فضیلت روزه روزه، پاک کننده معاملات
روزه وسیلهای برای پاکی تعاملات است، تعاملات و دادوستدهای مردم برخیها درست و برخی خا نادرست و همراه با زشتیها و بدرفتاری و بد گفتاریهاست، چهبسا مردمِ هستند که از گفتار بد و زشتشان دیگران در اذیت قرار دارند و همواره به خاطر این خصلت نادرست از ایشان نفرت میکنند، چهبسا مردمانی که دیگران از رفتار بدشان به ستوه میآیند و از ایشان نفرت میکنند، یقیناً رفتار و گفتار درست و ملایم و یا بهعبارتدیگر خوشرفتاری و خوشگفتاری در تعامل با مردم، یکی از صفات نیکو و خصلتهای حمیده و پسندیدهای است که روزه و رمضان ما را به آن توصیه و تأکید
قسمت شانزدهم
حبیبی صالحی
فضیلت هجدهم:
روزه وسیلهای برای پاکی تعاملات است، تعاملات و دادوستدهای مردم برخیها درست و برخی خا نادرست و همراه با زشتیها و بدرفتاری و بد گفتاریهاست، چهبسا مردمِ هستند که از گفتار بد و زشتشان دیگران در اذیت قرار دارند و همواره به خاطر این خصلت نادرست از ایشان نفرت میکنند، چهبسا مردمانی که دیگران از رفتار بدشان به ستوه میآیند و از ایشان نفرت میکنند، یقیناً رفتار و گفتار درست و ملایم و یا بهعبارتدیگر خوشرفتاری و خوشگفتاری در تعامل با مردم، یکی از صفات نیکو و خصلتهای حمیده و پسندیدهای است که روزه و رمضان ما را به آن توصیه و تأکید
میکند.
پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله و سلم در حدیثی بر خوشگفتاری و تعامل نیک به هنگام روزه توصیه نموده میفرمایند:
لَيْسَ الصِّيَامُ مِنَ الْأَكْلِ وَالشُّرْبِ فَقَطْ إِنَّمَا الصِّيَامُ مِنَ اللَّغْوِ وَالرَّفَثِ فَإِنْ سَابَّكَ أَحَدٌ أَوْ جَهِلَ عَلَيْكَ فَقُلْ إِنِّي صَائِمٌ؛ روزه تنها اجتناب از خوردن و نوشیدن نیست، روزه در حقیقت امساک و خود نگهداشتن از باطل و بیهودهگویی و سخنان فحش است، پس اگر کسی شمارا دشنام داد و یا کسی با شما جهالت و نادانی کرد، شما بگویید: من روزهدارم. (احمد بیهقی، السنن الكبرى، ج 4 ص 449)
یعنی انسان روزهدار در حالت روزه متوجه رفتار و گفتار و تعامل خویش با مردم باشد، بیهوده گویی نکند، فحش نگوید و اگر کسانی با وی از دَر جهالت و نادانیها پیش میآیند، شخص روزهدار جهالت و نادانی نکند و اگر کسانی با وی از دَر جنگ و ستیزه پیش میآیند، شخص روزهدار در واکنش با آنان جنگ و ستیزه پیشه نکند، راه صلح و آشتی پیشه کند، حتی اگر طرف مقابل در تعاملات به وی دشنام میدهد، شخص روزهدار زبان خود را نگهدارد و در واکنش دشنام ندهد، بلکه با کنترول تمام احساسات خویش با نهایت خوش برخوردی و خوشرفتاری و خوشگفتاری بگویید که: «من روزهدار هستم»؛ یعنی روزهدار در تعامل با مردم حتی با ستیزهگران، تعامل و برخورد خود را از آلودگیهای گناه و زشتی به دور نگهداشته همه کردار و رفتار و گفتار خویش را پاک و منزه میکند.
از سوی دیگر میرساند که حالت روزه و ماه رمضان، ما جنگ و ستیزه و دعوی نیست، ماه صلح و آشتی و صبر در برابر تمامی اذیتها و دردهایی است که از سوی دیگران به انسان روزهدار میرسد. ماه گذشت در برابر واکنشهای زشت و پلشت دیگران است.
روزه اینگونه رفتار و گفتار شخص روزهدار را درست نموده و با اینگونه صبر و گذشت و خوشگفتاری و خوشرفتاریها، آن را از تمامی آلودگی و ناپاکی تعاملی، پاک و پاکیزه میکند.
خدایا! رفتار و گفتارها و تعاملات ما با دیگران چه قدر نامناسب و آلوده است.
بارالها! دادوستدها و کنشهای ما را با دیگران از بدی و زشتی و آلودگی، پاک و صاف نگهدار.