اجتماعی

اهمیت برنامه ریزی در زندگی فردی و اجتماعی

پلان گذاری و برنامه ریزی در زندگی فردی و اجتماعی به هدف انجام بهتر فعالیت های روزانه و انجام وظایف و مسئولیت های فردی و اجتماعی می تواند باعث گردد تا ما بتوانیم وظایف و مسئولیت های خویش را بوجه احسن انجام دهیم و به مؤفقیت های مزیدی دست یابیم.

عبدالحلیم باخرد
پلان گذاری و برنامه ریزی در زندگی فردی و اجتماعی به هدف انجام بهتر فعالیت های روزانه و انجام وظایف و مسئولیت های فردی و اجتماعی می تواند باعث گردد تا ما بتوانیم وظایف و مسئولیت های خویش را بوجه احسن انجام دهیم و به مؤفقیت های مزیدی دست یابیم. افرادی که بدون در نظر داشت برنامه ریزی و پلان گذاری دست به انجام فعالیت های تجاری و سرمایه گذاری در عرصه های مختلف می زنند، بسیار زود ورشکست می گردند و امکان آن وجود دارد سرمایه‌ی آنها به هدر رود و روی کسب و کار آنها اثر بد بگذارد که این می تواند باعث دلسردی آنها از کار و فعالیت شان گردد. با انجام دادن فعالیت های خویش در وقت معین آن بخوبی خواهیم توانست راه درآمد را پیدا نماییم و مفاد بیشتری بدست آریم. از این رو گفته می‎توانیم برنامه ریزی و پلان گذاری برای اجرای هرکاری یکی از اصول عمده و اساسی به حساب می آید که بدون درنظر داشت این اصل فعالیت های ما به کندی صورت خواهد گرفت و ما بخوبی نخواهیم توانست از فعالیت وکار خویش مفاد بیشتری بدست آریم. پلان گذاری و برنامه ریزی برای انجام فعالیت ها دریک شرکت یا مؤسسه می تواند باعث آن گردد تا کارمندان مؤسسه به آسانی بتوانند وظایف و مسئولیت های خویش را در وقت معین آن انجام دهند که این می تواند رضایت مشتریان را درپی داشته باشد. بدست آوردن رضایت مشتریان می تواند با گذشت زمان به تعداد آنها بی افزاید و سر انجام مفاد بیشتری بدست خواهد آمد.
ازجانب دیگر، پلان گذاری و برنامه ریزی برای اجرای وظایف و مسئولیت ها دریک اداره یا نهاد می تواند، سهولت های لازم را در یک اداره بوجود آورد، کارمندان قادر خواهند شد تا وظایف شان را بوقت معین آن انجام دهند، در نتیجه اداره های مذکور به یک اداره‎ای کارا و مؤثر مبدل خواهد شد. این را نباید از یاد برد که برنامه ریزی و پلان گذاری نه تنها در محیط کار یا اداره مهم است، بل در خانه نیز زمانی که والدین برای انجام وظایف و مسئولیت های شان برنامه ریزی نمایند می توانند مسئولیت های خود را بصورت بهتر آن انجام دهند و با درآمد اندکی که دارند زندگی خود را سرو سامان دهند. حتا گفته می توانیم یک خرده فروش یا نجار بدون برنامه ریزی نمی تواند کار خود را بخوبی پیش ببرد، زیرا خرده فروش زمانی که مواد خوراکی خود را می فروشد اگر دوباره آن را به دکان خود در وقت معین آن نیاورد ، این باعث خواهد شد که دیگر مشتریان به آنجا مراجعه نکنند بل از جای دیگری خواهند خرید. همین گونه، اگر نجاری بدون برنامه ریزی سفارش مردم را بگیرد و نتواند آن را بوقت زمان انجام دهد، دیگر مشتریان را از دست داده و بازار کار و بارش کم رونق خواهد شد.
وقتی یک محصل درس می‎خواند و برنامه درسی خود را پیش ببرد، نیاز دارد که کارهای روزمره اش را بشمول زمان درس برنامه ریزی کند. عدم رسیدگی به برنامه‎ها به شمول کارهای روزمره می تواند اثر بدی روی برنامه درسی وی بگذارد. این سکتگی سبب خواهد شد که وی برای مدت برنامه درسی اش را توقف دهد. از این رو، نیاز است که یک دانشجو سعی کند قبل از همه برنامه درسی و کار های روزانه اش را برنامه ریزی کند تا بتواند از عهده درس و هم کار به خوبی بدر آید،خلاصه برنامه ریزی و پلان گذاری در همه امور زندگی خیلی مهم است و سبب می گردد تا ما قبل از این که وقت را به هدر بدهیم، وظایف و مسئولیت های خود را در وقت معین آن انجام دهیم، علاوه برآن زمانی هم برای تفریح و استراحت داشته باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *