صحت

(Hernia)  یا  فتق چیست؟

فتق ممکن است به صورت مادرزادی در نوزادان وجود داشته باشد. اما ممکن است به علت‌های مختلفی در طول زندگی ایجاد شود. مهم‌ترین علت‌های ایجاد هرنیا را در ادامه نام می‌بریم.

داکتر صهیب کریمی

بخش دوم

فتق ممکن است به صورت مادرزادی در نوزادان وجود داشته باشد. اما ممکن است به علت‌های مختلفی در طول زندگی ایجاد شود. مهم‌ترین علت‌های ایجاد هرنیا را در ادامه نام می‌بریم.

– ضعف عضلات شکم یا وجود آسیب‌ در دیواره شکم

– وجود فشار داخل شکم

– فشار زیاد هنگام دفع به علت‌هایی مانند یبوست شدید

– فعالیت شدید

– سرفه یا عطسه‌های شدید. به خصوص اگر با سیگار کشیدن همراه باشد

– بارداری در دفعات زیاد

– کهولت سن

– جراحی باز و ایجاد زخم در شکم

– کیست‌های موجود در بافت شکم

– اضافه وزن زیاد

– پروستات بزرگ شده

– مایع‌های داخل شکم

– دیالیز قسمت صفاقی

– تغذیه نامناسب

البته ممکن است برخی از افراد نیز بدون هیچ یک از دلایل بالا به انواع مختلف فتق مبتلا شوند. فاکتورهای دیگری چون زمینه ارثی نیز در ابتلا به این بیماری تأثیرگذار است. همچنین افرادی که در کودکی به فتق مبتلا بوده‌اند، بیشتر در معرض ابتلای دوباره قرار دارند. احتمال ابتلای آقایان نسبت به خانم‌ها هشت برابر بیشتر است.

علایم هرنیا(فتق) چیست؟

فتق در نواحی مختلف نشانه‌هایی دارد که می‌تواند به شما در مورد وجود این بیماری اطلاع دهد. یکی از مهم‌ترین نشانه‌های فتق برآمدگی در ناحیه مورد نظر است. معمولاً زمانی که بیمار ایستاده است یا سرفه می‌کند و یا زور می‌زند، این برآمدگی بیشتر نمایان می‌شود. از دیگر علایم فتق می‌توان موارد زیر را نام برد.

– احساس درد و سوزش به خصوص در ناحیه برآمده

– درد در کشاله ران یا شکم به خصوص هنگام خم شدن یا بلند کردن وسایل

– احساس سنگینی یا کشیدگی در کشاله ران

– درد و تورم در ناحیه بیضه در آقایان

به یاد داشته باشید که محتویات بیرون زده نباید درون شکاف باقی بمانند. اگر نتوانید بافت‌های بیرون زده را فشار دهید، در شکاف گیر می‌کنند. با گیر کردن قسمتی از ارگان‌ها درون شکاف، خونرسانی به آن‌ها قطع می‌شود. فتق فشرده علایم زیر را به دنبال خواهد داشت.

– احساس تهوع و استفراغ

– دردی که به صورت ناگهانی تشدید می‌شود

– تغییر رنگ برآمدگی فتق به کبودی و تیرگی

– عدم توانایی در کنترول مدفوع یا گاز معده

عوارض فتق شدید چیست؟

فتق به تنهایی خطر زیادی ندارد. ممکن است در زمان‌های خاصی احساس درد داشته باشید و نتوانید کارهای روزمره خود را انجام دهید. اما در صورت بی‌توجهی و عدم درمان این مشکل، در آینده عوارض جدی‌تری گریبانگیر بیمار خواهد شد.

درد و تورم جزو عوارض همیشگی فتق هستند. همچنین اگر بافت ارگانی مانند روده در شکاف فشرده و حبس شود، مشکلات بسیاری برای شما به وجود می‌آورد. حتی ممکن است باعث انسداد روده شود. این موضوع در موارد شدیدتر حتی منجر به مرگ بیمار نیز خواهد شد. در صورتی که فتق بیضه‌های آقایان را درگیر کند، ممکن است توانایی جنسی آن‌ها را نیز تحت تأثیر قرار بدهد.

پزشک چگونه فتق را تشخیص می دهد؟

اولین گام در تشخیص هرنیا، معاینه فیزیکی است. پزشک برآمدگی شکم یا کشاله ران بیمار را حین ایستادن، خم شدن، سرفه و… بررسی می‌کند. سپس با توجه به تاریخچه‌ای که از بیمار می‌گیرد، اطلاعاتی در مورد فتق او به دست می‌آورد. بیمار باید آمادگی پاسخ به پرسش‌های زیر را داشته باشد.

چه زمانی برای اولین بار متوجه برآمدگی شدید؟

آیا سایر علایم هرنی نیز در شما وجود دارد؟

آیا اتفاق خاصی مانند فشار زیاد باعث ایجاد این مشکل شده است؟

آیا در سبک زندگی شما شغل سخت، ورزش سنگین یا استعمال دخانیات وجود دارد؟

ادامه دارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *