اجتماعی

به کودک یاد بدهید تا به دنبال اتفاقات ترسناک نگردد

اکثرا کودکان که بین سنین پنج الی هفت سالگی قرار دارند، در مورد مرگ سوال می کنند و ترس از مرگ در ذهن آنها دیده می شود. از سن هفت سالگی زمانی که دوره مکتب آغاز می شود ترس از مکتب ایجاد شده و بسیاری از کودکان این ترس را با خود همراه دارند. بیشتر کودکان از موقعیت جدیدی که مکتب برایشان ایجاد می کند ترس دارند.

کوهکن

اکثرا کودکان که بین سنین پنج الی هفت سالگی قرار دارند، در مورد مرگ سوال می کنند و ترس از مرگ در ذهن آنها دیده می شود. از سن هفت سالگی زمانی که دوره مکتب آغاز می شود ترس از مکتب ایجاد شده و بسیاری از کودکان این ترس را با خود همراه دارند. بیشتر کودکان از موقعیت جدیدی که مکتب برایشان ایجاد می کند ترس دارند.

ترس به طور عموم در بسیاری از کودکان دیده می شود و به طور کلی سبب بروز سلامت جسمی و فکری و تربیتی کودک خواهد شد. در واقع او نمی تواند فرصت ها را به خوبی شناسایی کند و حتی توانایی های خود را نیز نمی شناسند و این موضوع برای او دردسرساز می شود.

حال پرسش اینجاست که برای کنترول ترس کودک، والدین چه باید کنند؟ یک سلسله روش ها و تکنیک های وجود دارد که اگر والدین به کار بگیرند سبب می شود تا ترس در کودک کنترول شود.

والدین می بایست به کودک خود مهر و محبت کنند. یعنی باید کودک را در موقعیتی قرار دهند که بتواند محبت را بیاموزد. وقتی مهر و محبت زیاد شود، کنترول ترس کودک به خوبی صورت می گیرد و این موضوع روی ذهنیت کودک نیز تاثیر می گذارد.

والدین باید کودک را در موقعیت های مختلف ترس قرار دهند. وقتی کودک در موقعیت های مختلف ترس قرار می گیرد به نوبه خود می تواند تجربیات جدیدی کسب کند و این موضوع روی ذهن او تاثیر می گذارد و در نهایت برای خود دنیای جدیدی خلق می کند. نکته مهم دیگر این است که کودک به واسطه تجربه ترس می تواند به خود یاد دهد که می تواند از پس خود برآید.

با سرمشق دادن به کودک ترس او تا حد زیادی کنار می رود. مثلاً اگر کودک از همه حیوانات می ترسد می توان کاری کرد که کودک با حیوان خاصی روبرو شود. به عنوان مثال برای او یک خرگوش مقبول به عنوان هدیه خریداری کنید تا کودک با دنیای حیوانات بیشتر آشنا شود.این موضوع تنها معطوف به حیوانات نمی شود. برخی کودکان نسبت به عروسک ها حس خوبی ندارند همه این موارد کمک می کند تا کودکان بتوانند مشکل ترس را در خود حل کنند.

احتمال دارد فرزند شما یک گلدان را در منزل بشکند و شیشه های میده شده روی زمین ریخته باشد با دیدن صحنه شیشه های میده شده روی زمین نباید اضطراب بالایی به کودک منتقل کنید و حرف هایی بزنید که او احساس گناه کند. این موضوع بسیار مهم است که بتوانید همه چیز را به شکل کاملاً اصولی ارزیابی کنید.

اشتباهات کودکان و ترس های شان آنقدر زیاد نیست که بخواهید آنها را سرزنش کنید! کودک در دنیای واقعی خود به واسطه ساختاری که دارد تلاش می کند تا زندگی شادی داشته باشد و برخی از ترس ها همیشه با او همراه است و بهتر است دست از سرزنش او بردارید.

شما به عنوان والدین باید انتقاد سازنده داشته باشید. یعنی باید بتوانید نقد خود را به شکل مثبت به کودک اعلام کنید. مثلاً اگر داکتر برای کودک پیچکاری تجویز کرده است و کودک مقاومت زیادی در مقابل آن دارد به طور عموم شما حق ندارید به زور و با دست و پای بسته کودک را مجبور به کاری که دوست ندارد کنید، باید زمان بدهید تا کودک متوجه شود که زندگی گاهی با درد های مقطعی همراه است.

در سال های اخیر یک سلسله بررسی ها روی نقاط مثبت رفتاری و اخلاقی صورت گرفته است و مشخص شده که کودکان می توانند شهامت این را داشته باشند روی برخی از رفتارهای خود تغییر ایجاد کنند. کودکان می توانند شهامت های کوچک خود را تبدیل به شهامت های بزرگ کنند و جلوه بهتری به آن بدهند این موضوع سبب می شود تا والدین بتوانند در کنار کودکان خود مسیر رهایی از ترس را هموارتر سازند.

اینطور که بررسی ها نشان می دهد اگر ترس کودکان زیاد باشد می تواند به واسطه یک روانشناس به خوبی کنترول شده و شرایط به شکل بهتری دنبال شود. البته که کودکان در دنیای واقعی حتی از روانشناس هم می ترسند و آمادگی این را ندارند که با روانشناس روبرو شوند این موضوع به نوبه خود شرایط خاصی ایجاد می کند که سبب می شود افراد بتوانند مسیر درست زندگی را طی کنند.

سعی کنید به کودک خود یاد بدهید که بسیاری از ترس ها در بین بسیاری از افراد وضعیت یکسانی دارد و تنها شامل حال آنها نمی شود. در دنیای امروز شاید بهتر باشد ترس در دوران کودکی حل و فصل شود و این موضوع سبب می شود که کودک برای خودش بهترین شرایط را فراهم سازد.

و در نهایت به کودکان خود یاد دهید که شاد باشند. شاد بودن بخش مهمی از روحیات کودکان محسوب می شود و به طور عموم روال شادی کمک می کند تا کودک از زندگی خود احساس خوبی داشته باشد و به دنبال اتفاقات ترسناک نگردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن