ورزش

نقش ورزش در جوان نگه‌داشتن فکر

ورزش یکی از اموری است که به عناوین مختلف در جهان مطرح شده و گروه زیادی به اشکال گونه‌گون با آن سرو کار دارند.

ماستر سپورت محمد یعقوب کوهکن

ورزش یکی از اموری است که به عناوین مختلف در جهان مطرح شده و گروه زیادی به اشکال گونه‌گون با آن سرو کار دارند. عده‌ی از مردم، ورزشکار حرفه ای اند و گروهی ورزشکار آماتور . گروهی طرف‌دار و علاقه مند به ورزش و تماشای برنامه های‌ ورزشی بوده، وعده‌ای نیز از راه ورزش امور زندگی خویش را می گذرانند. ورزش شامل فعالیت هر شخص با یک هدف مشخص و در محیطی متفاوت از محیط روزانه برای مسابقه، لذت بردن برای کسب برتری، براي پیشرفت مهارت یا ترکیبی از برخی از این هاست.

بنابر این پرش از روی یک مانع در برابر دیدگان هزاران تن در یک میدان سر پوشیده ورزش است در حالی که پرش از روی یک چشمه آب هنگام پیاده روی در قریه جات تلاش براي تر نشدن پای شخص است.

انواع مختلفی از ورزش وجود دارند و انسانها قسمتی از وقت، پول و دلبستگی خویش را نه تنها بعنوان شرکت کننده بلکه به عنوان تماشاگر به آنها اختصاص می‌دهند.

ورزش اکنون در دنیا به وسیله ای تبدیل گشته که انسانها را با هم متحد و آشنا نموده و بین آنها پیوند اخوت و برادری برقرار می کند، و مهم ترين مقصود و وظیفه ورزش همین است ایجاد دوستی و مودت بین ورزش کاران که هر چند در میدان رقیب هم هستند ولی در بیرون از میدان به عنوان دوست هم‌دیگر می باشند.

ورزش ترکیبی از فعالیت های فیزیکی عادی و معمول و مهارت های فردی و به عنوان تفریح و سرگرمی و یک سلسله از قوانین که برای مسابقه، لذت بردن و رسيدن به برتری است.

ورزش می تواند به صورت رقابتی هم برنامه ریزی شود که در این صورت باید بر پایه رشته قوانینی که مورد توافق همگی است، یک یا چند برنده در آن مشخص گردد که در این گونه ورزش ها شرکت کنندگان باید از توانمندی های مربوط به آن رشته به خصوص در رده های بالاتر را دارا باشند. ورزش های جمعی می تواند اشخاص را در قالب دو یا چند گروه دسته بندی کند و تیمها با هم رقابت کنند.

اگر چه ممکن است از نظر برخی ها، ورزش نمودن چندان مهم نباشد، اما تحقیقات مربوط به نقش ورزش در آسان خوابیدن که به تازگی انجام شده است، نشان می دهد که به طور میانگین 20 الی 30 دقیقه ورزش برای سه تا چهار روز در هفته کمک می کند که خواب آسان تری داشته باشید. هر چند، بهتر است که روز ها یا بعد از ظهرها ورزش کنید نه شب ها قبل از خواب، چون در این صورت خیلی پرانرژی خواهید شد و به سادگی خواب تان نخواهد برد.

ورزش کردن کمک می کند آسان تر خواب تان ببرد و بهتر بخوابید و ساعت خواب تان را هم بیشتر خواهد کرد. همچنین کیفیت خواب شما را هم بالاتر خواهد برد و سبب می شود که خواب عمیق تری داشته باشید

ورزش یکی از مفیدترین و سالم ترین سرگرمی هایی است که می تواند اوقات فراغت جوانان و نوجوانان را نیز پر کند.

انعطاف پذیری از دیگر فواید ورزش است و این فکتور به میزان حرکات مفاصل شما بستگی دارد. خم کردن پشت، بلند شدن روی نوک انگشتان پا برای رسیدن به طبقه بالایی و… همه این نمونه هایی از انعطاف پذیری بدن هستند. انعطاف داشتن در همه امور زندگی و حتی برای انجام فعالیت های ورزشی مورد نیاز است انعطاف پذیری اصولاً با افزایش سن کاهش می یابد ولی می توان با انجام نرمش هایی از خشک شدن بدن جلوگیری کرد

انجام فعالیت های بدنی مداوم بهترین و سالم ترین راه برای کنترول وزن و حفظ نسبت ماهیچه به چربی است. با توجه به اینکه هر کس دارای وضعیت بدنی مخصوص به خود است، همه از برقراری تعادل بین چربی و ماهیچه در بدن سود خواهد برد.در اثر ورزش و اکسیجن گیرى بهتر دستگاه تنفس و خون رسانى بیشتر به اندام ها توسط قلب، سوخت و ساز بدن افزایش یافته و بر اثر آن، چاقى برطرف مى شود. ورزش، کاهش وزن را تسریع مى کند و به حفظ وزن در اندازه معین کمک مى نماید. قند و چربى خون توسط ورزش کاهش و انرژى بدن افزایش مى یابد

ورزش می تواند به جوان نگه داشتن فکر شما کمک کند. تحقیقات انجام گرفته روی انسان ها در مورد پیری و ورزش نیز نشان می دهد که بین فعالیت جسمانی و حفظ توانایی شناخت در افراد پیر ارتباط وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *