اجتماعی

اصول حقوقی سازمان تجارت جهانی

تایید متقابل صلاحیت مورد نیاز برای عرضه خدمات

قسمت  پایانی

پوهنیار عبدالمنان فاروقی

  1. تایید متقابل صلاحیت مورد نیاز برای عرضه خدمات

شرکت یا اشخاصی که خدمات را ارائه می دهند باید گواهی نامه ها، پروانه ها یا مجوز های دیگری را بدست آورند که به آنها اجازه می دهد تجارت کنند، اخذ این قبیل مجوز ها به دلیل الزامات قانونی متفاوت در باره صلاحیت های آموزشی و تجربه کاری مشکل است. برای غلبه بر این مشکلات، این موافقت نامه، کشور های عضو خود را ترغیب می کند که ترتیبات دو یا چند جانبه را برای تایید متقابل صلاحیت های مورد نیاز برای اخذ مجوز منعقد کنند.

3 . مقررات حاکم بر انحصارها و عرضه کنندگان انحصاری خدمات

اغلباً صنایع خدماتی در بازار داخلی از قدرت های  انحصاری برخورداراند، گاهی اوقات دولت ها به تعداد اندکی از عرضه کنندگان، حقوق انحصاری برای عرضه خدمات اعطا می کنند، در تمام این قبیل موارد، اعضا متعهدند تضمین کنند که این عرضه کنندگان از انحصار یا حقوق انحصاری خود سوء استفاده نکرده و یا به شیوه ای ناسازگار با تعهدات کلی و ویژه از این کشور ها طبق موافقتنامه عمل نمی کنند.

4 .افزایش مشارکت کشور های در حال توسعه در تجارت خدمات

توسعه صنایع خدماتی در کشور های در حال توسعه و توسعه یافته با هم هماهنگ نیست و در این موقعیت باید در مذاکرات آزاد سازی در بخش خدمات مدنظر قرار گیرد. جهت کمک به کشور ها ی در حال توسعه برای گسترش صنایع خدمات خود، رویکردی سه وجهی در موافقتنامه پیش بینی شده است:

1 – موافقتنامه از کشور ها می خواهد در شیوه های عرضه بخش های خدماتی که کشور های در حال توسعه در آن نفع تجاری دارند، به آزاد سازی دسترسی به بازار اولویت دهند.

2 – به منظور ارتقای رشد، صنایع خدماتی آنها، ممکن است لازم باشد، کشورهای در حال توسعه سطوح بالاتر حمایت را چه در کل و چه در هر یک از بخش ها، حفظ کنند.

-3 درحین پذیرش تعهد آزاد سازی، کشور های در حل توسعه می توانند شرایطی وضع نمایند و عرضه کنندگان خارجی را که مایلند در صنعت خدمات سرمایه گذاری کنند و شرکت فرعی ( یا سایر انواع حضور تجاری) را در قلمرو آنها شکل دهند، ملزم کنندکه:

– سرمایه گذاری مشترک انجام دهند.

– به شرکت های محل اجازه دسترسی به فناوری آنها ویا دسترسی به اطلاعات مجاری توزیع آنها را بدهند.

5 . روش های کمک های کارشناسی و تربیتی

سازمان تجارت جهانی سالانه صد هیئت همکاری فنی برای توسعه کشور ها فراهم می کند، به طور متوسط سالانه 3 سیاست تجاری اتخاذ می کند، در مرکز آن در دفتر ژنو، سمینارهای منطقه ای برای گذار از شرایط فعلی وورودی به بازار اقتصادی که به طورمرتب در تمام مناطق جهان و در دفتر ژنو با تاکید خاص بر کشور های افریقایی دوره های تربیتی برگزار می شود.

نتیجه گیری

در موافقتنامه عمومی تجارت خدمات،روش حضور تجاری ( سرمایه گذاری مستقیم خارجی ) در چارچوب اصول و قواعد حقوقی سازمان تجارت جهانی مورد بحث قرار گرفت، دیدیم که با یک سیاست گذاری هدفمند می توانیم از  این نظام حقوقی در جهت بهبود خدمات آموزشی، رفع نیاز کشور و توسعه اقتصادی استفاده بهینه را ببریم.

منابع :

  • ترجمه زمانی، سیدقاسم، حقوق بین الملل اقتصادی؛ شهردانش؛ چاپ اول 1387 .
  • ساجدی، ولی؛ تجارت خدمات حسابداری و حسابرسی در نظام حقوقی سازمان تجارت جهانی 1381 .
  • فصلنامه دیدگاه های حقوقی نشریه دانشکده علوم قضایی و خدمات اداری شماره 7 – 1376 .
  • لطفی، محمد؛ صادرات موفقیت آمیز خدمات؛ موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، چاپاول،1379.
  • ضیایی بیگدلی، محمدرضا؛ حقوق بین الملل عمومی؛ انتشارات گنج دانش، چاپ (12) 1377 .
  • محتشم دولتشاهی، طهماسب، سازمان های اقتصادی بین المللی؛انتشارات و سمینار، چاپ اول 1375 .
  • وسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی؛ مجموعه مقالات همایش بررسی جنبه های حقوقی سازمان تجارت جهانی؛ چاپ اول 1376.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن