فرهنگی

کتاب از جایگاه ارزشمندی در زندگی انسان‌ها برخورداراست

کتاب در واقع گلزار نمایش وهمایش اندیشه‌ها، نگارش‌ها، ادراکات، افکار ودست‎آورد‌های علمی نخبگان، نویسندگان، شاعران، دانشمندان ونوابغ جهان است.

مهربانو
کتاب در واقع گلزار نمایش وهمایش اندیشه‌ها، نگارش‌ها، ادراکات، افکار ودست‎آورد‌های علمی نخبگان، نویسندگان، شاعران، دانشمندان ونوابغ جهان است.
کتاب هویت واصالت یک ملت را به طورجاویدانه، در دنیای بین المللی زنده می سازد وبر حیات جامعۀ انسانی، عمرمزید ومداوم می‌بخشد. دانشمندان، نویسندگان، سرمایۀ جاویدانی ملت‌های جهان بوده و ارزش های علمی، فرهنگی واقتصادی جوامع بشری را باز تاب می‌دهند.
کتاب و کتاب خوانی یکی از پایه‌های فرهنگی در زندگی انسان به شمار می رود. آدمی به وسیله مطالعه کتاب و تفکر در مفاهیم آن دانش خویش را می‌افزاید و در بُعد اجتماعی چگونه زیستن و حیات خود را برای خود و دیگران هموار می‌نماید. کتاب‌های آسمانی و وحیانی مانند قرآن، آموزه‌های الهی را دربر می‌گیرد و پیوسته در طول تاریخ راه و روش زندگی، ارزش‌های اخلاقی و آداب و رسوم زندگی را به ما می ‌آموزند.
اهمیت کتاب‌خوانی در دین اسلام به اندازه‎ای است که معجزه‎ی حضرت محمد (ص) از نوع کتاب است و در این کتاب مقدس هم نخستین آیاتی که بر پیامبراکرمصلی الله علیه و آله وسلم نازل شده با امر به خواندن و الفاظ کتاب، قلم، و علم توام شده است. اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی و عظمت و شرافت کتاب در اسلام تا حدی است که خداوند متعال به قلم و به آنچه می نویسد، قسم یاد می کند.
قرآن باجلوه‌های علوم ومضامین علمی به تفهیم، تنویر، آموزش وتربیت سالم جوامع انسانی می‌پردازد و حقایق علمی را در همه اعصار، به دسترس جهانیان قرارداده، علوم مختلف به گونه‌های تفصیل، محتوای آیات آن‌را تشکیل می‌دهد. قرآن با گنجینه‌های دانش، مطالب علمی ومسایل اجتماعی، آیاتش زیور یافته، شخصیت‌ها وچهره‌های علمی را با رتبه‌های علمی معرفی می‌کند.
خدای متعال، در آیت چهارم سورۀ زخرف، شاخص‌ها، لازمه ها، مشخصات وفلسفۀ حقانیت قرآن را با داشتن گنج های دانش، حکمت ومراتب بلند، بیان می‌‎کند.
وَإِنَّهُ فِي أُمِّ الْكِتَابِ لَدَيْنَا لَعَلِيٌّ حَكِيم. قرآن در اصل، ثبت ودرج لوح محفوط است. از تحریفات ودستکاری های بشری، مصئون بوده ودر نزد خداوند وبشریت، کتاب بلند مرتبه وباحکمت است.
این کتاب سطح دانش وحکمت بشری را بلند برده وباحکمت‌ها ودانش هایش، جوامع بشری را رهنمون سعادت می‌گرداند.
کامرانی دوسرای زندگی انسان، وابسته به قرآن است، حیات دردامن قرآن و زندگی در سایۀ راحت افزای آن، جوامع انسانی را رهنمون حقایق ساخته ودر پرتو انوار علومش، جهانیان به کما ل مطلوب میرسند وجهان زندگی را، عزت فرامیگیرد.
آراستگی جوامع بشری به کتاب الله، نردبان رسیدن جهان به اوج سعادت وآدمیت است،. به انحراف رفتن جهان ومحو ارزش‌های انسانیت، در انزوای قرآن، دامن گیر جهانیان گردیده است.
انسان باداشتن ارزش‌های حیاتی از آموزه‌های قرآن، روان دل اش، در شاخه‌های سدرۀ لاهوت، آشیانه می‌سازد و از لانۀ حق به پرواز می‌آید. آموزه‌های قرآن، ضمیر تاریک انسان را به روشنی مبدل ساخته و به عمارت تعمیر روشن، در حیات جوامع بشری می پردازد.
یکی از تاثیرات اعجاز آمیز علمی قرآن در جهان، پیدایش کتب وکتابخانه‌ها وموجودیت علوم، درسایر قاره‌های جهان است.
درقاره‌های دنیا، به خصوص در آسیای بزرگ، بعد از آمدن قرآن کتابخانه‌ها فراوان گردید ومدنیت به وجود آمد انقلاب علمی وفکری نیز پدید آمد وبیت الحکمة نشانه‌های بزرگ علوم قرآن وهمه دانش‌ها، در تاریخ حیات ملت‌های آسیایی ( شرق اسلامی) است. امروز کتابخانه‌ها در جهان از علوم قرآن موج می‌زنند واز محتویات علوم آن کتابخانه‌های جهان، مشحون اند.

نیلوفر اخگر یکتن از محصلین در رابطه به فواید کتاب و کتابخوانی چنین اظهار نظر می‌نماید:
کتاب و مطالعه از جایگاه ارزشمندی در زندگی انسان‌ها برخورداراست و بسترساز توسعه و پویایی جامعه به شمار می‌رود. فواید کتاب وکتاب‌خوانی واثرات شگفت انگیز آن بر روی زندگی فردی و اجتماعی انسان قابل انکار نیست، اما ایجاد فرهنگ کتاب‌خوانی همیشه دغدغه ی مهم وچالش برانگیزدر جامعه ما بوده است، عوامل متعددی همچون گسترش علم و تکنولوژی و باز شدن پای شبکه های اجتماعی و مصروفیت‎های ناسالم دیگر چون بازی‌های کمپیوتری و مشکلات اقتصادی باعث عدم پیشرفت کشور دراین زمینه بوده کتاب و کتابخوانی به دست فراموشی سپرده شدند و متاسفانه آمار مطالعه در کشور ما به طرز وحشتناکی کاهش یافته است. شکل گیری چنین یک وضعیت در میان جوانان به یکی، دو سال اخیر برنمی‎‌گردد مدت‌ها است که فرهنگ مطالعه در کشور کمرنگ است و بعد از آنکه شبکه‎های اجتماعی وارد زندگی مردم ما به خصوص نسل جوان شده است، انگیزه مطالعه در میان مردم به خصوص جوانان بسیار کاهش یافته است. اما هنوز هم می توان با دانستن فواید کتاب و کتابخوانی خود را به یک فرد کتابخوان تبدیل کرد که دراین مطلب گوشه‌ی از آثار و فواید آن‌را در ذیل بیان می‌کنیم.
– افزایش تمرکز: بررسی‌ها نشان می‌دهد که افراد کتاب‌خوان در مقایسه با دیگر افراد از تمرکزو دقت بیشتر درکارها برخوردارهستند، چون درهنگام مطالعه نمی‌توان به صورت همزمان به کار دیگری پرداخت، لذا ین مسله باعث می‌شود که فرد کتاب‌خوان از قدرت تمرکز و دقت بالاتری برخوردار باشد.
– افزایش قدرت مغز: کتابخوانی شما را مجبور به فکر کردن می کند و تفکر کردن باعث قوی تر شدن مغز شما خواهد شد.
– افزایش قدرت نوشتن: خواندن متن‌هایی که از لحاظ نوشتاری قوی هستند می توانند شما را به نویسنده بهتری تبدیل کنند. به خصوص اگر نویسندگی با کارتان مرتبط است، بهترین راه تقویت مهارت‌های نوشتاری برای شما مطالعه کردن مطالب مختلف در زمینه‌ای است که در آن فعالیت می‌کنید.
– کتابخوانی شما را با تاریخ و سرگذشت دیگران آشنا می کند: بدون شک بهترین روش برای آشنایی با تاریخ، فرهنگ، سیاست، طرز فکر و سرگذشت انسان‌های مختلف کتاب خوانی است.
– افزایش اعتماد به نفس: افراد کتاب‌خوان به علت کسب اطلاعات و آموزه‌های هدفمند، مطالب جدید بسیاری را می‌گیرند که می‌توانند در هنگام گفتگو وحضور اجتماعی از آن‌ها استفاده کنند وحرفی برای گفتن داشته باشند.
نوشین نگهت یک تن از فارغان ادبیات در رابطه به نبود فرهنگ و مطالعه و کتاب‌خوانی و راهکارهای افزایش آن چنین می‌گوید:
نبود فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی، یکی از خلاهای بزرگ و جبران ناپذیر در کشور است. افزایش مطالعه و کتاب‌خوانی یگانه راه برای تغییر مثبت اذهان عمومی در کشور است. هیچ کشوری به تمدن و توسعه نرسیده مگر از راه مطالعه، تحقیق و تفکر؛ تا زمانی‎که اذهان و باورهای مردم از طریق مطالعه تغییر نکند هیچ قدرت و سازمانی نمی‌تواند در مردم تغییر ایجاد کند، بناً نیاز است که فرهنگ مطالعه را در کشور احیا و آن‎را بارور سازیم؛ این کار را می‎توان از خانواده که کوچکترین واحد اجتماعی است، آغاز کنیم، برای کودکان خود کتاب‎های را که بتواند برای آنان در تربیه دینی و اجتماعی شان مفید تمام شود، مهیا کنیم و حد اعظم کوشش شود که کودکان به شبکه‎های اجتماعی دسترسی نداشته باشند و دسترسی نوجوانان و جوانان هم به شبکه‌های اجتماعی در محدوده‌ی خواست خانواده باشد.
همچنان ایجاد زمینه‌ی عمومی برای گرایش جوانان به کتاب‌خوانی و مطالعه، ارزش قایل شدن بزرگان، دولت مردان و رهبران به مطالعه وکتاب، تشویق مؤلفین و نویسندگان، ایجاد کتابخانه‌ها و گسترش فضای کتاب‌خوانی، راه اندازی مسابقات کتاب‌خوانی در بین جوانان، پایین آمدن قیمت کتاب، تقویت انتشارات و رسیدگی به مشکلات آنان، ایجاد سهولت برای جوانان در دسترسی به کتاب، اجباری شدن مطالعه کتاب و تحقیق کتاب‌خانه یی در مکاتب و دانشگاه‌ها و ایجاد برنامه‌های دوامدار و برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی جهت تشویق به مطالعه درمیان نسل جوان از سوی رسانه‌ها از مهمترین راهکارهای افزایش میزان مطالعه در کشور به شمار می‌رود.
در مجموع ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در جامعه، اولاً محتاج تلاش همه جانبه، فراگیر و ملی است. هر فرد این جامعه از خانواده شروع باید رابطه ی خود را به مطالعه و کتاب صمیمی و بیشتر کند، ثانیاً دولت‌مردان و مسؤولان فرهنگی و آموزشی باید در تلاش تقویت فرهنگ کتاب‎خوانی در بین مردم و خانواده‌ها باشند. ‌‌‌

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن