ادباقتصادیمقالات

نقش اعتبار در بهبود کسب و کار

عبدالحلیم باخرد

بدون موجودیت اعتبار در بازار کسب و کار کمتر می توان به تداوم کسب و کار امیدوار بود، زیرا عدم اعتبار میان کاسب و مشتری می تواند باعث سرد شدن بازار کسب و کار گردد. از این رو، نیاز است که کاسبان به هدف تداوم کسب و کار خویش بیشتر در جهت بدست آوردن اعتبار  در بازار کار تمرکز کنند تا بتوانند با بدست آوردن اعتماد و اعتبار دیگران کسب و کار خود را رونق دهند و درآمد بهتری را بدست آرند. یکی از عواملی که می تواند باعث ایجاد اعتبار میان کاسب و مشتری گردد همانا عمل کردن کاسب به گفته های خود است، به این معنا که کاسب در مورد صنایع تولیدی خویش نباید به مشتری دروغ بگوید، یعنی، باید صنایع تولیدی خویش را نظر به کیفیت و قیمت که دارد، آن را به مشتریان معرفی نماید و آن را به فروش برساند. اما درصورتی که کاسب در مورد قیمت و کیفیت صنایع تولیدی خویش به مشتری دروغ گوید، در این صورت است که از اعتبار کاسب در نزد مشتری کاسته خواهد شد و این می تواند باعث آن گردد تا مشتری از خرید جنس صرف نظر کند و این می تواند اثر بدی روی تداوم کسب و کار وی داشته باشد. این را نباید از یاد برد ، بدست آوردن اعتبار در بازار یکی از اصول مهم و اساسی تداوم کسب و کار بحساب می آید و مانند اخذ جواز کار از مراجع قانونی است ، یعنی درصورتی که کاسب در بازار نتواند اعتبار و اعتماد دیگران را بدست آورد، نمی تواند به کسب و کار خویش ادامه دهد و در آمد بهتری داشته باشد. تجربه این را به اثبات رسانده است که کاسبان کمتر در بازار توانستند اعتماد دیگران را به خود جلب کنند، آنها نتوانستند در تداوم کسب و کار خویش مؤفق گردند. بل که این توانسته است روی کسب وکار آنها در یک مدت طولانی تأثیر منفی بجا گذارد.

گذشته از این، شرکت های تجارتی که محصولات غذایی یا  غیر غذایی را از کشور های دیگر وارد می کنند، اگر محصولات وارداتی آنها با کیفیت نباشد، این می تواند به اعتبار آنها صدمه وارد کند و در نتیجه آنها نتوانند در تداوم کار خویش مؤفق باشند. برخلاف اگر محصولات وارداتی آنها از کیفیت خوبی برخودار باشد، در این صورت است که آنها خواهند توانست در نزد همه اعتبار داشته باشند و محصولات وارداتی آنها بتواند در بازار خریدار و متقاضی داشته باشد، در نتیجه آنها خواهند توانست از تجارت خویش مفاد بهتری بدست آرند واین می تواند روی تداوم تجارت آنها تأثیر خوبی داشته باشد. از جانب دیگر، شرکت های تولیدی که در نقاط مختلف کشور فعالیت دارند، درصورتی که آنها محصولات بی کیفیت را تولید نمایند، محصولات آنها در بازار به فروش نخواهد رسید در نتیجه این می تواند باعث  ورشکست شدن آنها گردد. اما درصورتی که شرکت های تولیدی محصولات با کیفیت را تولید نمایند، طبیعی است که محصولات آنها در بازارهای داخلی خواهد توانست متقاضی و خریدار داشته باشد، در نیتجه آنها خواهند توانست از فروش محصولات خویش مفاد بهتری بدست آرند.

گذشته از این ، کارمندان یا کارگرانی که در نهاد های دولتی یا خصوصی کار خود را با ایمان داری، مسئولانه و با صداقت انجام دهند، این می تواند باعث آن گردد تا آنها اعتماد دیگران را به خود جلب کنند و در نزد همه اعتبار داشته باشند ، بدست آوردن اعتماد دیگران می تواند در تداوم کار آنها در نهادهای عامه و خصوصی تأثیر داشته باشد. برعکس درصورتی که آنها کار خود را با ایمان داری و صداقت انجام ندهند، این می تواند باعث وارد شدن صدمه به اعتبار آنها در نزد همکاران و کار فرما گردد، درنتیجه بی اعتمادی و بی اعبتاری باعث آن می گردد که آنها نتوانند به کار خود ادامه دهند و از کار اخراج گردند. بنابراین ، نیاز است که کارمندان و کارگرانی که در نهاد های عامه و خصوصی کار می کنند باید تلاش نمایند برای تداوم کار خود کار خود را مسئولانه انجام دهند.

در غیر این صورت امکان آن وجود دارد که از کار سبک دوش گردند یا معاش آنها کاهش یابد. افزون براین، داشتن اعتبار در هر محیطی و هر شرایطی خیلی ها مهم است، زیرا درنبود اعتبار هیچ کس به یاری و همکاری دیگری نخواهد شتافت، حتا در هنگام ضرورت نیاز فرد بی اعتبار همیشه تنها خواهد ماند و کسی به یاری وی نخواهد شتافت. حتا بی اعتمادی و بی اعتباری می تواند باعث فروپاشی خانواده ها گردد و فرد بی اعتبار و بی اعتماد در نزد همه اعضای خانواده و افراد اجتماع حقیر گردد.

پس انسان باید سعی کند در محیط کار، خانه و اجتماع کدام اشتباهی را مرتکب نگردد تا در نزد دیگران بی اعتبار نگردد. به باور آگاهان امور یکی از راه های که کاسبان و حتا افراد کارگر می توانند درآمدبهتر بدست آرند همانا انجام دادن کار با صداقت و ایمان‌داری است، در نتیجه این می تواند باعث آن گردد تا آنها در نزد همه افراد از اعتماد و اعتبار خوبی برخوردار گردند، اعتبار و اعتماد می تواند باعث تداوم کار آنها گردد. گذشته ازاین داشتن اخلاق نیک کاسب  می تواند در بدست آوردن اعتماد و اعتبار دیگران مؤثر واقع گردد، بنابراین کاسبان نباید از اخلاق زشت کارگیرند و با مشتریان بد رفتاری نمایند، زیرا این می تواند باعث دلسرد شدن مشتریان گردد و این دلسردی می تواند روی کسب و کار آنها اثر منفی بجا گذارد، در نتیجه این می تواند از اعتماد واعتبار آنها در نزد دیگران بکاهد. همین گونه، داشتن اخلاق زشت و برخورد نادرست کارمند  یا کارگر در میحط کار می تواند باعث آن گردد تا وی نتواند در نزد همکاران و کارفرما چندان اعتبار و ارزشی داشته باشد ، در نتیجه این می تواند روی کار کارمند و کارگر اثری بدی را بجا گذارد. پس گفته می توانیم که داشتن اعتماد و اعتبار در محیط کار، خانواده و اجتماع یکی از شرایط مهم بحساب می آید، پس برای بدست آوردن اعتماد و اعتبار در محیط خانه، کار و اجتماع باید تلاش کنیم و نباید با مرتکب شدن اشتباه و خطا یا لغزشی در محیط کار، خانواده و اجتماع از اعتبار ما کاسته شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *