اجتماعی

آموزش عبور از جاده موتر رو ، به کودکان

عبور از جاده ها ، از دروس مقدماتی شاگردان دوره ابتدایی است، که باید یاد بگیرند. آنان نحوه‌ی گذشتن از جاده ها، اهمیت چراغ‌هایی ترافیکی، آگاه بودن از خطرات جاده، و چیزهای دیگر را باید بدانند. به دلیل آن که کودکان به طور طبیعی تمایل دارند که دنیای اطراف را به تنهایی کشف کنند، لازم است که با آموزش مطمئن عبور و مرور  و نکات ایمنی، آنان را بخاطر بیرون رفتن آماده کنید.

کوهکن

عبور از جاده ها ، از دروس مقدماتی شاگردان دوره ابتدایی است، که باید یاد بگیرند. آنان نحوه‌ی گذشتن از جاده ها، اهمیت چراغ‌هایی ترافیکی، آگاه بودن از خطرات جاده، و چیزهای دیگر را باید بدانند. به دلیل آن که کودکان به طور طبیعی تمایل دارند که دنیای اطراف را به تنهایی کشف کنند، لازم است که با آموزش مطمئن عبور و مرور  و نکات ایمنی، آنان را بخاطر بیرون رفتن آماده کنید.

یکی از موارد ضروری برای کودک بیرون از منزل، آموزش عبور از جاده ها می باشد. وسعت دید کودکان یک سوم بزرگسالان است. اغلب فکر می کنند که اگر آنان راننده را می بینند، راننده هم آن ها را می بیند. قبل از اینکه کودک به تنهایی از جاده عبور کند، با کودک خود از جاده عبور کنید، و این کار را با او تمرین نمایید. اغلب کودکان زیر ۸ سال نمی توانند قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند . قدرت تشخیص جهت صدا برای آنان  مشکل است. متوجه نمی شوند که رانندگان نمی توانند بلافاصله توقف کنند و نمی توانند سرعت حرکت موتر ها  را تخمین کنند.

به کودکان خود نکات محفوظ عابر پیاده را بیاموزید. هیچ کودک زیر ۱۰ سالی نباید به تنهایی از جاده موتر رو بگذرد. به کودک خود آموزش دهید که می تواند در پیاده رو خلوت به تنهایی در جلوی شما بدود، اما به شرط اینکه زمانی به تقاطعی رسید، ایستاده شود تا شما به او برسید و با هم از جاده بگذرید.

آموزش قوانین راهنمایی و رانندگی به کودکان: رنگ چراغ های ترافیکی را به کودک آموزش دهید. به او بیاموزید، که وقتی چراغ عابر پیاده سبز است، می‌تواند در حالی که دست شما را گرفته از جاده عبور کند. به او بیاموزید، رنگ سبز نمایانگر حرکت و ایمن بودن مسیر است . وقتی چراغ راهنمایی زرد می‌شود نمایانگر موقعیت خطر است و باید احتیاط کند. وقتی چراغ سرخ می شود، باید ایستاده شوید.

عبـور از محل خط کشی عابر پیاده: ظط کشی عابر پیاده را به کودک نشان دهید، و برای او توضیح بدهید، عبور از جاده و  عبور بی توجه از جاده ها به چه معنا است، و چرا این کار ممنوع می باشد. زمانی که چراغ عبور عابر پیاده سبز شد، به همراه فرزندتان از جاده عبور کنید و به وی نشان دهید که چگونه باید از توقف همه وسایط نقلیه، در هر دو جهت مطمئن شود و چگونه مراقب عبور وسایط  باشد، که ممکن است وی را نبینند.

در مورد خطرات جاده صحبت کنید: بدون ایجاد ترس در کودکان، به آنان عواقب هوشیار نبودن هنگام راه رفتن در جاده را توضیح دهید. به آن‌ها بگویید که باید مانند هر شخص دیگری قوانین راهنمایی را رعایت کنند، زیرا رعایت نکردن این قوانین ممکن است منجر به تصادفات و صدمات گردد. حتماً در مورد قوانین راهنمایی به شیوه‌ای روشن و دقیق صحبت کنید.

به کودکان یاد بدهید که توقف کرده و نگاه کنند: اگر چه چراغ‌ها و علایم راهنمایی برای کمک به کودکان وجود دارند، اما بهتر است به آن‌ها آموزش دهید، که هنگام گذشتن از جاده، توجه بیشتری داشته باشند. برای آموزش نکات ایمنی برای کودکان به آنان آموزش دهید که توقف نمایند، و به جلو و اطراف نگاه کنند، تا وسایطه که نزدیک می‌شوند را متوجه باشند. این کار به ویژه در صورتی که کودکان از جاده ای که فاقد چراغ راهنمایی است، عبور می‌کنند، حایز اهمیت می باشد. به آن‌ها بگویید که چون کوچک هستند، هنگام گذشتن از جاده رانندگان آنان را به طور کامل نمی‌بینند، بنابراین مهم است که وقتی جاده خالی است، بگذرید.

جلوی بازی کردن کودکان در جاده ها یا نزدیک آن‌ها را بگیرید: از آنجا که کودکان به هر نوع خطرات احتمالی بی‌اعتنا هستند، هر مکانی برای آن‌ها یک میدان بازی است. به عنوان والدین، وظیفه‌ی اصلی شما است که به کودکان یاد بدهید که جاده ها و کنار جدول‌ها برای بازی کردن، مکان‌های مطمئن نیستند. اگر می‌بینید که فرزندان تان به تنهایی به جاده ها و جدول‌ها نزدیک می‌شوند، به سرعت به سمت آن‌ها بروید و آنان را صدا کنید. خطر های ماندن یا بازی کردن در جاده ها را توضیح بدهید، و مطمئن شوید که آن‌ها را درک می‌کنند.

بیرون بروید و کودکان را امتحان کنید: با کودک تان قدم بزنید و به آنان  نحوه‌ی عبور صحیح از جاده را نشان دهید. حتماً از قوانین راهنمایی پیروی کنید، تا اهمیت قوانین راهنمایی را در ذهن آن‌ها تقویت کنید.

از بیگانه ها دوری کنند: به کودک خود آموزش دهید که با افرادی که نمی‌شناسد، به راحتی ارتباط برقرار نکند.

از افراد بیگانه خوردنی را قبول نکند و در صورتی که فردی به او خوردنی  شیرینی و چاکلیت تعارف کرد، از او بخواهید که این موضوع را به شما بگوید و با اجازه شما تحفه را قبول کند. به کودک خود آموزش دهید که اگر بیگانه یی او را دعوت کرد تا به موتر، بایسکل و یا موتر سایکل بالا شود ، قبول نکند. حتی اگر بیگانه وعده دهد که او را پیش والدینش می برد. به آن‌ها یاد دهید که اگر بیگانه یی به زور قصد داشت آنان را با خود ببرد، با صدای بلند گریه کنند، فریاد بزنند و کمک بخواهند.

مواجه با گم شدن: برخی اوقات امکان دارد که در مکان‌های مزدحم، کودک دست والدین خود را رها کند و گم شود، به او یاد دهید که در این مواقع به هر فردی اعتماد نکند. به نزد پولیس یا مامور ترافیکی برود، یا حتماً به مغازه‌ای در آن نزدیکی برود. همیشه شماره تماس در جیب یا بکس کودک خود قرار دهید و به او آموزش دهید تا در صورتی که گم شد این شماره را به پولیس یا مغازه دار بدهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *