اسلامی

حج پنجمین رکن اسلام

در حقیقت مراسم و مناسک حج ایثار و فداکاری حضرت ابراهیم علیه السلام و فرزند دلبندش حضرت اسماعیل علیه السلام و همسر پاکیزه ومطهره ایشان حضرت بی بی هاجررضی الله عنها می باشد.

قسمت چهارم

دین پرور

در حقیقت مراسم و مناسک حج ایثار و فداکاری حضرت ابراهیم علیه السلام و فرزند دلبندش حضرت اسماعیل علیه السلام و همسر پاکیزه ومطهره ایشان حضرت بی بی هاجررضی الله عنها می باشد.

بعد ازادای دورکعت نماز در مقام حضرت ابراهیم علیه السلام که از جمله واجبات بوده از آب زمزم که هم دوا وهم غذا وهم شفاء گفته شده باید نوش جان نمود و دعا کرد چون یکی ازمحل اجابت می باشد و بعداً بسوی صفا و مروه سعی را بجا آورد که بنا به فرموده قرآن‌کریم؛ صفا و مروه ازجمله شعایر الهی می‌باشد.

صفا و مروه دوتپه کوچکیست که بین هم تقریباً چهار صد متر فاصله دارد.

اولین کسی‌که سعی بین صفا و مروه را انجام داده است حضرت هاجررضی الله عنها می باشد

که تا یوم القیامه این عمل پابرجا خواهند بود گرچه در دوران جاهلیت دوبتی را بنام (آساف ونائله)

درصفا و مروه جابجا نموده بودند وبعد از اسلام مسلمین در اوائل چندان رغبتی بدانجا نداشتند تا آیه مبارکه ۱۵۸بقره نازل شد وسعی بین صفا ومروه ازجمله واجبات حج قرار  گرفت که هرحاجی بدون عذر مکلفیت دارد تا این مراسم را انجام دهد. در سرزمین مقدسی که یک رکعت  نماز درآنجا برابر به یکصد هزار نماز فضیلت دارد که باید ازاین فرصت خداداد استفاده اعظمی صورت بگیرد.

حجاج محترم از اطراف واکناف عالم با برداشت های مختلف فقهی و مذهبی وابسته به نژاد واقوام وقاره ها وممالک مختلف فقط تحت قیادت کلمه توحید بروز هشتم ذی الحجه درحالیکه همه غسل و یا وضوء می‌نمایند با دوچادر سفید (احرامی) از مکه بسوی منا که تقریباً شش کیلومتراز مکه فاصله دارد و بهترین مکان آن مسجد خیف می‌باشد با گفتن تلبیه حرکت نموده وشب را در آنجا سپری می‌نمایند.

اجتماع حجاج دراین مقام باعظمت و مقدس و برپا داشتن شعایر دینی و در بدل منافع مادی و معنوی بین همدیگر داعیه بیشتری برای احیا و مجد نظام اسلامی تلقی می‌شود.

منزل گرفتن به منا به این صورت وکیفیت مشابه به یک نمایشگاهی بزرگ درسطح جهان متمدن می‌ماند که عقل بد بینان وانتقاد کنندگان به دین اسلام را خیره نموده و انگشت حیرت را به دندان می‌گزند طوریکه که قبلاً تذکر گردید همچون اجتماعی بینظیر هم مفاد مادی  وهم مفاد معنوی را دربردارد اینست حکمت روشنی که انسان در مقابل آن رام وتسلیم گشته سر تعظیم فرود می آورد با سپری نمودن یکشب با همان دوچادر سفید مشغول تلاوت قرآن و ذکر الهی، دعا، نیایش وترغیب دیگران به اعمال نیک سپری می‌نمایند.

صبح نهم ذی الحجه بسوی عرفات سرزمین که تقریباً یازده کیلومتر ازمنا فاصله دارد حرکت می‌نمایند.

عرفات سرزمین مبارکیست که گفته شده حضرت آدم علیه السلام و حضرت حوا رضی الله عنها بعد از بیرون شدن ازجنت و دوری از همدیگر دردنیا، باری اول دراین منطقه همدیگر را ملاقات نمودند.

وسایر انبیا بعد از ایشان همیشه بسوی عرفات قصد سفر می‌نمودند. این سلسله از پیشینیان برای آیندگان بوراثت مانده است پیروی کردن از سنت انبیاء علیهم‌السلام یک اصل وقاعده کلی بوده ازهمینجاست که مهم ترین رکن حج را پیامبر معظم اسلام صلی الله علیه وسلم عرفه را معرفی نموده از آنجا که فرمودند (الحج العرفه) عرفات شکوه و جلال حاکمیت رب العزت بر بندگانش است که در زمان خاص در مکان خاص در دقایق ولحظات خاص همه کفن پوش  از صبح روز نهم تا نزدیک غروب مصروف نماز، دعا ، تلبیه می‌باشند.

هریک برای خود، فامیل خویش، وطن و اقوام خویش دعا وتضرع می‌نمایند زیرا در روایت آمده که پیغمبر اسلام صلی الله علیه وسلم فرمودند: بهترین دعا ها دعای اهل عرفه است.

بهترین کلمه‎ای که من و پیغمبران پیش ازمن در شامگاه روز عرفه گفته ایم کلمه (لا اله الاالله وحده لاشریک له له الملک وله الحمد یحیی ویمیت وهوحی لایموت بیده الخیر وهو علی کل شیءٍ قدیر) می‌باشد.

حضرت علی رضی الله عنه فرمودند: بیشترین دعای من و دعای پیغمبران علیهم‌السلام  پیش از من خواندن کلمه توحید به اضافه بعضی دعا های دیگری که درماثورات موجود است می‌باشد.

در عرفات مسجد نٓمِره واقع میباشد جبل رحمت با فضیلت ترین مکان عرفات است که حجاج محترم کفن پوش برای راز نیاز مشغول می‌گردند.

درهمین مکان مقدس است که حجاج مورد لطف و عنایت الهی قرار می‌گیرند چون طفل تولد شده از مادر از گناه بخواست خداوند پاک می‌گردد.

(بلبل همین که قافیه گل شود بس است)

بعد از زوال بسوی مزدلفه که حدود شش کیلومتر از  عرفات فاصله دارد  حرکت می‌نمایند.

گویا مولایشان خواسته بعد ازعصر بسوی مزدلفه لبیک گویان که زمین و زمان بلرزه درمی آید به حرکت افتیده، نماز شام و خفتن را با جمع به تأخیر ادا می‌نمایند.

ادامه دارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *