اجتماعیمقالات

آیا استفاده کردن از فیس‌بوک جواز دارد ؟  

م. عزیزی تاتار

در کل حکم شرعی استفاده کردن فیس بوک، بستگی به طرز استفاده از فیس بوک و صفحات مجازی دیگر دارد.

چنانچه دوکتور نوح علی سلمان در فتوای شماره (۸۳۸) مؤرخ ۲۰۱۰/۰۷/۱۴ و برخی دیگر از علمای عالم اسلام، جواز استفاده کردن فیس بوک را، مبنی به طرز ستفاده از آن می‌داند.  اگر از فیس بوک در امور مباحه و نافع، دعوت، اصلاح، نشر اخبار و مطالب مفید و ارزنده استفاده صورت گیرد، استفاده آن جواز داشته و یک مسلمان می تواند از وسایل مفید که ارزشهای معنوی انسان را آلوده نکند استفاده کند، اما در صورت که مطالب خلاف ارزشهای اخلاقی و دینی را نشر کند و به حیث وسیله ای گمراه کننده از آن استفاده صورت گیرد، یا هم مفاسد اخلاقی را در آن دنبال کند،  یا هم سبب فساد جامعه شود، در این حالات استفاده کردن فیس بوک و سائر صفحات مجازی درست نیست.

به همین ترتیب فتواهای دیگری نیز  از منابع مختلف

مانند فتوای جامعه ازهر شریف صادر شده است، که حاوی همین مورد است. همچنان در برخی از سایت های دیگری اسلامی نیز  تذکره شده است، که حکم عضویت درشبکه های اجتماعی بستکی به قصد و نیت انسان دارد،  اگر اهل دعوت در جهت تبلیغ و نشر مطالب اخلاقی، اسلامی و ارزشی و در جهت خدمت و اصلاح جامعه در صفحات اجتماعی مشارکت داشتند کار عالی و پسندیده است و جواز دارد. همچنان در حالات که بیماران فکری از طریق صفحات مجازی به نشر مطالب گمراه کننده بپردازند، یا در جهت تخریش اذهان عامه سم پاشی کنند، یا از این طریق به نشر و پخش مطالب تنصیری، دعوت به مسیحیت و غیره دست زند، همچنان نشر مطالب بیهوده، تحقیر کننده، توهین به اشخاص حقیقی یا حکمی، هتک حرمت دیگران، در این حالات استفاده از فیس بوک، شرعا ممنوع است. استفاده از فیس بوک در جهت مشاوره های طبی، حقوقی، اجتماعی، معلوماتی، اعلانات تجارتی و در جهت مقاصد مشروع، مفید و ارزنده درست است و‌ برای مسلمان جواز دارد، که در عرصه خنثی سازی برنامه های شیطانی، دفع شبهه افگنی و ارائه دلایل به آنها، در صفحات مجازی اشتراک نماید، اشتراک در صفحات مجازی در چنین حالات، نه تنها جواز داشته بلکه از زمره ای جهاد قلمی، زبانی و فکری محسوب میگردد.  و لی آنهای که به قصد انجام مفاسد اجتماعی، اخلاقی، ایجاد وحشت، دروغ افگنی، یا هم بدون هیچ هدفی تنها به خاطر نشر تصاویر، فلم های گمراه کننده، یا هم در جهت خوش گذرانی داخل شبکه های اجتماعی می شوند و نیز آنهای که در دام فتنه وفساد گرفتار می شوند، برای آنها اشتراک جواز ندارد. قابل ذکر است، مفتی یان که استفاده از فیس بوک را جایز می‌دانند، مبنا و پایه جواز استفاده از شبکه های اجتماعی را، دستور و حدیث گرانمایه ای پیامبر صل الله علیه وسلم را می داند، که چنین می فرماید :  إنَّما الأعمالُ بالنِّيَّاتِ وإنَّما لِكلِّ امرئٍ ما نوى( رواه بخاری)  جزء این نیست که تمام اعمال انسان ها بستگی به نیت و قصد آنها تعلق دارد. درصورتکه کاربران فیس بوک ویا صفحات مجازی به نیت خدمت رسانی، نشراخبار،  برنامه های اصلاحی،  رساندن خیر، تشویق به انجام اعمال درست،  نشر مقالات علمی، نشر معارف اسلامی، باز تاب آیات قرآنکریم، نشر احادیث پیامبر بزرگ اسلام، پخش اطلاعات دینی و فقهی باشد و موارد مورد نیاز و ضرورت جامعه را نشر کنند مجاز است و اگر هدف ازاشتراک و استفاده ای این کاربرها، مفاسداخلاقی و گمراه کننده باشد، توهین به دیگران را روا بدارد، یا هدف پخش فلم های نادرست و انتشار تصاویر ناپاک باشد، بدون تردید ممنوع و حرام پنداشته می شود، چون فیس بوک یک وسیله ای اطلاع رسانی است که اگر از آن استفادای بجا صورت گیرد اباحت یافته مباح است، شک نیست که استفاده ‌استفاده درست، معقول و مفید از فیس بوک،  می توان جهات مثبت آن در یافت، اما زیان های فراوانی راه به همرادارد که غیر  قابل انکار است، مانند ضیاع وقت، اسراف مال، اشتغال به امور بیهوده و حتی غربی ها، از فیس بوک و‌ سائر صفحات مجازی، به شکل پایگاه اطلاعات و جاسوسی هم استفاده می کند، شهرت و هویت استفاده کننده گان با ذکر نام، تخلص، محل سکونت، شماره تماس، ایمیل آدرس و نشانه های دیگر همه ثبت میگردد. پس برای هر مسلمان لازم است، تا از اسراف مال، ضیاع وقت و هر آنچه زیان آور است، از آن دوری کنند و باید در فضاهایی مجازی، اهداف شوم و ناروای دشمنان اسلام را خنثی کنند و از طرف دیگر جلوی تهاجم و  رشد فرهنگ بیگانه ها را بگیرند، اجازه ندهند، که همه هست و بود اسلام را به تاراج برند، جوانان را گمراه کنند و به ارزشهای اسلامی آسیب وارد کنند. به شبهات وارداتی دشمنان اسلام جواب قانع کننده ارائه کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *