عبدالباری عمر سرپرست اداره ملی غذا و ادویه افغانستان جزئیات سفر اخیر شان به کشور هالند و سایر کشور‌های اروپایی را در کنفرانس خبری شریک نمود. داکتر عبدالباری عمر هدف از سفرش به کشور هالند را حضور در کنفرانسی که بخاطر ادویه و غذا در آن دایر شده بود گفت که بخاطر داشتن‌ ادویه ی با کیفیت و استفاده از تجارب سایر کشور‌ها در این‌‌کنفرانس اشتراک نمودیم:

 

ببرک قیومی

داکتر عبدالباری عمر سرپرست اداره ملی غذا و ادویه افغانستان جزئیات سفر اخیر شان به کشور هالند و سایر کشور‌های اروپایی را در کنفرانس خبری شریک نمود. داکتر عبدالباری عمر هدف از سفرش به کشور هالند را حضور در کنفرانسی که بخاطر ادویه و غذا در آن دایر شده بود گفت که بخاطر داشتن‌ ادویه ی با کیفیت و استفاده از تجارب سایر کشور‌ها در این‌‌کنفرانس اشتراک نمودیم: «اداره‌ ما مستقل است و وظیفه خود می‌دانیم که ادویه‌ باکیفیت در کشور داشته باشیم بنا براین ما بخاطر استفاده از تجارب کشور های دیگر برای رُشد دوا به هالند سفر نمودیم و در کنفرانس که بخاطر ادویه و غذا دایر شده بود اشتراک کردیم».

وی‌می‌گوید که در این‌کنفرانس از کشورهای مختلف و بخش خصوصی کشورها اشتراک کرده بودند و اکثرِ این‌کشورهای اشتراک کننده کشورهای فقیر بودند: «دراین‌کنفرانس تعدادی رئیسان شرکت‌های تولید ادویه حضور داشتند و برای آنها وضعیت کنونی افغانستان تشریح  نمودیم و در باره وضعیت ادویه معلومات دادیم که در گذشته چگونه بود و اکنون   چگونه است».

وی گفت که برخی از مسئولان شرکت های تولید ادویه در اروپا وعده سپردند که به افغانستان سفر نمایند و در این کشور سرمایه گذاری کنند.

آقای‌ عمر در باره اهداف این اداره اشاره نمود و افزود که از واردات ادویه بی‌کیفیت در کشور جلوگیری شده و در تولید وسایل طبی و برخی از ادویه جات‌ افغانستان خودکفا شده است.

وی نیز اشاره نمود که در دو دهه گذشته هیچ راهکار خاص بخاطر بلند بردن کیفیت ادویه کار نشده بود اما در جریان دو سال گذشته طرز العمل های مختلف برای بلند بردن کیفیت از سوی اداره ملی غذا و ادویه  صورت گرفته است.

وی‌ گفت که نمایندگان این اداره در تمامی گمرکات کشور حضور فعال دارند و از ادویه های وارداتی با چک لابراتواری و تشخیص کیفیت آن اجازه میدهند تا وارد بازار افغانستان گردد.

سرپرست اداره ملی و غذا و ادویه نیز گفت: «در تمامی شفاخانه‌های دولتی، خصوصی، دوا فروشی‌ها و فابریکه های تولیدی ادویه، نظارت‌ صورت می گیرد و از نظر قیمت و کیفیت ادویه از سوی تیم مشخص ما نظارت صورت میگیرد».

 

او نیز اشاره نمود: «۶۰۰ قلم دوای افغانی در کشور تولید داریم قرار است که در آینده‌های نزدیک ادویه افغانستان به مصر و امارات متحده عربی صادر شود».

وی افزود که این اداره در تلاش آماده ساختنِ قانون و طرز العمل‌های است که نظارت از دواخانه ها را در آینده‌های نزدیک آنلاین ‌سازد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *