اجتماعی

روز نامه تلگراف:  کشت خشخاش در افغانستان ۸۰ در صد کاهش یافته است

روزنامه تلگراف چاپ بریتانیا در شماره دو روز قبل خود نوشته است؛ امارت اسلامی در افغانستان در کنترول برنامه کاهش کشت خشخاش در کشور با موفقیت عمل کرده است.

روزنامه تلگراف چاپ بریتانیا در شماره دو روز قبل خود نوشته است؛ امارت اسلامی در افغانستان در کنترول برنامه کاهش کشت خشخاش در کشور با موفقیت عمل کرده است.

این روز نامه نوشته است: امارت اسلامی با کاهش ۸۰ در صدی کشت خشخاش در افغانستان به موفقیت چشم‌گیری در راستای مبارزه با مواد مخدر در کشور دست یافته‌اند.

این در حالی است که رهبری امارت اسلامی، کشت خشخاش را در کشور ممنوع اعلام داشته اند و نهاد های عدلی و دستگاه قضایی هم برخورد با فروشندگان و قاچاقبران مواد مخدر را جدی تر کرده اند.

روزنامه تلگراف افزوده است: جنگ امریکا علیه مواد مخدر که به وسیله ریچارد نیکسون، رئیس‌جمهور پیشین آن کشور، در سال 1971 آغاز شد، بیش از نیم قرن ادامه داشت، اما به سختی به تجارت تریاک افغانستان ضربه وارد کرد.

مقاله به نقل از کارشناسان افزوده که جامعه جهانی در 20 سال حضور خود در افغانستان نتوانست تولید مواد مخدر این کشور را نابود کند؛ اما امارت اسلامی دوازده ماه پس از صدور فرمان رهبر شان برای ممنوعیت کشت خشخاش، “موفق‌ترین تلاش در مبارزه با مواد مخدر در تاریخ” را به اجرا گذاشت.

نویسنده مقاله، تاثیر فرمان منع کشت مواد مخدر از سوی رهبر امارت اسلامی بر مزارع را چشم‌گیر توصیف کرده و نوشته که هشتاد درصد کشت خشخاش در این کشور کاهش داشته است.

بربنیاد این گزارش، اجرا کنندگان و نظارت کنندگان این فرمان از مزرعه‌ به مزرعه می‌روند و محصولات را از بین می‌برند و متخلفان را مجازات می‌کنند.”

به نوشته تلگراف: “کشت خشخاش در ولایت هلمند که زمانی حدود نود فیصد خشخاش افغانستان را تولید می‌کرد و مرکز عملیات بریتانیا در این کشور از سال 2001 تا 2015 بود، براساس برآوردها، امسال مزارع خشخاش در این ولایت به شدت کاهش یافته است و تنها در مناطق دور دست و صعب العبور می‌توان مزارع پنهان خشخاش را دید و اگر روند نظارت بر فرمان همین گونه ادامه یابد، رقم کشت خشخاش در افغانستان در سال آینده حدود صفر خواهد بود.

تلگراف افزوده که اکنون کارشناسان نسبت به پیامدهای عمیق و غیر قابل پیش‌بینی در صورت ادامه ممنوعیت کشت خشخاش هشدار می‌دهند – پیامدهایی که به باور نویسنده، “فراتر از مرزهای افغانستان خواهد رسید.”

در گزارش آمده که تولید مواد مخدر در کشورهایی مانند میانمار و مکسیکو می‌تواند برای پر کردن خلای مواد مخدر افغانستان، با انواع تأثیرات همراه بر مسیرهای قاچاق، باندها و زنجیره‌های عرضه، رونق بگیرد، این از امکان بدور نیست که منبعد، میانمار و کشور های همجوار آن در شرق دور و بعد هم مکسیکو در محراق توجه باند های مافیایی خواهند بود.

گزارش همچنین افزوده که این امکان نیز وجود دارد که شگاف باقی مانده از فروپاشی بزرگترین بازار تریاک جهان را با فنتانیل و سایر مواد افیونی مصنوعی پر کند، موادی که بر اثر مصرف بیش از حد، بیشتر از سرطان، بیماری‌های قلبی و اسلحه، زندگی جوانان را تهدید می‌کند.

نویسنده مقاله به نقل از هری شاپیرو کارشناس بریتانیایی توضیح می‌دهد که کشت جایگزین خشخاش چه پیامدهایی می‌تواند داشته باشد؟ “اگر مقدار زیادی فنتانیل یا مشابه آن در سیستم وجود داشته باشد، نتیجه احتمالی آن مرگ و میر بیشتر است تا چرخه طولانی‌تر اعتیاد.

به باور نویسنده تلگراف، “این اولین بار نیست که امارت اسلامی تلاش می‌کند تا تولید خشخاش را در افغانستان که خود یکی از قربانیان اعتیاد است، متوقف کند. ممنوعیت مشابهی در سال 2000 اعمال شده بود اما این برنامه با تهاجم امریکا به افغانستان پایان یافت.”

نویسنده تلگراف در پایان گزارش خود از قول مارتین جلسما، مدیر برنامه مواد مخدر و دموکراسی در یک اندیشکده هالندی نوشته که نمی‌توان با قطعیت گفت که در دو سال آینده چه اتفاقی خواهد افتاد، اما اگر ممنوعیت امارت اسلامی ادامه یابد، ممکن است پیامدهای جدی که “ما باید برای آن آماده باشیم” در نظر گرفته شود.

این پیامد کاهش جدی مواد مخدر در بازار ها و ازدیاد تقاضا خواهد بود، برخلاف توجه بر تولید مواد مخدر صنعتی که هرگز در افغانستان تولید نشده است مشکلات و پیامدی های اند که اروپا و امریکا باید خود به آن بپردازند و آن را حل کنند. تحلیل سیاسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *